لجستیک و زنجیره تامین
این وبلاگ اکنون یکی از مراجع اصلی مباحث لجستیک و زنجیره تامین در ایران است که تاثیرگذاری آن به لطف خدا و تلاش دست‌اندرکاران و پشتیبانی مخاطبان، بسیار زیاد بوده و اکنون در کنار ماهنامه لجستیک و زنجیره تامین یکی از مراجع اصلی درسی و آموزشی کشور شده است. این وبلاگ به طور تخصصی به مباحث حوزه لجستیک و مدیریت زنجیره تامین پرداخته و تلاش می کند موضوعات و مباحث روز مربوط را مطرح کرده و در اختیار دوستداران این حوزه قرار دهد.
کلمات کلیدی مطالب
نویسنده: مرکز پژوهشهای لجستیک و شبکه‌های کسب‌وکار - یکشنبه ۱۳٩٠/۱٠/٤

تهیه کننده: مجتبی سلیمانی سدهی, گروه پژوهشهای لجستیک و زنجیره تامین

لجستیک الکترونیک «مجموعه اقداماتی است که بر روی شبکه اینترنت صورت گرفته و کارخانجات پراکنده، کامیونها، کشتی‌ها، انبارها و کاربران نهایی را در زمان به هنگام، به همدیگر مرتبط می‌سازد». مجموعه اقدامات زنجیره تامین، تمایل به پراکندگی در قسمتهای مختلف شرکت دارند و لجستیک الکترونیک بر روی یکپارچگی عملکردهای متعدد شرکت پافشاری می‌کند. لجستیک الکترونیک شامل طیف وسیعی از رویه‌هایی است که در تامین کالاها و مواد اولیه وجود دارد. این رویه‌ها شامل: سفارش تدارک و تامین، مدیریت موجودی، انبارداری و توزیع، کارآیی حمل‌ونقل، برنامه زمانبندی حرکت محموله، مدیریت بازده و خدمات مشتریان است. 


ارتباطات می‌بایستی به‌هنگام بوده و اطلاعات از طریق سیستمهای اداری پشتیبانی گردد که درپی کاهش امور دستی و دفتری هستند. تمامی زنجیره تامین در لجستیک الکترونیک کاملا آشکار و شفاف است و در این نوع زنجیره‌های تامین، حرکت پایاپای اطلاعات، کالا و خدمات به چشم می‌خورد. در لجستیک الکترونیک هر بخش از زنجیره تامین قادر است اطلاعات کامل و بهنگام را از وضعیت محموله از طریق اینترنت به دست آورد. در واقع یک لجستیک الکترونیک کارآمد نیاز به ائتلاف بین بخشهای مختلف زنجیره تامین، جهت دستیابی به پیش‌بینی و زمانبندی منابع دارد.

وب، همچنین باعث تسهیل در امر حذف سفارشات خرید، تاییدیه‌های توزیع، صورتحسابهای مواد و فاکتورها می‌گردد. دورشدن از انجام عملیات کاغذی، می‌تواند سرعت عکس العمل شرکت را افزایش دهد و ارتباطات را با افرادی که در نواحی زمانی متفاوتی بوده و یا در شیفت‌هایی خارج از ساعات اداری هستند، بهبود بخشد.

وب، بهبودهایی را در امر تدارکات و عملیات بخصوص در رابطه با دسترسی موجودی و توزیع به‌موقع امکان‌پذیر می‌سازد. تمامی اجزای زنجیره تامین می‌بایستی کاملاً آشکار و شفاف باشند تا بتوان از آن طریق، رضایت کامل مشتری را به دست آورد و به کلیه منافع لجستیک الکترونیک رسید. در بخش انبار و توزیع، می‌بایستی کنترل موجودی بر روی هر محموله و حتی هر کالا صورت گیرد. مراکز انبار و توزیع باید این انعطاف را داشته باشند که به درخواستهای متنوع مشتریان توجه کنند. نیاز به این انعطاف‌پذیری و سازگاری، با اشکال جدید رقابت بین المللی و جهانی (که تغییر دائمی خواسته‌های مشتریان را درپی دارد) بیشتر درک می‌شود. دوباره تاکید می‌شود که «آشکار بودن موجودی[1]» و نیز «شفافیت اطلاعات[2]» دو رکن اسـاسی در سیستم‌های لجستیک الکترونیک جهت رسیدن به موفقیت هستند.

لجستیک الکترونیک، امروزه موجب بهبود و توسعه روشهای مدیریت زنجیره تامین در امر توزیع کالاها و خدمات با تحمل هزینه‌هایی کمتر شده است. پیشرفتهایی که در مدیریت اطلاعات، برنامه‌ریزیهای پیچیده و سیستم‌های زمانبندی صورت گرفته است، از آن جمله‌اند. اگرچه چندین دهه است که تولید به هنگام (JIT)، مطرح شده است ولیکن به طور سنتی، عمدتاً در تامین تعداد نسبتاً کوچکی از مشتریان کاربرد داشته است. اکنون فناوری اطلاعات، توانسته بر مشکلات اداری ناشی از تولید و تامین مقادیر بزرگ سفارشهای شخصی براساس تولید به هنگام غلبه کند. در بعضی بخشها این امر توانسته، حرکت به سوی سیستم‌های ساخت تولیدات سفارشی در کارخانجات عظیم را تسهیل بخشیده و کالاها را به طور مستقیم به مصرف کننده نهایی، تحویل دهد (شرکت دل نمونه بارزی از چنین شرکتهایی است).

ارزش واقعی، زمانی ظهور می‌یابد که سیستم لجستیک الکترونیک با دیگر فرایندهای مبتنی بر فناوری اطلاعات نظیر MRP یا ERP، سیستم‌های اطلاعات مشتریان و نیز اطلاعات بازار ادغام گردد. علاوه بر این، ترکیب سیستم‌های کامپیوتری اطلاعات مدیریت با نرم افزارها و اطلاعات لجستیکی می‌تواند تجزیه و تحلیل خرید و فروش کالا را برای ارائه خدمات بهتر به مشتریان و نیز کاهش هزینه ها، تسهیل بخشد.

لجستیک الکترونیک سازمانها را قادر ساخته است که با جمع‌آوری اطلاعات و پالایش آن (جهت تدارک و اجرا) تصویر بزرگ و دید وسیعی از شرکت را به دست آورند. از این رو، مدیریت کلیه زنجیره تامین به صورت الکترونیکی امکان پذیر بوده و سیستم لجستیکی اقدام به تولید اطلاعاتی می‌کند که با عنوان بازخور به دیگر بخشهای سازمان جهت اتخاذ تصمیمات استراتژیک و تاکتیکی منتقل می‌شود. امروزه اینترنت، زمینه ای را برای دستیابی هرچه بیشتر به اطلاعات صحیح عرضه و تقاضا (به جای پیش بینی آن) فراهم آورده است.

به طور خلاصه، لجستیک الکترونیک، شالوده ای را پی ریزی می‌کند که با شفافیت به هنگام، ارتباطات بدون مرز و راه حلهای مشترک در زنجیره تامین، موجب بهبود فرایندهای یک شرکت می‌شود.



[1] INVENTORY VISIBILITY

[2] INFORMATION TRANSPARENCY

برگرفته و تلخیص از: لجستیک الکترونیک، باید ها و نبایدها. ابوفاضلی, اسماعیل و باقری, مصباح‌الهدی. تهران : 1385. دومین کنفرانس ملی لجستیک و زنجیره تامین.

مرکز پژوهشهای لجستیک و شبکه‌های کسب‌وکار
اعضاء: مجتبی سلیمانی سدهی، الناز میاندوآبچی، احسان بلندی‌فر، مهدی همتی، محسن شیخ‌سجادیه، ابوالفضل شفایی، حوریه امیدی
مطالب اخیر:
کدهای اضافی کاربر :






Powered by WebGozar