لجستیک و زنجیره تامین
این وبلاگ اکنون یکی از مراجع اصلی مباحث لجستیک و زنجیره تامین در ایران است که تاثیرگذاری آن به لطف خدا و تلاش دست‌اندرکاران و پشتیبانی مخاطبان، بسیار زیاد بوده و اکنون در کنار ماهنامه لجستیک و زنجیره تامین یکی از مراجع اصلی درسی و آموزشی کشور شده است. این وبلاگ به طور تخصصی به مباحث حوزه لجستیک و مدیریت زنجیره تامین پرداخته و تلاش می کند موضوعات و مباحث روز مربوط را مطرح کرده و در اختیار دوستداران این حوزه قرار دهد.
کلمات کلیدی مطالب
نویسنده: مرکز پژوهشهای لجستیک و شبکه‌های کسب‌وکار - چهارشنبه ۱۳٩٠/۱٢/۱٧

منبع: سایت شرکتهای انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران

آگاهی از چشم‌انداز هر صنعت در یک افق زمانی مشخص، از عواملی است که می‌تواند اسباب پیشرفت دست‌اندرکاران و فعالان آن صنعت و حرفه را فراهم کند. بر همین اساس، موسسه‌های تحقیقاتی در مراکز علمی دنیا به صوت مستمر به دنبال ترسیم فضای کسب و کار در آینده هستند. آشنایی با این رویکردها، در حفظ و یا ارتقاء مزیتهای رقابتی بنگاهها در طول زمان مؤثر است.

صنعت انبارداری و لجستیک نیز یکی از بخش‌های مهم چرخه اقتصاد جهانی به شمار می‌رود و به همین دلیل دست‌اندرکاران امر اقتصادی، چشم‌انداز سال 2016 میلادی این صنعت را ترسیم کرده‌اند که تاکنون سه قسمت آن منتشر شده است. مطلبی که در ادامه آمده است، مربوط به فصل سوم این سند است که می تواند راه‌گشای دست‌اندرکاران امر در امر برنامه‌ریزی باشد. 



فصل سوم؛ یک ابزار برای زنجیره تامین آینده نوآورانه

محدوده‌های راه‌حل، شیوه‌های نفوذ، زنجیره تامین نمونه و مدل‌های محاسبه‌ای، همگی ابزارهای ضروری برای ایجاد یک مدل زنجیره تامین آینده نوآورانه هستند.

با به حساب آوردن نیروهای قابل توجهی که تغییر را به وجود می‌آورند ، صنعت چگونه باید زنجیره تامین آینده را بسازد و اصولش چیست؟ برای پاسخ به این پرسش، چهار مفهوم کلیدی باید در نظر گرفته شود:

  • محدوده‌های راه‌حل: محدوده‌های راه‌حل، چالش‌های موجود و چالش‌های پیش‌بینی شده را نشان می‌دهند.
  • شیوه نفوذ: مثال‌هایی از شیوه‌های نفوذ موجود در یک مدل ادغام شده‌اند تا نشان دهند که چگونه به شناسایی محدوده‌های راه‌حل کمک می‌کنند.
  • کاربرد زنجیره تامین نمونه: زنجیره‌های تامین ساده شده برای نشان دادن اینکه این مدل چگونه کار می‌کند، استفاده می‌شود.
  • راه‌های جدید برای محاسبه اثر بر زنجیره تامین: این راه‌ها هم شامل «سطح کلان» و هم «مدل‌های محاسبه‌ای ریز» می‌شوند.

 این فصل به هر یک از این مفاهیم نگاهی می‌اندازد؛ اگرچه باید متذکر شد که این مفاهیم به تنهایی به کار نمی‌آیند بلکه با یکدیگر در تعامل هستند. شرکت‌های مستقل می‌توانند با عناصر بازی کنند و آن‌ها را در راه‌حل‌های خاص خودشان به کار گیرند. نتایج، یک تصویر واقع‌بینانه از زنجیره ارزش یک شرکت و بینشی به سوی این‌که کدام راه‌حل برای آینده و مزایای بالقوه مهم هستنند را ارایه می‌دهد. 

 محدوده‌های راه‌حل و شیوه‌های نفوذ

تمام محدوده‌های راه‌حل بر تغییر زنجیره تامین فیزیکی تمرکز دارند. مثال‌هایی از شیوه‌های نفوذ واقعی دنیای امروزی، به روشن ساختن مزایای قابل دستیابی در هر محدوده راه‌حل کمک می‌کند؛ البته بدیهی است که به‌کارگیری تمام این راه‌حل‌ها و شیوه‌های نفوذ به تشخیص فرصت‌های پیشرفت بالقوه کمک خواهد کرد.

محدوده‌های راه‌حل‌های زیر با جزییات بیشتر بررسی شده است:

1.تدارکات در مغازه: شامل قابلیت دیده شدن در مغازه، نظام قفسه‌بندی سهل‌الوصول محصولات و تعامل کاسب می‌شود.

2.تدارکات فیزیکی مشترک: حمل و نقل مشترک، انبار مشترک و زیربنای مشترک.

3.تدارکات معکوس: بازیافت محصول، بازیافت بسته‌بندی، بازگشت دارایی.

4.مدیریت نوسان تقاضا: برنامه‌ریزی، اجرا و کنترل مشترک.

5.شناسایی و برچسب زدن.

6.تلاش‌های اقتصادی: طرح جایگزین هزینه/فایده، وسائط حمل‌ونقل آیرودینامیک، ساختمان‌های سبز و تعویض آسان برنامه.

7.نظام تجاری و رتبه‌بندی به‌هم پیوسته.

 

1.تدارکات در مغازه

راه‌حل‌ها در این محدوده شامل پیشرفت و توسعه در مغازه و تمرکز بر ارزش افزوده و کاهش هزینه‌های کسب و کار است. این راه‌حل‌ها نیز مشتمل بر ورود محصولات به مغازه و همچنین محصولات منتخب از سوی مصرف‌کننده خواهد بود. یک نمونه، قابلیت رویت محصول در مغازه است. در این رابطه، می‌توان از تکنولوژی RFID برای توانمندسازی بهنگام با اعلام هشدار به‌وسیله رایانه استفاده کرد؛ مثل زمانی‌که موجودی در حال کاهش بوده و یا سرقتی انجام شده است. مثال دیگر، محصولات در قفسه است که این قابلیت‌ها را فراهم می‌کند: به‌راحتی قابل تشخیص‌اند، به‌راحتی باز می‌شوند و به‌سادگی می‌توان آنها را در قفسه گذاشت. هدف این مثال، بهبود قابلیت دیدن محصول است.

تعامل کاسب یک راه‌حل تدارکات در مغازه است و مستلزم دسترسی به داده‌ها و اطلاعات مصرف‌کننده، هم برای تولیدکننده و هم برای خرده‌فروش است. اطلاعات موجود سیستم‌ها و صندوق‌های فروش باید موجود باشد و برای ایجاد یک بانک اطلاعاتی استفاده شود که امکان آنالیز و تهیه گزارش‌هایی را برای مطابقت با KPIs تولیدکننده و خرده‌فروش را مهیا می‌سازد. برای تعامل کاسب شاید به استفاده از دستگاه‌هایی مثل برچسب زن الکتریکی و یا دستگاه پرداخت الکترونیک نیاز باشد.

2.تدارکات فیزیکی مشترک

این محدوده راه‌حل به عنوان اشتراک زیرساخت فیزیکی مثل انبار و وسایل حمل‌ونقل به منظور ساده‌سازی فرآیند و بهبود سرویس و استفاده بهینه از اموال و ابزارآلات تعریف شده است. همکاری و اشتراک می‌تواند در میان حلقه‌های مختلف زنجیره‌های تامین رقابتی جا بگیرد و همچنین می‌تواند برای زیرساخت موجود یا زیرساخت مشترک تازه ایجاد شده به کار برود. مثال‌ها به قرار زیر هستند:

  • حمل‌ونقل مشترک: روش مشترک بین تولیدکنندگان، میان خرده‌فروشان و بین تولیدکنندگان و خرده‌فروشان و احتمالا یک ارایه‌دهنده خدمات شخص ثالث برای حمل‌ونقل مشترک است. این راه‌حل شامل اشتراک برنامه‌ریزی بارگیری و ظرفیت کامیون نیز می‌شود.
  • زیرساخت‌های فیزیکی مشترک: تولیدکنندگان، خرده‌فروشان و احتمالاً ارایه‌دهندگان خدمات شخص ثالث برای انبارهای مشترک و مراکز توزیع با هم مشارکت می‌کنند.
  • اشتراک اطلاعات: اشتراک اطلاعات باید با هدف مدیریت جریان توزیع میان تولیدکنندگان، خرده‌فروشان و ارایه‌دهندگان خدمات شخص ثالث برای ایجاد یک شبکه توزیع ترکیبی صورت بگیرد؛ بدین‌ترتیب که تحویل کالا از بیش از یک منبع به چندین مغازه از طریق یک انبار یا مرکز توزیع انجام بگیرد.

به عنوان مثال برای خدمات فیزیکی مشترک، ERC اروپا، پروژه‌ای را با هدف کمک به شرکت‌های فعال در زنجیره تامین برای کاهش تاثیر محیطی حمل‌ونقل به طوری‌که از لحاظ اقتصادی و اجتماعی پایدار باشد، راه‌اندازی کرده است. این پروژه یک نقشه جاده عملی و ابزار خود ارزیابی ارایه خواهد داد که به سازمان‌ها اجازه می‌دهد تا پیشرفت‌ها را در عملیات حمل‌ونقل خود تعیین، برنامه‌ریزی و اندازه‌گیری کنند. در نهایت، این چنین تلاش‌هایی باعث می‌شود که حمل‌ونقل پایدار و مشترک، فاصله‌ها را به اندازه کیلومترها کم‌تر کند.

این راه‌حل‌ها می‌توانند از راه‌حل‌های کارآمد، منفعت کسب کنند؛ مثل ساختمان‌های سبز و حمل‌ونقل با بهره‌وری بیشتر از سوخت.

3.تدارکات معکوس

 این راه‌حل طراحی شده است تا دارایی‌ها، مواد، ضایعات بسته‌بندی، محصولات یا عوامل دیگری را که قابل بازیافتند را دوباره پردازش کند. راه‌حل‌ها شامل بازیافت محصول، استفاده مجدد از بسته‌بندی و بازیافت بسته‌بندی می‌شود.

راه‌حل‌های تدارکات معکوس، استفاده مجدد از دارایی‌ها را در زنجیره تامین در بر می‌گیرد. دارایی‌ها مستقیما به محصول مرتبط نیستند؛ مثل پالت‌های چوبی و جعبه‌ها. برای مثال، چسب زدن اتوماتیک پالت ممکن است با «برچسب پرچم» ادغام شود که برچسب زدن تمام پالت‌ها را با یک نوع برچسب ممکن می‌سازد.

در یک نگاه: محدوده‌های راه‌حل،KPIs، شیوه‌های نفوذ

شیوههای

نفوذ

 

 

 

s

I

P

K

 

 

 

 

محدودههای راهحل

شیوه نفوذ

شرکت

حفظ امنیت

مصرف آب

ساده‌سازی‌زیرساخت

تراکم ترافیک

انتشار گازco2

مصرف انرژی

قابلیت ردیابی

فهرست دارایی

بازگشت حقوق صاحبان سرمایه

کاهش هزینه

دسترسی به مصرف‌کننده

 

اجرای RFID بر جعبه‌ها با سبزیجات آماده طبخ. فروش 10% تا 12% افزایش یافته است.

schuitema

*

 

 

 

 

 

 

*

*

 

*

تدارکات مغازه

یک روش چند پرداخت‌کننده منجر به مزایایی مثل افزایش 34 درصدی در میانگین تحویل و یک افزایش 115 درصدی در میزان بار در هر تحویل شده است.

پروژه حمل‌ونقل پایدار ERCاروپا طراحی شده تا به شرکت‌ها در کاهش اثرات محیطی ناشی از حمل‌ونقل کمک کند.

Carrefour,

Benedicta,

Nutrimaine’ Lusturu,

FM Logistics

ERC Europe

 

 

*

*

*

*

 

 

 

*

 

تدارکات فیزیکی مشترک

این دو شرکت با یکدیگر یک مذاکره بازیافت اروپایی را برای تشویق بازار رقابتی برای ضایعات الکتریکی و برقی به راه انداختند که یک کاهش هزینه‌ای بیش از 50 درصد انتظار می‌رود.

HP, Braun/

Gillette,

Sony , Electrolux

 

 

 

 

*

*

 

 

 

 

 

تدارکات معکوس

استفاده اسکاتز از باز پرسازی حول محور مصرف‌کننده، آن‌ها را به سوی نرخهای بیشتر و بهتری(98%)، خدمات بهتر (95%) بازگشت دارایی و پیش‌بینی سفارش برده است.

نقشه، پیش‌بینی و برنامه‌های بازپرسازی مشترک فیلیپس با چندین مصرف‌کننده، یک زنجیره تامین بر حول محور مصرف کننده به وجود آورده است که نتیجه آن یک افزایش 80 درصدی در دقت پیش‌بینی، کاهش موجودی در زنجیره تامین بیش از 30 درصد، افزایش در موجودی کالا در قفسه در حدود 95 درصد و رضایت مشتری در این فرآیند شده است.

Scotts

Philips

 

 

 

 

*

*

 

*

 

*

*

مدیریت نوسان تقاضا

استانداردهای سیستم GSI، یک استاندارد وسیع جهانی را منتشر کرده که مطابق با قانون بود.

GS1

*

 

 

 

*

*

*

 

 

*

*

شناسایی و برچسب‌زدن

ابتکار کارآمد این دو شرکت درباره انرژی، مصرف انرژی را در حدود 40 درصد کاهش داده است. از طریق ادغام کامیون‌های یورو-5 به شبکه توزیع خود، مترو انتشار گازco2 را بین سال 2003 تا 2006، 25 درصد کاهش داد و قصد دارد که تا سال 2009 این مقدار را به 84 درصد برساند.

Macy’s

Metro

 

*

 

*

*

*

*

 

 

*

 

دارایی‌های کارآمد

اجرای یک بسته‌بندی کارت امتیاز برای تامین‌کنندگان، قدم بعدی وال مارت در دستیابی به کاهش 5 درصدی در بسته بندی تا سال 2012 می‌باشد.

Wal-Mart

 

 

 

 

*

*

 

 

 

*

*

طرح کسب‌وکار و رتبه‌بندی مشترک

 

4.مدیریت نوسان تقاضا

 نوسانات تقاضا به مدل‌های جدیدی برای آرام ساختن سیگنال‌های تقاضا از سوی مصرف‌کنندگان نیاز دارد. این مدل‌های جدید، فراتر از روش‌های سنتی برای یکپارچه‌سازی تامین‌کننده، خرده‌فروش و مشارکت هستند.

راه‌حل‌های عمودی شامل معرفی تقویم‌ها و ظرفیت عرضه و تقاضا برای تقابل و شناسایی بهتر معرف‌ها و ترویج‌ها هستند. یک راه‌حل دیگر، همکاری در اجراست که مبتنی بر پیش‌بینی عرضه و تقاضای مشترک بر اساس مشاهده جریان فیزیکی کالاها و رفتار مصرف‌کننده (فروش) است. همچنین، همکاری در کنترل و بازرسی بوده که شامل دستیابی مشترک به نتایج معرفی و ترویج بر اساس سیستم‌های امنیتی است.

5.شناسایی و برچسب‌زدن با استفاده از بارکد و برچسب‌های RFID

این راه‌حل امکان شناسایی را برای تمام شرکای زنجیره ارزش به منظور استفاده از مکانیزم استاندارد مشترک برای تشخیص منحصر به فرد مولفه به ارمغان می‌آورد. مولفه‌هایی مانند آیتم‌ها و رخدادها، موقعیت‌ها و قوانین مرتبط با اینکه چه زمانی، چگونه، کجا و با چه کسی محصولات ایجاد خواهند شد، استفاده خواهند شد و باقی خواهند ماند. به‌تازگی برچسب‌ها خیلی استفاده می‌شوند و جنبه‌های امنیتی یک محصول را در برابر مصرف‌کننده و شریک تجاری تامین می‌کند.

6.دارایی‌های کارآمد

این محدوده راه‌حل مستلزم تلاش‌هایی است که شرکت، تجهیزات یا ساختمان تازه تاسیس یا ساختمان موجود را تغییر دهد و بهره‌وری آن‌ها را بیشتر کند و همچنین اثرات محیطی آن‌ها را کاهش دهد.

راه‌حل‌های حمل‌ونقل شامل وسایل حمل‌ونقل کارآمدتر و استفاده از انواع چندگانه حمل‌ونقل هستند. راه‌حل‌های ساختمان‌ها شامل اتخاذ سیاست ساختمان «سبز» با بهره‌گیری از انرژی‌های پایدار یا بهبود کارآیی انرژی ساختمان موجود است. 

این نوع راه‌حل‌ها به استفاده کارآمدتر از منابع کلیدی مثل انرژی، آب، زمین و مواد تاکید دارند. مثلا ساختمان‌های سبز به طور معمول نسبت به ساختمان‌های عادی، 25 تا 30  درصد انرژی کمتری استفاده می‌کنند. همچنین این ساختمان‌ها بیشتر از انرژی قابل تجزیه استفاده می‌کنند. 

به علاوه، یکپارچگی کامیون‌های یورو-5 با شبکه توزیع، مترو(MGL Metro)  انتشار گاز CO2 را بین سال‌های 2003 و 2006 ، 25 درصد کاهش داد و قصد دارد تا سال 2009 آن را به 84 درصد کاهش ده . استفاده از فناوری جی‌پی‌اس، کنترل ترافیک، سیستم‌های برنامه‌ریزی و کارمندان آموزش‌دیده ، سیاست‌ها و ابزارهای اصلی استفاده بهینه از دارایی هستند. 

7.طرح کسب‌وکار و رتبه‌بندی مشترک

این راه‌حل شامل مجموعه‌ای از ابزارهای اندازه‌گیری مرتبط با صنعت است که شامل دو دسته گسترده می‌شود: اول، ابزارهای کیفی که مجموعه‌ای از معیارهای سنجش قابلیت‌هاست و طراحی شده‌اند تا مشخص کنند کدامیک از شریکان تجاری (تامین‌کنندگان، ارایه‌دهندگان خدمات و خرده‌فروشان) همکاری بیشتری با سیستم دارند. دوم، ابزارهای کمی شامل معیارهای کسب‌وکار هستند و اثر همکاری را اندازه می‌گیرند.

جدول قبلی (در یک نگاه: محدوده‌های راه‌حل‌ها، KPIs، شیوه‌های نفوذ) مروری بر محدوده‌های راه‌حل و KPIs مرتبط دارد. جزییات شیوه‌های نفوذ به طور جداگانه در ضمیمه این گزارش قرار دارد.

نمونه‌ای از زنجیره‌های تامین

مثال‌های ساده شده زنجیره تامین کنونی برای این ذکر شده‌اند تا نشان دهند که امروزه زنجیره‌های تامین چگونه کار می‌کنند؛ اگرچه ممکن است برای یک نوع فعالیت، زنجیره های تامین مختلفی وجود داشته باشد. زنجیره‌های تامین نمونه مطابق با یک ساختار مشابه توضیح داده می‌شود.

ما موقعیت‌های خاصی را انتخاب کرده‌ایم تا نشان دهیم راه‌حل‌ها چگونه به کار می‌روند. تفاوت بین بارگیری منظم، جریان تبلیغاتی و جریان فصلی است. کاراکترهای اصلی 5 زنجیره تامین انتخاب شده در جدول همراه آورده شده است. نتایج این تمرین باید شرکت‌ها را به تطبیق دادن این مثال ها با محصولاتشان تشویق کند.

در زیر مواردی آورده شده است که نشان می‌دهد راه‌حل‌ها چگونه می‌توانند در متن کاراکترهای خاص این 5 زنجیره تامین نمونه به کار بروند.

1-غلات و حبوبات: زنجیره تامین غلات و حبوبات از طریق تولید مواد اولیه فصلی، الگوهای مصرف منظم و منابع محلی و دوردست (بستگی به کشور دارد) مشخص می‌شود. روی هم رفته، یک پتانسیل بهبود، مربوط به میزان موجودی و ماندگاری محصولات در مراکز توزیع و قفسه‌های مغازه‌های خرده‌فروشان است. همچنین، حمل‌ونقل و خدمات انبار می‌تواند در رابطه با انتشار گاز CO2 و مصرف انرژی بهبود یابد.

برخی از راه‌حل‌ها برای این زنجیره تامین نمونه شامل حجم بیشتر حمل‌ونقل، حمل‌ونقل مشترک به مغازه‌ها، وسایط نقلیه کارآمد و انبارداری مشترک می‌شود.

2-کالاهای برقی(لوازم خانگی بزرگ): مولفه اصلی زنجیره تامین لوازم خانگی شامل زمان انتقال طولانی از منبع به مغازه است. این در حالی است که موجودی خرده‌فروشان می‌تواند افزایش و محل‌های ذخیره، کاهش یابد. توزیع فیزیکی عمده و تدارکات معکوس، همکاری و یکی‌شدن با چرخه تامین دیگر محصولات نیز می‌تواند بهبود یابد. همچنین تحویل در منزل مصرف‌کنندگان باید انعطاف‌پذیرتر شود.

مثال‌هایی از راه‌حل‌های مناسب برای اجرا، شامل استفاده از اطلاعات فروش برای برنامه‌ریزی تولید، همکاری کامل بین تولیدکننده و خرده‌فروش، پیش‌بینی دقیق و مدیریت و توجیه SKU ، انبار مشترک و طبقه بندی اجزای محصول می‌شود.

3-نوشیدنی‌ها: زنجیره تامین نوشیدنی‌ها نسبتاً با هزینه‌های موجود بالا و فرصت‌هایی برای کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل و سوخت مشخص می‌شود. همچنین در مورد همکاری، هم در پیش‌بینی بازار و هم بحث‌های لجستیک، پتانسیل پیشرفت وجود دارد؛ یا در فرادست و میان تامین‌کنندگان مواد اولیه و تولیدکنندگان، یا در فرودست و میان تولیدکنندگان و خرده‌فروشان و یا در میان رقبای تولیدکنندگان. این چرخه‌ها شامل تبادل اطلاعات نیز می‌شود که هنوز بررسی نشده است.

راه‌حل‌های مناسب برای اجرا، شامل انبارهای مشترک، ادغام فرصت‌هایی که توسط ارایه‌کنندگان سرویس لجستیک مهیا شده، حمل‌ونقل مشترک با تولیدکنندگان دیگر، استفاده از حالت‌های حمل‌و نقل آیرودینامیک و کارآمد مثل کامیون، ریل و قایق و انبارهای سبز می‌شود. همچنین پتانسیل قابل توجهی در شفافیت اطلاعات کامل در تبادل داده‌ها هم در جهت بالا و هم در جهت پایین (درباره فروش) وجود دارد.

4-سبزیجات: ویژگی‌های اصلی زنجیره تامین سبزیجات عبارتند از: منابع جهانی و محلی، زمان کوتاه (محصول باید تا اندازه ممکن به سرعت به بازار برسد)، اهمیت حیاتی کیفیت و تازگی محصول، فصلی بودن برخی از سبزیجات و ویژگی‌های دیگر برای انتقال از فاصله های طولانی بین منبع و مصرف کننده. 

 

راه‌حل‌های مناسب برای اجرا نیز شامل استفاده از حمل‌ونقل استاندارد برای کاهش واسطه‌ها، اشتراک زیرساخت‌ها مانند انبارهای موجود در واحدهای در دسترس مصرف‌کننده، شبکه‌های زنجیره تامین متمایز مانند مراکز پیش پردازش ارزش افزوده، کاهش دست خوردن به آن‌ها پس از برداشت از مزرعه، دارایی کارآمد مانند استفاده بهینه از انرژی خورشیدی در کامیون‌های یخچال‌دار، ایجاد پانل‌های خورشیدی در پشت بام و یک «شاخص سبز» می‌شود.

5-قهوه: زنجیره تامین قهوه شامل فرصت‌هایی درباره موجودی انبارهاست. قهوه یک محصول با ارزش بالاست، در نتیجه همکاری تامین‌کنندگان می‌تواند بهبود بیابد و به طور یقین، فرصت‌هایی برای پیشرفت بیشتر ارایه‌دهندگان سرویس لجستیک وجود دارد. روی هم رفته، زنجیره شامل تعدادی گام می‌شود. 

راه‌حل‌های مناسب برای اجرا در این زنجیره تامین شامل تدارکات فیزیکی مشترک (مثل انبارهای مشترک بین تولیدکنندگان قهوه و بین تولیدکنندگان مختلف و همکاری ارایه‌دهندگان سرویس لجستیک در انبارها و حمل‌ونقل) می‌شود. داشتن اطلاعات بهتر در زمینه مدیریت نوسان و تبلیغات نیز به پیش‌بینی کمک می‌کند. داده‌های صندوق‌های خرید نیز باید در دسترس باشد. استفاده از دارایی‌های کارآمد مثل انبارهای سبز هم باعث پیشرفت می‌شود.

 مولفه‌های اصلی در رنجیره‌های تامین مورد مثال

منبع

تولید

توزیع

خرده فروشی

مقصد نهایی

گروه محصول

 

دور دست و محلی

مداوم

انبار مشترک

بازپرسازی منظم

مغازه ، شهری

غلات

مثال زنجیره تامین A

دور دست

سیکل عمر کوتاه محصول

تدارکات معکوس

فصلی

تحویل به خانه

پارچه سفید نخی

مثال زنجیره تامین B

محلی

بسیار مداوم

تحویل مستقیما به مغازه

تبلیغاتی

مغازه

نوشیدنی‌ها

مثال زنجیره تامین C

محلی

مزارع کوچک محلی

جعبه ای

فصلی

مغازه ، غیر شهری

سبزیجات

مثال زنجیره تامین D

همکاری از راه دور کشاورزان

غیر مداوم

درپوش دار

تبلیغاتی

محلی

قهوه

مثال زنجیره تامین E

روش‌های جدید برای محاسبه تاثیر بر زنجیره تامین

سرانجام، مدل‌های محاسبه یک ابزار ضروری برای زنجیره تامین آینده به حساب می‌آیند تا تاثیر شیوه‌های نفوذ و راه‌حل‌ها را تعیین کنند. صنعت تلاش می‌کند تا چندین پارامتر موجود در زنجیره تامین را بهبود بخشد، اما صنعت چگونه می‌تواند راه‌حل‌هایی را که ممکن است در تعارض با اثرات باشند را بسنجد؟ مثلا انتشار گاز CO2 در مقابل هزینه‌های زنجیره تامین قرار دارد؟ این بخش، کاراکترهای کلی این‌چنین مدل‌های محاسبه‌ای را بررسی می‌کند. 

در این مدل‌های محاسبه‌ای که در تحقیق زنجیره تامین آینده استفاده می‌شود، پارامترهای زیر به‌کار گرفته شده‌اند:

  • کاهش هزینه زنجیره تامین (به‌ویژه در انبارداری و حمل‌ونقل)
  • انتشار گاز CO2 (گازهای گلخانه‌ای)
  • تراکم ترافیک
  • ساده‌سازی زیرساخت

اثر این پارامترها بر خط پایین می‌تواند همیشه از نظر ضرب هزینه در حجم آن محاسبه شود. به‌طور مثال، اثر حمل‌ونقل بر خط پایین می‌تواند به شکل هزینه در هر کیلومتر برای نوع مشخصی از حمل‌ونقل ضرب در مقدار کیلومتر طی شده محاسبه شود. کاهش هم از طریق کاهش هزینه (حمل‌ونقل ارزان‌تر) یا از طریق کاهش حجم (کیلومترهای طی شده کمتر) محاسبه می‌شود. 

با کار کردن بر روی مدل‌های محاسبه‌ای مختلف، یافت شده است که اثر این پارامترها بر خط پایین، برابر نیست. برای پارامترهایی که قبلا در حد زیادی از هزینه‌های خط پایین را نشان می‌داد (مثل حمل‌ونقل)، تغییر به این فاکتورها اثر قابل توجهی بر خط پایین دارد. البته برای پارامترهای دیگر، اثر تقریبا زیاد است. 

تاثیرپذیری بر خط پایین

تاثیر بر خط پایین

حجم

مقیاس هزینه

عامل هزینه

پارامتر

بالا

متوسط (بستگی به قیمت کالا دارد)

بالا

*انتقال

*مکان ذخیره سازی

زمان ذخیره سازی

*کیلومتر

$ ساعات کاری کارگران

$/m2/روز

$/km

بررسی

انبار

حمل و نقل

کاهش هزینه زنجیره تامین

نسبتا پایین

*کیلومتر

$/kg CO2

مالیات CO2

انتشار CO2

متوسط

*تاخیر وسایل نقلیه

کاهش در ساعات کاری کارگران

تاخیر در بازپرسازی

تاخیر

تراکم ترافیک

بالا

*مکان ذخیره سازی/

*از زنجیره های جداگانه

هزینه های تکراری در زنجیره تامین

تکرار

ساده‌سازی زیرساخت

پنج مورد از محاسبات در ضمیمه آورده شده‌اند؛ اما نتیجه‌گیری‌های اصلی به عنوان معرفی زنجیره تامین آینده ذکر شده است:

بازپرسازی مشترک شهری شامل بازپرسازی محصولات برای چندین خرده‌فروش در یک منطقه شهری می‌شود. تاثیر کلی بر انتشار و تراکم گاز CO2 می‌تواند نسبتا آسان بهبود یابد و راه‌حل‌های آینده در این محدوده نیازمند لینک شدن با انبار و حمل‌و‌نقل به منظور جلوگیری از بررسی‌های غیر ضروری است. در عین حال، هزینه تراکم، تعادل را به نفع بازپرسازی مشترک شهر تمام خواهد کرد. 

انبار و توزیع مشترک. این بخش به فرصت‌هایی که تولیدکنندگان دارند توجه می‌کند تا آن‌ها عملیات انبارداری و حمل‌ونقل محصول و انتقال آن به خرده‌فروش را یکی کنند. واضح است که ادغام انبارداری و توزیع، منافع زیادی را مهیا می‌سازد. تنها توجه به یکی‌کردن حمل‌ونقل باعث پیچیدگی زیرساخت و بررسی‌های اضافی می‌شود (به جای ساده‌سازی زیرساخت).

همچنین انبارداری مشترک باعث می‌شود که ساختمان‌ها و حمل‌ونقل‌های سبزتر (با توجه به CO2) گسترش یابند. ترکیب بازپرسازی مشترک شهر و انبارهای مشترک، یک مرکز توزیع برای خرده‌فروشان است. تراکم حمل‌ونقل و ذخیره برای چندین خرده‌فروش، مزایای مشابه با مدل انبارداری مشترک دارد.

تحویل در همسایگی، پیشرفت‌هایی در تحویل کالا به مصرف‌کننده نهایی، چه مصرف کننده‌ای که سفارش آنلاین داده و چه مصرف‌کننده‌ای که در مغازه کالایی را سفارش داده (مثل لوازم خانگی) را در نظر می‌گیرد. راه‌حل به دنبال یکی کردن این موارد است. یک دیدگاه متفاوت (و اغلب فراموش شده) مقدار انتشار CO2 است که این انتشار ناشی از استفاده از وسایط نقلیه شخصی مصرف‌کنندگان به مغازه است. تحقیقات نشان داده است که بیش از 60 درصد کل انتشار گاز CO2 مربوط به حمل‌ونقل مصرف‌کنندگان با وسیله نقلیه شخصی است. تحویل در خانه می‌تواند این میزان را به نسبت قابل توجهی کاهش دهد. 

بدیهی است که این مدل‌ها هم باید در ارتباط با مراکز بازپرسازی مشترک شهر به مغازه‌ها در نظر گرفته شوند.

کاهش زمان انتقال. به این قضیه می‌توان از چندین زاویه نگاه کرد. ساده‌سازی زیرساخت یک جزء مهم در کاهش زمان انتقال است. دور شدن از عوامل ذخیره غیرضروری نیز می‌تواند اثر بزرگی بر هزینه‌های موجودی داشته باشد و همچنین بر عکس‌العمل زنجیره؛ اگرچه، دور شدن از عوامل ذخیره معمولاً عملیات را پیچیده می‌کند. 

کاهش انتشار گاز CO2 از طریق احیا تغذیه محلی. این فاکتور، کاهش هزینه‌های تولید و حمل‌ونقل و انتشار گاز CO2 را در مناطق دوردست در بر می‌گیرد. این مولفه نشان می‌دهد که نرخ‌گذاری مالیات بر تولید گاز CO2 نیاز به سخت‌گیری شدیدتری برای احیا منابع تغذیه محلی دارد؛ اگرچه، ترکیب قیمت های بالاتر انرژی و مالیات تولید گاز CO2، در آینده تعادل را برقرار می‌سازد.

از این بحث درباره پیشرفت‌های مختلف مشخص است که زنجیره تامین آینده، باید یک ساختار یکپارچه را در نظر بگیرد. فصل بعدی نشان می‌دهد که چگونه اجزا می‌توانند برای زنجیره تامین در کنار یکدیگر قرار بگیرند. 

مرکز پژوهشهای لجستیک و شبکه‌های کسب‌وکار
اعضاء: مجتبی سلیمانی سدهی، الناز میاندوآبچی، احسان بلندی‌فر، مهدی همتی، محسن شیخ‌سجادیه، ابوالفضل شفایی، حوریه امیدی
مطالب اخیر:
کدهای اضافی کاربر :






Powered by WebGozar