لجستیک و زنجیره تامین
این وبلاگ اکنون یکی از مراجع اصلی مباحث لجستیک و زنجیره تامین در ایران است که تاثیرگذاری آن به لطف خدا و تلاش دست‌اندرکاران و پشتیبانی مخاطبان، بسیار زیاد بوده و اکنون در کنار ماهنامه لجستیک و زنجیره تامین یکی از مراجع اصلی درسی و آموزشی کشور شده است. این وبلاگ به طور تخصصی به مباحث حوزه لجستیک و مدیریت زنجیره تامین پرداخته و تلاش می کند موضوعات و مباحث روز مربوط را مطرح کرده و در اختیار دوستداران این حوزه قرار دهد.
کلمات کلیدی مطالب
نویسنده: مرکز پژوهشهای لجستیک و شبکه‌های کسب‌وکار - پنجشنبه ۱۳٩۱/۱/۱٧

تهیه کننده: دکتر مهدی فتح اله, ریاست مؤسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی

در سیاست‌گذاری سطح کلان کشور در سال 91 با عنایت به فرمایشات مقام معظم رهبری صیانت و حمایت از تولیدات داخلی، حمایت از کار و سرمایه گذاری به عنوان اصول کلیدی و  ضرورتی انکارناپذیر مطرح شده است. اما سوال اساسی که پاسخ آن نیاز به تامل و برنامه ریزی دارد این است که مرز حمایت و رهایی تولید داخل کجاست؟ به عبارت دیگر دولت‌ چگونه سیاست حمایت از تولید داخل را به پیش ببرد تا دچار افراط و تفریط نگردد؟ 

 


در این زمینه برخی از سیاست‌گذاران معتقدند که صنایع داخلی ایران که مشغول به تولید هستند و یا در آغاز یک فعالیت تولیدی قرار می‌گیرند همانند یک نوزاد نوپا نیاز به حمایت دارند تا به بلوغ برسند اما تولیدات صنعتی کشور هنوز به این بلوغ دست نیافتند و لذا نیازمند ادامه حمایت بی قید و شرط می‌باشند در مقابل برخی از صاحب‌نظران بر این عقده هستند که با حمایت دولت کودک نوپای تولید همچنان ضعیف خواهد ماند و هر روز نیاز به حمایت بیشتر خواهد داشت به خصوص اگر زمینه و فضای رقابت بزرگتر شود مانند پیوستن به سازمان تجارت جهانی بنابراین بهتر است از همان اول بدون حمایت دولت هر فعالیتی  شکل گیرد تا در صورت توانایی برای رقابت خود را نشان دهد.

هر دو دیدگاه قابل نقد است خصوصا در موضوع مصداق‌های آن در این مجال پاسخ بینابینی نیز وجود دارد که هم توجه دیدگاه اول دارد که تولیدات نوپا باید حمایت شوند و هم نگاهی به موضوع فضای رقابتی و حقوق مصرف‌کننده‌گان دارد. که باید از تولیدات با کیفیت برخوردار گردد. روش میانه آن است که دولت کلیه سیاست‌های حمایتی خود را برای تولید داخل به صورت زمانبندی شده و با شرط در خصوص صنایع مختلف به اجراء در آورد. با تاسیس وزارت جدید صنعت، معدن و تجارت، تحول توسعه‌ای مهمی در حوزه سیاست صنعتی و تجاری روی داده است و انتظار می‌رود سبب اتخاذ سیاست‌های واحد و در نتیجه موجب افزایش سرعت تولید، بهبود بهره‌وری،اشتغال زایی، رقابت‌پذیری ملی و توسعه پایدار صنعتی‌ ، توسعه سرمایه گذاری و حذف جریان غیررسمی تجارت گردد. در وزارتخانه صنعت معدن و تجارتباید  سیاست‌هایی اتخاذ گردد که از طرفی به توسعه پایدار تولید صنعتی کمک کرده و از جانب دیگر برای حلقه‌ی بعدی یعنی «بازارکار و سرمایه » در دو بخش داخلی و خارجی نیز سیاست‌گذاری مناسبی صورت گیرد. هرچند در وزارتخانه تازه تاسیس صنعت معدن و تجارت، موضوع صیانت از تولید داخلی، توسعه پایدار صنعتی با رویکرد حضور در بازارهای جهانی به عنوان یک هدف بنیادین در دستور کار متولیان قرار دارد.

نکته مهم دیگر در راستای محقق سازی این هدف در سال 91 ، همخوانی و همسویی سیاست توسعه صنعتی با سیاست‌ های حمایت از کار و سرمایه گذاری است. اکنون با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری باید همنوایی دقیقی بین این سیاست‌ها برقرار باشد که در وهله اول، توسعه تولیدات ملی را به همراه داشته باشد و از سوی دیگر به بهبود اشتغال و تقویت سرمایه گذاری منجر گردد. حال به نظر می‌رسد وظیفه سیاست‌گذاران در سطح ملی برای تحقق شعار تولید ملی ، حمایت از کار و سرمایه ایرانی، اتخاذ سیاستهای مناسب، هماهنگ و همسو با توسعه صنعتی پایدار کشور در ابعاد و جنبه‌هایی از جمله «سیاست‌ های حمایت و هدایت تولید»، «سیاستهای حمایت و هدایت تجارت»، «سیاستهای ‌ارزی ، پولی و مالی»، «سیاست های حمایت و هدایت سرمایه گذاری داخلی و خارجی»، «بهبود فضای کسب‌و کار و ساماندهی قوائد تولید، اشتغال و سرمایه گذاری»، «بهبود فضای اشتغال ، کارآفرینی و نوآوری»، و در نهایت سیاست گذاری برای ارتقا و رشد شتابان بهره‌وری از ابعاد مختلف می‌باشد.

در چارچوب این نگرش است که می‌توان انتظار داشت تولید ملی به ‌عنوان موتور محرکه اقتصاد کشور‌ با ایجاد ثروت ملی و ارزش افزوده بالا، افزایش درآمد ملی، رونق اشتغال، بازار کار و سرمایه ‌و ارزآوری مناسب و در یک کلام «توسعه پایدار» کشور را موجب شود و تحقق مهم‌ترین محور سند چشم‌انداز را که قرار گرفتن ایران در جایگاه اول اقتصادی، علمی، صنعتی و فناوری در منطقه است، را فراهم سازد.در نگاهی کلان و یکپارچه می توان مولفه‌های تاثیر گذار بر صیانت تولید ملی ، حمایت از کار و سرمایه را چنین برشمرد:

  • دستیابی به برنامه و چشم انداز مشخص
  • بهبود محیط کسب‌ و کار با تاکید بر صنایع پشتیبان و زنجیره ارزش محصولات و خدمات
  • توانمند سازی نهادها با تاکید بر تعاملات و همکاریهای داخلی و خارجی
  • ایجاد و تقویت مزیت رقابتی پایدار در تولید محصولات و ارایه خدمات با ارزش
  • ‌تمرکز بر جذب فناوری تولید ، بهسازی و نوسازی صنایع اولویت دار
  • توسعه دانش و فناوری بومی
  • ارتقای توانمندی های انسانی و روحیه کار افرینی و نواوری
  • ایجاد چشم انداز روشن و تثبیت  مولفه های اقتصادکلان
  • توسعه و ساماندهی زیرساختار ها
  • ایجاد بازار های پولی و مالی توسعه‌یافته
  • ایجاد بستر مناسب جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی و مدیریت مخاطرات ایشان
  • ارایه محصولات و خدمات با کیفیت برتر
  • کاهش مستمر هزینه‌ها در طول زنجیره تأمین، تولید و توزیع
  • تمرکز بر جلب و حذب رضایت مشتریان و مصرف کنندگان
  • ارایه خدمات بهتر وگسترده‌تر
  • تقویت نام ونشان تجاری
  • استفاده بهینه و بهره‌ور از منابع و ظرفیت‌ها
  • تغییر الگوهای سنتی مدیریت تولید به الگوهای مدرن تولید صادرات گرا
  • پایبندی به تعهدات قانونی، اجتماعی و حرفه‌ای تولیدکنندگان و بسیاری موارد دیگر را می‌توان برشمرد.

بی شک بدون توجه به این عوامل آرمان تولید ملی ، حمایت از کار و سرمایه ایرانی محقق نخواهد شد.

چاپ شده در روزنامه دنیای اقتصاد 

مرکز پژوهشهای لجستیک و شبکه‌های کسب‌وکار
اعضاء: مجتبی سلیمانی سدهی، الناز میاندوآبچی، احسان بلندی‌فر، مهدی همتی، محسن شیخ‌سجادیه، ابوالفضل شفایی، حوریه امیدی
مطالب اخیر:
کدهای اضافی کاربر :






Powered by WebGozar