لجستیک و زنجیره تامین
این وبلاگ اکنون یکی از مراجع اصلی مباحث لجستیک و زنجیره تامین در ایران است که تاثیرگذاری آن به لطف خدا و تلاش دست‌اندرکاران و پشتیبانی مخاطبان، بسیار زیاد بوده و اکنون در کنار ماهنامه لجستیک و زنجیره تامین یکی از مراجع اصلی درسی و آموزشی کشور شده است. این وبلاگ به طور تخصصی به مباحث حوزه لجستیک و مدیریت زنجیره تامین پرداخته و تلاش می کند موضوعات و مباحث روز مربوط را مطرح کرده و در اختیار دوستداران این حوزه قرار دهد.
کلمات کلیدی مطالب
نویسنده: مرکز پژوهشهای لجستیک و شبکه‌های کسب‌وکار - دوشنبه ۱۳٩۱/٢/۱۸

تهیه کننده: حنان عموزاد مهدیرجی, گروه پژوهشهای لجستیک و زنجیره تامین

با توجه به تغییرات سرسام آور جهانی در دنیای امروز و با توجه به پیشرفت‌های فناوری اطلاعات و کاربردهای آن در صنایع و خدمات مختلف، شرکت‌ها توان‌مندی‌های گوناگونی از قبیل برقراری ارتباطات متنوع و بسیار، ترکیب قابلیت‌ها و شایستگی‌ها، جابجایی‌های سریع و متنوع، فعالیت‌ها و فرایندهای چابک و مواردی از این قبیل را کسب کرده‌اند. به عبارتی دیگر، سازمان‌ها قادر به تولید و ارائه خروجی‌های هوشمند بسیاری در دنیای امروزی هستند. 


سازمان‌های امروزی باید از وضعیت ایستا و کند کسب و کارهای امروزی به چارچوب‌های پویا، سریع، با دسترسی ساده و فراوان و بدون محدودیت‌های زمانی و مکانی و همچنین بدون در نظر گرفتن فرایندهای کسب و کار و سیستم‌های رایانه‌ای مرتبط حرکت نمایند. رویکردهای سنتی در کسب و کار بدلیل عدم توانایی در ارائه محصولات پیچیده و متنوع و همچنین عدم ارائه به موقع و سریع محصولات و خدمات، هزینه‌های بسیاری را متحمل شده‌اند. اما رویکردهای جدید، به‌دنبال ارائه خدمات و محصولات مورد نیاز به بازارهای متغیر جهانی و بر اساس ترکیب شبکه‌های کسب و کار سنتی و ارتباطات و تعاملات کاری است.

هوشمندی یک شبکه بر اساس کارکردهای آن تعیین می‌شود. به عبارتی توانایی توزیع، ذخیره‌سازی و یا تعدیل و بهبود اطلاعات، اساس و ملاک هوش یک شبکه را تشکیل می‌دهد. اگر شبکه‌ای در اثر جابجایی اطلاعات موجود بین اعضا، به ارزش و محتوای دانش خود نیافزاید، از هوش شبکه‌ای بسیار پایینی برخوردار است. از سوی دیگر، اگر در یک شبکه، بهره‌وری اطلاعات افزایش یابد و از این طریق ارزش اقتصادی تولید گردد، شبکه‌ای هوشمند ایجاد می‌شود. از جمله قابلیت‌ها و توان‌مندی‌های چنین شبکه‌هایی وجود مفاهیم، ادراکات، اخلاقیات، تعهدات و اصول مشترک و همگانی است. در ضمن شبکه کسب و کار هوشمند در زمینه اینکه با چه نوع صنایعی باید در تعامل باشد، و اعضاء شبکه از چه نوع کسب و کارهایی باشند تصمیم‌گیری می‌نماید. پس از بررسی و تایید یک کسب و کار مشخص، امکان عضویت آن در شبکه فراهم خواهد آمد.

از منظر قطع همکاری باید اذعان نمود که خروج آنی و یکباره از شبکه کسب و کار هوشمند با توجه به اثرات مخربی که بر روی فعالیت و ریسک سایر اعضای شبکه خواهد داشت ممکن نیست. در این شبکه‌ها، خروج بنگاه‌ها کم‌هزینه بوده و به صورت تدریجی و با هدف کاهش اثرات مخرب خروج بر سایر اعضای شبکه طراحی شده است. با وجود چنین سیستمی، اعتماد اعضاء به یکدیگر و تعهدات آن‌ها از پشتوانه بهتری برخوردار خواهد بود. به‌علاوه، با توجه به زیرساخت‌های ارتباطی مناسب، تعامل اعضای شبکه با یکدیگر و با گردانندگان شبکه، از روانی و چارچوب مناسب و منعطفی برخوردار است. به عبارتی، تعاملات مختلفی در ابعاد تخصص، مدیریت و قابلیت‌های اعضای شبکه، که منجر به تولید و ایجاد نتایج بهتر و سودآوری بالاتر برای تمامی اعضاء می‌گردد، در شبکه‌های هوشمند جایگاهی ارزشمند دارد.

هدف‌گذاری در شبکه کسب و کار، محدودیت‌های هر عضو، سطح نسبی تامین و برآورده‌سازی اهداف و مواردی از این قبیل، تماماً به اعضای شبکه واگذار شده است. با توجه به سهم هر یک از اعضاء شبکه در برآورده‌سازی خروجی(محصولات یا خدمات یک شبکه)، مقدار سود یا درآمد نیز با توجه به توافقات حاصل شده بین خود اعضاء، به عضو مربوطه تخصیص می‌یابد. در ضمن، با توجه به پیچیدگی ارتباطات موجود در شبکه‌های کسب و کار هوشمند، حل اختلافات و مشکلات نیازمند یک فضای با فرهنگ کسب و کار قوی و همچنین سطح اعتماد و تعهد بالای هر یک از اعضاء است.

در نهایت باید اذعان نمود که به منظور دست‌یابی به ویژگی‌ها و مزایای ذکر شده از فعالیت در شبکه‌های کسب و کار هوشمند، راه‌اندازی آن از اولویت برخوردار است. لازم به ذکر است که راه‌اندازی چنین شبکه‌ای از سه سطح کلان برخوردار است. ابتدا، سطح عملیاتی که شامل مجموعه‌ای از تامین‌کنندگان، مشتریان، انبارها، امور اداری و مالی، حمل و نقل و مواردی از این قبیل است که با توجه به یک سری از اصول و تعهدات، در کنار یکدیگر فعالیت می‌نمایند. دوم، سطح مدیران که شامل مالکین یا مدیران هر یک از کسب و کارهای فعال در شبکه است و سوم سطح گردانندگان شبکه که شامل برخی از مدیران کسب و کارها و همچنین موسسین و مسئولین شبکه است.

چاپ شده در روزنامه آرمان مورخ 91/02/09

مرکز پژوهشهای لجستیک و شبکه‌های کسب‌وکار
اعضاء: مجتبی سلیمانی سدهی، الناز میاندوآبچی، احسان بلندی‌فر، مهدی همتی، محسن شیخ‌سجادیه، ابوالفضل شفایی، حوریه امیدی
مطالب اخیر:
کدهای اضافی کاربر :






Powered by WebGozar