لجستیک و زنجیره تامین
این وبلاگ اکنون یکی از مراجع اصلی مباحث لجستیک و زنجیره تامین در ایران است که تاثیرگذاری آن به لطف خدا و تلاش دست‌اندرکاران و پشتیبانی مخاطبان، بسیار زیاد بوده و اکنون در کنار ماهنامه لجستیک و زنجیره تامین یکی از مراجع اصلی درسی و آموزشی کشور شده است. این وبلاگ به طور تخصصی به مباحث حوزه لجستیک و مدیریت زنجیره تامین پرداخته و تلاش می کند موضوعات و مباحث روز مربوط را مطرح کرده و در اختیار دوستداران این حوزه قرار دهد.
کلمات کلیدی مطالب
نویسنده: مرکز پژوهشهای لجستیک و شبکه‌های کسب‌وکار - سه‌شنبه ۱۳٩٠/۱٢/٩

تهیه کننده: نادر غفاری نسب, گروه پژوهشهای لجستیک و زنجیره تامین

لجستیک بخش بسیار مهم و حیاتی هر کسب‌وکاری می‌باشد؛ به‌طوریکه براساس آمارهای معتبر جهانی، هزینه‌های لجستیک حدود 12% تولید ناخالص داخلی در دنیا را به خود اختصاص می‌دهد. تمایل برای جهانی شدن و فشار رقابتی سنگین موجود، بسیاری از کارخانه‌های تولیدی را به سمت برون‌سپاری فعالیت‌های لجستیکی خود سوق داده است. یکی از مزیتهای اصلی برونسپاری فعالیتهای لجستیکی، تمرکز این کارخانه‌ها بر توانمندی‌های کلیدی[1]خود بوده و از این طریق توانسته‌اند کارایی تولیدی خود را افزایش دهند. یک شرکت لجستیک طرف سوم، شرکتی بیرونی می‌باشد که وظیفه مدیریت، کنترل و انجام امور لجستیکی را به نیابت از مشتریان خود بعهده دارد.


[1] Core Competency


شرکت‌های خدمات لجستیک طرف سوم[1] (3PL) به شرکت­هایی گفته می­شود که سازمان­های تولیدی یا خدماتی بخشی یا کل امور لجستیکی خود را به آن­ها برون­سپاری می­کنند. این شرکت­ها معمولا در حوزه­های حمل­ونقل و انبارداری متخصص هستند و قادرند خدمات خود را با انواع مختلف و متنوعی از محصولات منطبق سازند.

عوامل متعددی بر توسعه خدمات  3PLدر طی سال­های اخیر تاثیرگذار بوده اند که چهار مورد اصلی آنها عبارتند از:

  • فشار برای کاهش قیمت؛
  • فشار بازار برای ارتقاء خدمت­دهی به مشتریان؛
  • جهانی­سازی؛
  • توسعه تکنولوژی­های جدید اطلاعات.

با توجه به سهم بالای هزینه‌های لجستیک از مجموع کل هزینه‌های کسب‌وکارها، به سادگی می‌توان نتیجه گرفت که ایجاد بهبودهای کوچک و معقولی بین 5 تا 10 درصد از هزینه‌های لجستیک می‌تواند تاثیر زیادی در بهبود سوددهی صنایع تولیدی و خدماتی هر کشوری داشته باشد. همانگونه که اشاره شد، یکی از مناسب‌ترین راهکارهای کاهش هزینه‌های لجستیک برای کسب‌وکارها برون‌سپاری خدمات لجستیکی به شرکت‌های لجستیک طرف سوم می‌باشد.

براساس گزارشی که وضعیت شرکتهای لجستیک طرف سوم دنیا را در سال 2010 بررسی کرده است، درآمد کل بازار شرکتهای لجستیک طرف سوم به بالای 541.6 میلیارد دلار رسید؛ درحالیکه این رقم در سال 2004 برابر 89.4 میلیارد دلار بوده است که نشان می‌دهد بازار نامبرده در طی شش سال اخیر بطور متوسط افزایش سالانه‌ای معادل 35% را از خود نشان می‌دهد. مطالعات مختلف دیگر نیز حاکی از این واقعیت است که کسب‌وکار خدمات لجستیک طرف سوم، در کل دنیا به‌خصوص در کشورهای توسعه‌یافته در حال رشد چشمگیری می‌باشد.

از آنجایی که عملکرد زنجیره‌های تامین یکی از کلیدی‌ترین ابزارهای رقابت‌پذیری به شمار می‌آید، اهمیت شرکت‌های لجستیک طرف سوم در آینده نه چندان دور بیشتر شده و نقش چنین شرکتهایی در موفقیت زنجیره‌های تامین پررنگ‌تر و پیچیده‌تر خواهد شد. ازجمله اینکه شرکت‌های لجستیک طرف سوم رفته رفته گستره فعالیت‌های خود را افزایش داده و نقش‌های بیشتری را در زنجیره‌های تامین مختلف بعهده می‌گیرند. بعبارت دیگر، حوزه فعالیت این شرکت‌ها دیگر مانند گذشته تنها به امور انبارداری و حمل‌ونقل خلاصه نمی‌شود و انتظار می‌رود شرکت‌های لجستیک طرف سوم نقش‌هایی همچون مدیریت تامین‌کنندگان و موجودی‌ها، توزیع محصولات نهایی (به همراه بسته‌بندی، برچسب‌زنی و مانند اینها)، ارائه خدمات پشتیبانی به مشتریان و حتی مدیریت کالاهای برگشتی را بعهده بگیرند. برای اینکه شرکت‌های لجستیک طرف سوم بتوانند چنین خدمات دارای ارزش افزوده‌ای را به مشتریان خود ارائه دهند، بایستی قابلیت‌های تکنولوژیک خود را ارتقاء دهند، مدیریت روابط بلندمدت خود را بهبود داده و درک عمیقی از قابلیت‌هایی که مزیت رقابتی برای مشتریانشان ایجاد می‌کند، داشته باشند.

با توجه به موارد فوق، می‌توان از توسعه شرکت‌های لجستیک طرف سوم در کشورمان بعنوان یکی از ضرورت‌ها نام برد که می‌تواند تاثیر بسزایی در افزایش کارایی کسب‌وکارها از طریق کاهش هزینه‌های لجستیک و افزایش سطح خدمت‌دهی به مشتریان و مصرف‌کنندگان و نیز اصلاح نظام توزیع کشور داشته باشد. با توجه به رویکرد صادرات‌گرای در پیش گرفته شده در بخش صنعت، معدن و تجارت کشورمان، صادرکنندگان و تولیدکنندگان باید با تمرکز بر اصلاح فرایندهای تولیدی، کیفیت محصولات تولیدی خود را بالا برده و  با برون‌سپاری فعالیت‌های لجستیک خود به شرکت‌های لجستیکی طرف سوم، نگرانی از بابت امور لجستیک (حمل‌ونقل، انبارداری و تشریفات قانونی آنها) نداشته باشند. بدین ترتیب می‌توان همزمان بهبودهایی را در فرایندهای تولیدی و لجستیکی صورت داده و با کاهش هزینه‌ها در این دو حوزه، مسیر حرکت به سوی تولید صادرات‌محور را با شتاب بیشتری طی نمود.



[1] Third Party Logistics Service Provider (3PL or TPL)

مرکز پژوهشهای لجستیک و شبکه‌های کسب‌وکار
اعضاء: مجتبی سلیمانی سدهی، الناز میاندوآبچی، احسان بلندی‌فر، مهدی همتی، محسن شیخ‌سجادیه، ابوالفضل شفایی، حوریه امیدی
مطالب اخیر:
کدهای اضافی کاربر :






Powered by WebGozar