لجستیک و زنجیره تامین
این وبلاگ اکنون یکی از مراجع اصلی مباحث لجستیک و زنجیره تامین در ایران است که تاثیرگذاری آن به لطف خدا و تلاش دست‌اندرکاران و پشتیبانی مخاطبان، بسیار زیاد بوده و اکنون در کنار ماهنامه لجستیک و زنجیره تامین یکی از مراجع اصلی درسی و آموزشی کشور شده است. این وبلاگ به طور تخصصی به مباحث حوزه لجستیک و مدیریت زنجیره تامین پرداخته و تلاش می کند موضوعات و مباحث روز مربوط را مطرح کرده و در اختیار دوستداران این حوزه قرار دهد.
کلمات کلیدی مطالب
نویسنده: مرکز پژوهشهای لجستیک و شبکه‌های کسب‌وکار - شنبه ۱۳٩٠/۱۱/۱٥

رییس موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی بر رقابتی کردن فضای کسب و کار در بخش توزیع کالا تاکید کرد و گفت: در این راستا باید اقدام به ارتقای برندهای توزیع و رتبه‌بندی شرکت‌های توزیعی عمده و خرده‌فروشی کرد.


به گزارش روابط عمومی موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی، مهدی فتح اله در سلسله نشست های اتاق فکر موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی با عنوان «هم اندیشی نظام توزیع کالا در ایران» افزود: نظام توزیع از یک طرف کالاها و خدمات را به مصرف کنندگان می‌رساند و از سوی دیگر اطلاعات و نقدینگی را به بخش‌های تولیدی انتقال می‌دهد.

وی اظهار کرد: نظام توزیع زمانی مطلوب عمل می کند که کالاها را در کمترین زمان و با کمترین هزینه از تولید کنندگان به مصرف کنندگان انتقال دهد. این فرآیند با رعایت تمام استانداردهای لازم به خصوص در ارتباط با حقوق مصرف کنندگان انجام می گیرد.

فتح اله با اشاره به اینکه نظام توزیع کالا در ایران سنتی است افزود: برای اصلاح نظام توزیع در کشور باید از زیرساخت های موجود بهره برد و پژوهش های هدفمند و کاربردی در این زمینه انجام داد.

وی، اصلاح نظام توزیع در کشور را نیازمند افزایش دانش و تخصص فعالان این امر از طریق آموزش، فرهنگ‌سازی و ترویج دانست و گفت: افزایش سهم فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ در مقابل خرده فروشی‌ها و حمایت از شکل‌گیری شرکت‌های لجستیکی و نظایر آنها در بهبود نظام توزیع کشور موثر خواهد بود.

رییس موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی تصریح کرد: برای بهبود و اصلاح نظام توزیع در کشور نیز باید نظام‌های تامین اجتماعی و دیگر نظام‌های حمایتی مشابه برای فعالان و کارگران بخش توزیع توسعه یابد و مرجعی مسوول برای پاسخگویی و رفع مسائل در زمینه مطالبات پرداخت نشده شرکت‌ها تعیین شود.

فتح اله، بازرگانی داخلی و خارجی را  موتور رشد بخش‌های تولیدی اقتصاد کشورها عنوان کرد و اظهار داشت:

در زنجیره تامین کشورمان بخش زیادی از قیمت کالاها در بنگاه‌های عمده‌فروشی و خرده‌فروشی رسوب می‌شود و در نتیجه مصرف کنندگان کالاها را به قیمت بالاتری می‌خرند و تولیدکنندگان نیز محصولات تولیدی را با قیمت پایینی می‌فروشند.

رییس موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی تصریح کرد: رقابت برای استفاده از ابزارها و روش های نوین در فرایند بازرگانی کالاها مقوله مهمی است که باید استانداردهای معمول در آن بیشتر رعایت شود.

وی ادامه داد: باید در نظام توزیع کالا از ابزارها و روش های جدید تجاری استفاده کرد و سهم نظام نوین توزیع کالا را نسبت به بنگاه های توزیعی خرده فروشی سنتی افزایش داد.

وی، برطرف کردن مشکلات قانونی و حقوقی در بخش توزیع، داشتن اطلاعات کافی و ارتباط یکپارچه میان شبکه توزیع کالاهای مختلف را در رشد نظام توزیع در کشور موثر دانست.

رییس موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی افزود: برای شکل گیری فضای رقابتی در نظام توزیع کالا در ایران باید سیاست های کلان اقتصادی ارتقا یابد ، همچنین برای ایجاد فضای رقابتی در نظام توزیع کالا در کشور باید  قوانین، مقررات و دستورالعمل هایی که شامل قانون نظام صنفی و قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان است اجرایی شود.

فتح اله خاطرنشان کرد: برای اصلاح نظام توزیع باید قوانین مرتبط با توزیع با هماهنگی و همکاری ذی‌نفعان و استانداردهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری بازنگری شود و با رعایت  استانداردهای توزیعی و  همکاری و مساعدت با فعالان بخش توزیع در زمینه تامین انرژی ، سوخت تجهیزات و ماشین‌آلات مورد استفاده قرار گیرد.

مرکز پژوهشهای لجستیک و شبکه‌های کسب‌وکار
اعضاء: مجتبی سلیمانی سدهی، الناز میاندوآبچی، احسان بلندی‌فر، مهدی همتی، محسن شیخ‌سجادیه، ابوالفضل شفایی، حوریه امیدی
مطالب اخیر:
کدهای اضافی کاربر :






Powered by WebGozar