لجستیک و زنجیره تامین
این وبلاگ اکنون یکی از مراجع اصلی مباحث لجستیک و زنجیره تامین در ایران است که تاثیرگذاری آن به لطف خدا و تلاش دست‌اندرکاران و پشتیبانی مخاطبان، بسیار زیاد بوده و اکنون در کنار ماهنامه لجستیک و زنجیره تامین یکی از مراجع اصلی درسی و آموزشی کشور شده است. این وبلاگ به طور تخصصی به مباحث حوزه لجستیک و مدیریت زنجیره تامین پرداخته و تلاش می کند موضوعات و مباحث روز مربوط را مطرح کرده و در اختیار دوستداران این حوزه قرار دهد.
کلمات کلیدی مطالب
نویسنده: مرکز پژوهشهای لجستیک و شبکه‌های کسب‌وکار - یکشنبه ۱۳٩۱/٤/٤

تهیه کننده: نادر غفاری نسب, گروه پژوهشهای لجستیک و زنجیره تامین

با توجه به چشم انداز 1404، کشورمان باید به قدرت اصلی تجارت در منطقه تبدیل شده و ایفاگر بیشترین نقش در مبادلات تجاری در منطقه باشد. نظر به اینکه در اجرای پروژه‌هایی در این سطح استفاده از تجربیات کشورهای موفق حائز اهمیت زیادی می‌باشد، در این گزارش اشاره‌ای به تجربیات لجستیکی کشور آلمان و نحوه بکارگیری آنها در تبدیل شدن به هاب تجاری اروپا خواهیم داشت. امید است استفاده از این تجربیات در رسیدن به اهداف برنامه‌ریزی شده برای کشور عزیزمان مفید واقع شوند.


کشور آلمان از لحاظ جغرافیایی در قلب قاره اروپا قرار دارد و هاب تجاری قاره محسوب می‌شود که شمال این قاره را به جنوب و شرق اروپا را به غرب آن متصل می‌کند. کشور آلمان با 9 کشور اروپایی دارای مرز مشترک می‌باشد و از این نظر یکی از بهترین کشورها از لحاظ اتصالات و ارتباط با دیگر نقاط اروپا محسوب می‌شود. لجستیک در کشور آلمان سومین بخش اقتصادی این کشور بعد از تجارت و صنعت اتومبیل‌سازی است. درآمد بازار لجستیک کشور آلمان در سال 2008 به 218 میلیارد یورو رسید که در حدود 30% کل اندازه بازار لجستیک در اتحادیه اروپا می‌باشد. همچنین شایان ذکر است که اندازه بازار لجستیک آلمان در سال 2008 شاهد رشد 6% نسبت به سال قبل از آن می‌باشد. این تنها بدین خاطر نیست که آلمان از لحاظ جغرافیایی درست در مرکز اروپا واقع شده است، بلکه دلیل اصلی این است که آلمان کشوری است با موقعیت بالای بین‌المللی در زمینه زیرساخت­ها و تکنولوژی لجستیکی، و برای بسیاری از سرمایه‌گذاران خارجی شناخته شده است.

اهمیت صنعت لجستیک در مقایسه با سایر صنایع آلمان را می‌توان بدین صورت بیان کرد که سهم درآمدهای صنعت لجستیک از تولید ناخالص داخلی (GDP) این کشور در سال 2008 برابر 8.8% بوده است که به مراتب رقمی بالاتر از میانگین این شاخص در اتحادیه اروپا (7.1%) می باشد. همچنین حدود 2.8 میلیون نفر نیروی کار در استخدام این صنعت قرار دارد. این نیروی کار مجرب و کار آزموده بهمراه یک محیط سیاسی و اقتصادی باثبات باعث گردیده این کشور به بهترین وجه خود را تبدیل به پایگاه عملیات لجستیکی در اروپا و کل جهان نماید. در جهت اثبات این ادعا ذکر همین نکته کافی است که در گزارش سال 2010 بانک جهانی آلمان از نظر شاخص عملکرد لجستیک (LPI) رتبه اول را در بین 155 کشور دنیا به خود اختصاص داده است.

پتانسیل بالای بازار 82 میلیون نفری این کشور و مزیت بالای صادراتی محصولات صنعتی آن موجب تسهیل شرایط برای سرمایه‌گذاران خارجی و ایجاد محیط کاملا ایده‌آل برای مشتریان و عرضه کنندگان شده است. شرکت‌های ارائه دهنده خدمات لجستیکی (3PLها) در آلمان دارای سوابق درخشان و شهرت و اعتبار بین‏المللی هستند. خلاقیت، انعطاف‌پذیری و کاردانی این کشور در بهبود فرآیندهای ارزش افزوده مدرن و همچنین ارائه خدمات لجستیکی از اعتبار بین‌المللی برخوردار است. نوآوری‌های آلمان در لجستیک در سطح استاندارد و کلاس جهانی است. بسیاری از موسسات این کشور در زمینه نوآوری در صنعت لجستیک به تحقیق می‌پردازند. با ایجاد اصلاحات در زمینه مالیات­ها و سیستم رفاه اجتماعی شرایط سرمایه‌گذاری در این کشور بسیار بهبود یافته است. پیش‌بینی می‌شود که آلمان در آینده در زمینه تدارکات، خرید و فروش بازار خوبی برای شرکای تجاری خود باشد.

آلمان علاوه بر مزیت جغرافیایی منحصر بفردی که دارد، از زیرساخت‏های حمل‌ونقل مناسبی برخوردار است. اتوبانها در آلمان به عنوان ستون فقرات زیرساخت‌های حمل‏ونقل این کشور عمل می‌کنند. 70 درصد کالاها که در این کشور حمل می‌شوند توسط این بزرگراه­ها جابجا می‌شوند که از لحاظ نگهداری نیز در وضعیت خوبی هستند. وضعیت شبکه اتوبان‏های آلمان و تعدد و تمرکز راه‏های مواصلاتی و بزرگراه‏ها در این کشور نسبت به سایر کشورهای اروپایی از وضعیت بسیار بهتری برخوردار است بطوری که چگالی بزرگراه‌ها در این کشور دو برابر متوسط اتحادیه اروپا می باشد و شرایط در حال بهبود مستمر می باشد. تا سال 2015 دولت آلمان تصمیم دارد سالیانه بطور متوسط 15 میلیارد یورو خرج زیرساخت‏های حمل‏ونقل کند.

از سال 1970 تاکنون میزان ترافیک حمل­ونقل هوایی، دریایی و زمینی بطور پیوسته افزایش داشته است و سهم بازار آن از تولید ناخالص داخلی آلمان دارای رشد سریع‌تری بوده است. سیستم حمل­ونقل ریلی و طول راه­آهن آلمان مشابه شبکه بزرگراه­های این کشور است و دارای طولانی‌ترین خطوط ریلی در اروپا می‌باشد.

به منظور حداکثرسازی کارایی و عملکرد زیر ساخت‏های توزیع کشور آلمان و به منظور توسعه دهکده‌های لجستیکی، آژانس‌های دولتی با صنعت لجستیک همکاری گسترده‌ای داشته‌اند. دهکده‌های لجستیکی بعنوان پشتیبان حمل­ونقل و ترابری و همچنین مراکزی منطقه‌ای به منظور اتصال بهینه شبکه‌های حمل‌ونقل با مسافت طولانی[1] و شبکه‌های تحویل محلی[2] عمل می‌کنند. این مناطق همچنین به ارائه خدماتی از قبیل ترخیص گمرکی، امنیت و نگهداری وسایل نقلیه می‌پردازند. باوجود اینکه تاسیس و ایجاد دهکده‌های لجستیکی در سراسر اروپا در سالیان اخیر معمول شده است ولی هیچ کشوری در اروپا بیش از آلمان دارای این مراکز نمی‌باشد.

تعداد مراکز لجستیکی در آلمان که قابلیت ارتباط و اتصال با روش­های چندگانه حمل‏ونقل را داراست روبه افزایش است. قانون چندوجهی بودن حمل و نقل موجب توسعه زیرساخت­های لجستیکی آلمان طی چندین سال اخیر شده است. در حال حاضر مراکز لجستیکی چندوجهی حلقه رابط بین نقاط مختلف تجاری کشور بوده و موجب انعطاف‌پذیر شدن صنعت لجستیک شده تا بتواند در بازار پر چالش این صنعت عرض اندام نماید. بنادر شمالی آلمان در حاشیه دریای شمال و دریای بالتیک برای هدایت و کنترل امور حمل و نقل چند وجهی به خوبی تجهیز شده­اند و سرمایه‌گذاری به موقع در زیرساخت‏های مورد نیاز به آنها کمک کرده تا به جذب حجم بیشتر و ترافیک بیشتری از حمل­ونقل کالا از شرق اروپا و آسیا بپردازد.

بطور خلاصه می‌توان گفت آلمان کشوری است که دارای زیرساختهای لجستیکی پیشرفته بوده و با مدیریت و بهره‌برداری صحیح از آنها در بخش تجارت، تبدیل به هاب تجاری اروپا شده است. نحوه توسعه و سرمایه‌گذاری بر روی زیرساختها، اولویت‌بندی توسعه، شیوه مدیریت و بهره‌برداری از امکانات موجود همه و همه می‌توانند بعنوان الگویی تمام عیار برای کشورهایی باشند که سودای تبدیل شدن به هاب تجاری را در سر دارند.



[1] Long haul

[2] Local delivery

مرکز پژوهشهای لجستیک و شبکه‌های کسب‌وکار
اعضاء: مجتبی سلیمانی سدهی، الناز میاندوآبچی، احسان بلندی‌فر، مهدی همتی، محسن شیخ‌سجادیه، ابوالفضل شفایی، حوریه امیدی
مطالب اخیر:
کدهای اضافی کاربر :






Powered by WebGozar