لجستیک و زنجیره تامین
این وبلاگ اکنون یکی از مراجع اصلی مباحث لجستیک و زنجیره تامین در ایران است که تاثیرگذاری آن به لطف خدا و تلاش دست‌اندرکاران و پشتیبانی مخاطبان، بسیار زیاد بوده و اکنون در کنار ماهنامه لجستیک و زنجیره تامین یکی از مراجع اصلی درسی و آموزشی کشور شده است. این وبلاگ به طور تخصصی به مباحث حوزه لجستیک و مدیریت زنجیره تامین پرداخته و تلاش می کند موضوعات و مباحث روز مربوط را مطرح کرده و در اختیار دوستداران این حوزه قرار دهد.
کلمات کلیدی مطالب
نویسنده: مرکز پژوهشهای لجستیک و شبکه‌های کسب‌وکار - چهارشنبه ۱۳٩٠/۱۱/٢٦

سخنرانی پژوهشی با عنوان «تبیین فرصت‌های جذب سرمایه‌گذاری خارجی کشور در شبکه توزیع کشور (مورد کاوی: فروشگاه‌های زنجیره ای)» روز چهارشنبه 19 بهمن ماه 1390 در محل مؤسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی توسط سرکار خانم آقاجانی (مجری طرح) انجام شد. 

در ادامه، اطلاعات مختصری از این طرح پژوهشی آمده است.


موضوع تحقیق و ضرورت انجام آن

امروزه سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی به عنوان مهم‌ترین منبع تامین سرمایه در دنیا شناخته می‌شود  به طوری که سرمایه‌گذاری خارجی به عنوان وسیله‌ای برای انتقال تکنولوژی، دانش، مهارت‌ها، نوآوری، انعقاد قراردادهای مدیریتی و غیره عمل می‌کند. در دنیای کنونی جذب سرمایه‌گذاری خارجی در بخش‌های مختلف اقتصادی از جمله خدمات به دلیل افزایش تقاضا برای آن، افزایش سطح درآمد سرانه مردم و به تبع آن خلق نیازهای جدید برای بشر و هم چنین ارتقای تکنولوژی تولید و سرازیر شدن نیروی کار به بخش خدمات از اهمیت چشمگیری برخوردار گردیده و به تبع آن سرمایه گذاری خارجی نیز در شبکه   توزیع کالاو خدمات  از اهمیت زیادی برخوردار شده است. این درحالی‌ست‌که اجرای اصل 44 قانون اساسی و اهداف سند چشم انداز بیست ساله در کشورمان، این امکان را فراهم می‌آورد که  برنامه‌های مهمی از قبیل نوین سازی شبکه‌های توزیع از طریق جذب بیشتر سرمایه‌گذاری خارجی مورد تاکید قرار گیرد. در زمینه ساماندهی شبکه‌های توزیع باید گفت که این مهم بدون بهره‌مندی از روش‌هایی از قبیل  جذب سرمایه‌گذاری خارجی در راستای ایجاد فروشگاه‌های زنجیره‌ای و به تبع آن استفاده از ابزارها و روش‌های نوین توزیع کالا و غیره  به‌راحتی امکان‌پذیر نمی‌باشد. در ارتباط با سرمایه‌گذاری خارجی باید گفت که از شرایط ایجاد و شکل‌گیری فروشگاه‌های زنجیره‌ای، تامین مالی سرمایه‌گذاری‌های لازم در این زمینه می‌باشد؛ به‌طوری‌که می‌توان گفت سرمایه‌گذاری برای ایجاد فروشگاه‌های زنجیره‌ای به مفهوم امروزی آن، نیازمند سرمایه‌گذاری‌ قابل توجهی می‌باشد و درصورتی‌که سرمایه‌گذار نتواند از تسهیلات بانکی کافی بهره بگیرد، سرمایه‌گذاری در این بخش برای وی مقرون به صرفه نخواهد بود. لذا در شرایطی که نظام بانکی ما توان پاسخگویی به نیازهای خرد اقتصاد کشور را نیز ندارد؛ کمک به ایجاد فروشگاه‌های زنجیره‌ای توسط نظام بانکی کشور دور از ذهن می‌نماید و به‌نظر‌می‌رسد که برای همین است که  این روزها  جذب سرمایه گذاری  خارجی برای تشکیل فروشگاه‌های زنجیره ای مورد اقبال مسئولین و صاحب‌نظران اقتصادی و بازرگانی کشور قرار گرفته است. دراین ارتباط به‌نظر می‌رسد که سرمایه‌گذاری خارجی علاوه بر برطرف‌کردن کمبود منابع مالی؛ موجبات انتقال فناوری، توسعه مهارت و مدیریت برای ارتقاء توان کیفی نیروی کار داخلی، افزایش استاندارد تولیدات داخلی، افزایش بهره‌وری، تشویق فعالیت‌های بخش خصوصی، دسترسی به کالاهای باکیفیت‌تر و در عین حال ارزان‌تر و در نهایت حرکت به سوی اقتصاد بازار را برای کشور میزبان به ارمغان می‌آورد. علاوه بر این می‌توان گفت که در جذب سرمایه‌گذاری خارجی در نظام توزیع کالا، دانش مدیریتی نهفته است که کشور ما تاکنون از آن کمتر بهره گرفته و بدیهی است که درصورت استفاده از این دانش (به دلیل افزایش رقابت، توسعه مهارت‌ها و استفاده از فناوری اطلاعات)، توان کیفی نیروی کار داخلی نیز ارتقاء یافته و به‌دنبال آن، استانداردهای تولید داخلی و کیفیت محصولات عرضه‌شده نیز افزایش خواهند یافت؛ به طوری که با مشارکت سرمایه‌گذاران خارجی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای در ایران شرایطی فراهم خواهد شد که این فروشگاه‌ها بتوانند خدمات خود را  با قیمتی  واقعی‌تر و  به شکلی مطلوب‌تر به مصرف‌کننده ارایه نموده و رضایت‌مندی بیشتر آنان را در راستای حمایت از حقوق‌ مصرف‌کننده فراهم نمایند. به عبارت دیگر جذب سرمایه گذاری خارجی در شبکه توزیع ، اغلب موجب تغییر رفتار اعضای زنجیره تامین می‌شود. برای مثال با سرمایه گذاری خارجی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای، خرده فروشان دیگر نیر جهت رقابت با این فروشگاه‌ها مجبور به کاهش قیمت‌های خود شده و کاهش قیمت‌ها، باعث باقی‌ماندن پول بیشتری برای خرید کالاهای دیگر توسط مصرف‌کنندگان می‌شود و در نتیجه  این امر، قدرت خرید مصرف کنندگان  و رضایت‌مندی آن ها افزایش یافته  و  به تبع آن موجبات تعدیل کمبود تقاضای کل فراهم خواهد شد. در ایران نیز عملاً جذب سرمایه گذاری خارجی در فروشگاه‌های زنجیره ای طی سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته است و سرمایه‌گذارانی از کشورهای مختلف به  این موضوع گرایش نشان داده و اقداماتی در این زمینه انجام شده است. به طوری که می‌توان گفت که از جمله فروشگاه‌های زنجیره‌ای از نوع ابرمارکت که با مشارکت سرمایه گذاری خارجی (25 درصد سرمایه‌گذاری فرانسوی و 75 درصد سرمایه‌گذاری اماراتی )در سال 1384 در غرب تهران مجوز صدور گرفته است، فروشگاه هایپر استار(سیتی‌استار) می‌باشد که با زیربنایی حدود 9 هزار مترمربع در بخش‌های مختلف عرضه محصولات غذایی، لوازم برقی، پوشاک، رستوران و پارکینگ با ظرفیت 1500 خودرو و با سرمایه مصوبی بالغ بر 340 میلیون دلار و سرمایه وارده شده‌ای بالغ بر 60.680 میلیون دلار تاسیس گردیده است. هم چنین قرار است در مراحل بعدی 11 فروشگاه دیگر( با سرمایه‌گذاری بالغ بر300 میلیون دلار)  نیز  در سراسر کشور راه‌اندازی شود. در نهایت می‌توان گفت باوجود این که کمتر از دو سال از راه‌اندازی رسمی فروشگاه هایپر استار در ایران نگذشته و هنوز اثرات آن برساماندهی شبکه توزیع مشخص نشده است، به‌وضوح می‌توان گفت که پس از راه‌اندازی این فروشگاه، سایر فروشگاه‌های خرده‌فروشی به‌وی‍ژه برخی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای به‌دلیل ایجاد رقابت،‌ مبادرت به کاهش قیمت کالاهای خود در راستای افزایش رضایت‌مندی مصرف‌کنندگان نموده‌اند.

اهداف طرح

هدف  اصلی  از انجام این پژوهش، تبیین فرصت‌های جذب سرمایه گذاری خارجی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای در ایران می‌باشد. سایر اهداف فرعی این پژوهش عبارتند از: بررسی نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهدیدهای جذب سرمایه‌گذاری خارجی در زمینه ایجاد فروشگاه‌های زنجیره‌ای در ایران،شناخت گام‌های لازم جهت راه‌اندازی فروشگاه‌های زنجیره‌ای با مشارکت سرمایه‌گذاری خارجی،  مطالعه موانع حقوقی و قانونی موجود در زمینه جذب سرمایه‌گذاری خارجی در فروشگاه‌های زنجیره ای در ایران، ارائه بسته سیاستی جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در  راستای نوین‌سازی شبکه توزیع کالا در ایران با توجه به وظایف وزارت صنعت،معدن و تجارت.

 پرسش‌های اصلی و فرعی 

  • وضیت جذب سرمایه‌گذاری خارجی در زمینه  ایجاد یا توسعه فروشگاه‌های زنجیره ای در ایران چگونه می‌باشد؟
  • گام‌های اساسی جهت تحقق و راه اندازی فروشگاه‌های زنجیره ای با مشارکت سرمایه‌گذاری خارجی کدامند؟
  • نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهدیدهای سرمایه‌گذاری خارجی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای  در ایران کدامند؟
  • ابعاد حقوقی و قانونی  جذب سرمایه‌گذاری خارجی در فروشگاه‌های زنجیره ای در ایران کدامند؟
  • روش مناسب(تحلیلی) جذب سرمایه‌گذاری خارجی در فروشگاه‌های زنجیره ای در ایران کدام است؟

مبانی نظری و تحقیقات پیشین 

در یک طبقه بندی کلی می‌توان گفت که از مجموع پژوهش‌های انجام شده در ایران و جهان در رابطه با سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی برخی از آن‌ها پیوستن به سازمان جهانی تجارت و چالش‌های پیشروی آن  را مورد توجه قرار داده، برخی از آن‌ها به اثرات جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در صنعت خرده فروشی پرداخته و بعضی دیگر از آن‌ها به اثرات جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی بر روند سرمایه‌گذاری بر بخش صنعت پرداخته‌اند و در کمتر پژوهشی بر بیان فرصت‌های جذب سرمایه‌گذاری خارجی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و هم چنین ارائه روش مناسب سرمایه‌گذاری خارجی در این نوع از  فروشگاه‌ها تاکید گردیده است.

شرح متدولوژی 

روش انجام این پژوهش تحلیلی- توصیفی و با استفاده از مطالعات کتابخانه ای بوده‌است؛  به طوری که  در بخش نخست کلیات شامل مقدمه،ضرورت طرح موضوع و غیره آورده شده است.پس از آن گام‌های اساسی برای تحقق و راه اندازی فروشگاه‌های زنجیره‌ای با مشارکت سرمایه‌گذاری مستقیم  خارجی در ایران  و هم چنین  نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهدیدات جذب سرمایه‌گذاری خارجی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای مورد توجه قرار گرفته است.  سپس به مطالعه تجربیات برخی از کشورهای منتخب منطقه شامل  چین، ترکیه و امارات متحده عربی پرداخته شده؛ و بعد از آن به مطالعه موانع حقوقی جذب سرمایه‌گذاری خارجی در فروشگاه‌های زنجیره ای در ایران و  در نهایت روش مناسب(تحلیلی) جهت جذب سرمایه‌گذاری خارجی و بسته سیاستی جهت تاسیس فروشگاه‌های زنجیره ای در ایران با مشارکت سرمایه‌گذاری خارجی با توجه به وظایف وزارت خانه جدید یعنی وزارت صنعت،معدن و تجارت به عنوان متولی نوین‌سازی شبکه توزیع کالا در ایران ارایه شد . 

شرح مختصری از طرح

در این پژوهش پس از  بررسی کلیات و ضرورت طرح موضوع،  گام‌های لازم برای سرمایه‌گذاری خارجی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای در ایران و نقاط قوت، ضعف،فرصت‌ها و تهدیدات جذب سرمایه‌گذاری خارجی (با استفاده از مطالعات انجام شده و تهیه پرسشنامه )آورده شده است. سپس به مطالعه تطبیقی برخی از کشورهای منتخب منطقه (شامل کشورهای چین، ترکیه و  امارات متحده عربی) پرداخته  شده است؛ پس از آن ابعاد حقوقی جذب سرمایه‌گذاری خارجی در فروشگاه‌های زنجیره ای در ایران با توجه به پیوستن احتمالی به سازمان جهانی تجارت مورد توجه قرار گرفته و در نهایت روش مناسب(تحلیلی) جذب سرمایه‌گذاری خارجی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای در ایران و هم چنین بسته سیاستی جذب سرمایه‌گذاری خارجی  جهت تاسیس فروشگاه‌های زنجیره ای در ایران ارایه گردیده است.

مرکز پژوهشهای لجستیک و شبکه‌های کسب‌وکار
اعضاء: مجتبی سلیمانی سدهی، الناز میاندوآبچی، احسان بلندی‌فر، مهدی همتی، محسن شیخ‌سجادیه، ابوالفضل شفایی، حوریه امیدی
مطالب اخیر:
کدهای اضافی کاربر :






Powered by WebGozar