لجستیک و زنجیره تامین
این وبلاگ اکنون یکی از مراجع اصلی مباحث لجستیک و زنجیره تامین در ایران است که تاثیرگذاری آن به لطف خدا و تلاش دست‌اندرکاران و پشتیبانی مخاطبان، بسیار زیاد بوده و اکنون در کنار ماهنامه لجستیک و زنجیره تامین یکی از مراجع اصلی درسی و آموزشی کشور شده است. این وبلاگ به طور تخصصی به مباحث حوزه لجستیک و مدیریت زنجیره تامین پرداخته و تلاش می کند موضوعات و مباحث روز مربوط را مطرح کرده و در اختیار دوستداران این حوزه قرار دهد.
کلمات کلیدی مطالب
نویسنده: مرکز پژوهشهای لجستیک و شبکه‌های کسب‌وکار - چهارشنبه ۱۳٩٠/۱۱/۱٩

تهیه کننده: مجتبی سلیمانی سدهی, گروه پژوهشهای لجستیک و زنجیره تامین

در این قسمت تلاش شده است تا چند نمونه موفق از میان هزاران نمونه به­کارگیری نگرش مدیریت زنجیره تامین و لجستیک در بعضی کشورها و سازمانهای مهم و نتایج حاصل از آن به اختصار بیان گردد[1].



[1] منبع: مقاله «توسعه و به‏کارگیری مدیریت زنجیره تامین در دولتها»، سلیمانی سه‌دهی مجتبی، سومین کنفرانس ملی لجستیک و زنجیره تامین، تهران، 1388.


1- ساماندهی مدیریت زنجیره تامین در آمریکا 

کشور آمریکا توانسته است با سرمایه­گذاری قابل­توجه در زمینه لجستیک و مدیریت زنجیره تامین، بکارگیری روشهای مدرن و استفاده از نظرات متخصصین، هزینه‌های لجستیک خود را از 16.2 درصد  نسبت به GDP  در سال 1981 به  8.5 درصد GDP در سال 2005 کاهش دهد که بهبودی بسیار قابل ملاحظه بوده و اگر تنها از منظر کاهش هزینه­ها بررسی کنیم، صرفه­جویی­های کلانی صورت گرفته است. با در نظر گرفتن GDP این کشور تقریباً برابر با 12400 میلیارد دلار در سال 2005، می­توان گفت که کاهش هزینه­های لجستیک (از 16.2 به 8.5 درصد) تنها در این سال، رقمی بالغ بر 954.8 میلیارد دلار صرفه­جویی را در پی داشته است [[i]].

2- وزارت دفاع آمریکا

وزارت دفاع آمریکا به تنهایی در سال 2002 بودجه­ای برابر با 334 میلیارد دلار داشته است که 80 میلیارد آن بودجه مربوط به امور لجستیکی بوده است. کل بودجه سال 2002 حکومت فدرال آمریکا در حدود 1.7 تریلیون (1700 میلیارد) دلار بوده است. تقریبا نیمی از دارایی­های اکثر سازمانهای دولتی، مواد و کالاهای کاربردی، ذخایر و تجهیزاتی هستند که با به­کارگیری مدیریت زنجیره تامین مدرن به نحو قابل ملاحظه­ای قابل کاهش هستند [2]. با توجه به حجم بالای مبلغ، حتی کاهش درصد اندکی در هزینه­ها تاثیری به­سزا و صرفه­جویی قابل ملاحظه­ای را نصیب کشور می­کند. اگر فقط وزارت دفاع آمریکا قادر باشد که با­ به­کارگیری فرایندهای جدید، کاهش 10 درصدی در هزینه­های لجستیک خود دهد، بالغ بر 8 میلیارد دلار صرفه­جویی سالیانه خواهد داشت [[ii]].

آمریکا در جنگ خلیج فارس (1991) تعداد بیش از 500 هزار نیروی نظامی، بیش از 500 هزار تن حمل هوایی مواد و 2.3 میلیون تن حمل آبی اداوات جنگی طی مدت 5 ماه داشت که به لحاظ مقیاس، گستردگی و سرعت عمل در زمان خود، بی­نظیر محسوب می­شد[[iii]].

پس از این جنگ، ارتش ایالات متحده سرمایه­گذاری قابل توجهی در زمینه تکنولوژی اطلاعات و به­کارگیری و الگوبرداری از بهترین زنجیره­­های تامین توسط شرکتهای خصوصی به منظور انجام سریعتر و بهتر امور لجستیکی انجام داد. به­گونه­ایکه در جنگ اخیر با رژیم صدام حسین، وزارت دفاع آمریکا زنجیره­های تامین خود را به صورتی چشمگیر با به­کارگیری نرم­افزار یکپارچه زنجیره تامین، برچسبهای بارکدی و RFID بهبود بخشیده بود. این امر و استفاده از سیستمهای لجستیکی پیشرفته در حمایت از نیروهای نظامی تاثیر به سزایی در موفقیت ایالات متحده در سرنگونی رژیم صدام طی مدت دو ماه داشت [[iv]].

برای درک اثرات این تحول در مدیریت لجستیک و زنجیره تامین، کافیست دو جنگ مذکور (جنگ خلیج فارس و جنگ با رژیم صدام حسین) را مقایسه کنیم. متوسط زمان بین سفارش تا دریافت، در جنگ خلیج فارس، 49 روز بوده است که در نوع و زمان خودش زمانی بسیار کوتاه به حساب می­آمده است؛ حال آنکه، وزارت دفاع آمریکا، این زمان را در جنگ با عراق به 22 روز رساند؛ که البته این زمان به نسبت زمانهای سفارش تا دریافت شرکتهای خصوصی که در زنجیره­های تامین پیشرفته مشارکت دارند و یک تا دو روز برای سفارشات داخلی و 2 تا 4 روز برای سفارشات خارجی است، هنوز جای بهبود زیادی دارد.

در جدول ذیل بعضی از اهداف و نتایج حاصل از ساماندهی زنجیره­های تامین دولتی در ساختار وزارت دفاع آمریکا را می­توان مشاهده کرد:

جدول 1- اهداف و نتایج حاصل از ساماندهی زنجیره تامین در ساختار وزارت دفاع آمریکا [3] 

هدف

نمونه پیاده­سازی شده

نتایج حاصل

افزایش دسترسی

موسسه لجستیک وزارت دفاع آمریکا

دسترسی به اقلام تا 30% افزایش یافت و 84% ارسالیها به­صورت به­موقع و در فاصله 4 روز پس از سفارش انجام شد.

بهبود سیستم مدیریت مالی

موسسه خدمات مالی و حسابداری وزارت دفاع آمریکا- یکپارچه­سازی کامل سیستم مالی وزارتخانه

93% کاهش هزینه­ها، به همراه صرفه­جویی 120 میلیون دلاری در سال 1998­

افزایش کارایی تدارکات

موسسه استاندارد خدمات پشتیبانی پزشکی وزارت دفاع آمریکا – به­کارگیری تجارت و تبادلات الکترونیکی در خرید، سفارش، تدارک و ...

کاهش زمان تدارکات از 45 روز به 2 روز و حتی کمتر؛ 95% سفارشات ظرف کمتر از 45 دقیقه تثبیت می­شود.

کاهش موجودیها

مشارکت بخش خصوصی و دولتی در لجستیک نیرو دریایی آمریکا؛

موسسه خدمات پشتیبانی پزشکی وزارت دفاع آمریکا

کاهش زمان نگهداری موجودیها از 380 روز به 10 روز؛

کاهش حجم موجودیها در انبارهای وزارت دفاع به میزان 65% و در بیمارستانهای وزارت دفاع به میزان 81%

افزایش رضایتمندی مشتریان

طرح مدرنسازی سیستم تجاری در موسسه لجستیک وزارت دفاع آمریکا

همکاری و تشریک مساعی با مشتریان و تامین­کنندگان و یکپارچه­سازی کامل اطلاعات

افزایش و بهبود عملکرد

طرح فروشندگان صنعتی در موسسه لجستیک وزارت دفاع آمریکا

نرخ پرسازی از 85% به 98% افزایش یافت و پرسازی مجدد در زمانی کمتر از 24 ساعت صورت گرفت.

3- شرکت کاترپیلار

شرکت خدمات لجستیکی کاترپیلار با به­کارگیری سیستم لجستیکی یکپارچه کامپیوتری توانسته است میزان پاسخگویی به سفارشات تعویض قطعات دستگاههای خود (بالغ بر 550هزار دستگاه در سطح دنیا) در همان روزی که سفارش می­رسد را به رقم باورنکردنی 99.8 درصد برساند [3].  

4- شرکت کاویزینت

در بهار سال 2000 سه شرکت بزرگ اتومبیل­سازی دنیا یعنی، فورد، ژنرال موتور و کرایسلر تصمیم گرفتند که با یکدیگر به صورت یکپارچه درآمده و در عین حفظ استقلال حقوقی خود، در خیلی از موارد همچون، تدارکات، انتخاب تامین­کنندگان باهمدیگر تشریک مساعی داشته و یک زنجیره تامین خودروی یکپارچه را تشکیل دهند. این تصمیم منجر به عایدیهای بسیار قابل توجه برای سه شرکت گردید؛ در گزارش همان سال شرکت فورد اعلام شد که این شرکت به­دنبال این تصمیم به میزان 70میلیون دلار صرفه­جویی داشته است و پیش­بینی کرده­اند که در سال 2001 حدود 350میلیون دلاری صرفه­جویی داشته­ باشند. براساس گزارش ماهیانه مربوط به آگوست 2001 حجم تبادلات مالی شرکت کاویزینت از 129 میلیارد دلار نیز فراتر رفته است [[v] و [vi]].

5- ساماندهی مدیریت زنجیره تامین در هندوستان

براساس تحقیقی که در سال 2003 از صنایع مختلف کشور هندوستان اعم از کشاورزی، خودرو، کامپیوتر، نفت­وگاز و ... درباره نتایج و منافع به­کارگیری مدیریت زنجیره تامین صورت گرفته است، پیشرفتها و منافعی که براساس شاخصهای کلیدی مدیریت زنجیره تامین حاصل شده است به­صورت جدول 2 گزارش شده است [[vii]]:

جدول 2- پیشرفتها و منافع مالی حاصل از ساماندهی زنجیره­های تامین در هندوستان

شاخص و معیار

میزان بهبود حاصل (درصد)

رشد منافع حاصل از فروش

20.2

افزایش سودآوری

15.5

کاهش زمان بین سفارش تا دریافت

32.8

کاهش میزان موجودیها:  

مواد اولیه

25.1

مواد نیمه­ساخته

38.7

محصول نهایی

32.1

بهبود در ارسال به­موقع سفارشات

33.4

ارتقای سطح مشتری­مداری

27.7



مرکز پژوهشهای لجستیک و شبکه‌های کسب‌وکار
اعضاء: مجتبی سلیمانی سدهی، الناز میاندوآبچی، احسان بلندی‌فر، مهدی همتی، محسن شیخ‌سجادیه، ابوالفضل شفایی، حوریه امیدی
مطالب اخیر:
کدهای اضافی کاربر :






Powered by WebGozar