لجستیک و زنجیره تامین
این وبلاگ اکنون یکی از مراجع اصلی مباحث لجستیک و زنجیره تامین در ایران است که تاثیرگذاری آن به لطف خدا و تلاش دست‌اندرکاران و پشتیبانی مخاطبان، بسیار زیاد بوده و اکنون در کنار ماهنامه لجستیک و زنجیره تامین یکی از مراجع اصلی درسی و آموزشی کشور شده است. این وبلاگ به طور تخصصی به مباحث حوزه لجستیک و مدیریت زنجیره تامین پرداخته و تلاش می کند موضوعات و مباحث روز مربوط را مطرح کرده و در اختیار دوستداران این حوزه قرار دهد.
کلمات کلیدی مطالب
نویسنده: مرکز پژوهشهای لجستیک و شبکه‌های کسب‌وکار - پنجشنبه ۱۳٩٠/٩/٢٤

تهیه کننده: مجتبی سلیمانی سدهی, گروه پژوهشهای لجستیک و زنجیره تامین

شرکت­های خدمات لجستیک طرف سوم یا به اختصار 3PLها به شرکت­هایی گفته می­شود که سازمان­های تولیدی یا خدماتی بخشی یا کل امور لجستیکی خود را به آن­ها برونسپاری می­کنند. این شرکت­ها معمولا در حوزه­های حمل­ونقل و انبارداری متخصص هستند و قادرند خدمات خود را با انواع مختلف و متنوعی از محصولات منطبق سازند.


براساس تعریفی دیگر، 3PLها سازمانهایی تجاری‌ هستند که در زمینه اجرای عملیات لجستیکی مجزا و یا وظایف پیچیده لجستیکی (موجودی انبار شده، حمل‌ونقل، مدیریت سفارشات، توزیع فیزیکی و غیره) سرویس ارائه می‌دهند.

چهار عامل اصلی مؤثر بر توسعه خدمات  3PLدر طی سال­های اخیر عبارتند از:

  • فشار برای کاهش قیمت؛
  • فشار بازار برای ارتقاء خدمت­دهی به مشتریان؛
  • جهانی­سازی؛
  • توسعه تکنولوژی­های جدید اطلاعات.

بررسی روند تحولات نشان می­دهد که اهمیت این چهار عامل در سال­های گذشته تغییر کرده است اما همچنان هر چهار مورد جزء عوامل اصلی توسعه خدمات3PL  شناخته می­شوند.

در گذشته عمده فعالیت­های لجستیکی که به شرکت­های 3PL واگذار می­گردید، محدود به امور حمل­ونقل (داخلی و بیرونی) و انبارداری بود؛ اما در سال­های اخیر واگذاری سایر امور لجستیکی همچون یکپارچه­سازی حمل، ایجاد و مدیریت انبارها با باراندازی همزمان[1]، پرسازی سفارش و مواردی از این دست، روند رو به رشدی را نشان می­دهد.

3PLها با توجه به نوع فعالیتهایی که انجام می‌دهند به 5 دسته تقسیم می‌شوند که عبارتند از:

  • شرکت‌های حمل‌ونقل،
  • عاملان انبارداری،
  • شرکت‌های واسطه حمل،
  • شرکت‌های مدیریت و بهینه‌سازی سرویس‌های حمل‌ونقل ،
  • شرکت‌های پردازش نرم‌افزاری.

بررسی­ها حکایت از آن دارد که سطح خدمت­دهی شرکت­های 3PL هر ساله در حال افزایش است. همچنین استفاده­کنندگان 3PLها از روش­های همکاری مشارکتی با شرکت­های خدمات لجستیکی طرف سومی که به آن­ها خدمت­دهی می­کنند، جهت بهبود عملکرد و ارتقاء سطح همکاری­هایشان استفاده می­کنند.

مهمترین فعالیت‌هایی که ممکن است یک شرکت 3PL به مشتریان خود ارایه دهد، شامل موارد زیر می‌باشد:

  • مدیریت جریان مواد داخل سازمان (مدیریت تدارکات)
  • مدیریت موجودی‌ها
  • مدیریت فرایندهای دریافت و جابه‌جایی سفارشات مشتری
  • بسته‌بندی عام و خاص
  • حمل‌ونقل
  • تحویل‌های به‌هنگام
  • انبارداری
  • حفظ و نگهداری اطلاعات، نرم‌افزارها و سخت‌افزارها.

در ادامه، فاکتورهای مؤثر در گرایش شرکت‌ها به سمت 3PLها به ترتیب اهمیت آورده شده است:

  • فشارهای شدید برای کاهش قیمت
  • تلاش برای بهبود عملکرد مدیریت زنجیره تأمین
  • به کارگیری تکنولوژی‌های جدید اطلاعات
  • فشارهای شدید برای بهبود خدمت‌دهی به مشتریان
  • جهانی سازی
  • یکپارچه‌سازی و ترکیب
  • سخت‌گیرانه‌تر شدن سیاست‌های دولت
  • سرعت یافتن معرفی محصولات نو به بازار
  • بازارهای جدید
  • مباحث امنیتی
  • محدودیت ظرفیت حمل‌ونقل/امور لجستیک
  • افزایش امور حمل‌ونقل/لجستیک

 



[1] Cross docking

مرکز پژوهشهای لجستیک و شبکه‌های کسب‌وکار
اعضاء: مجتبی سلیمانی سدهی، الناز میاندوآبچی، احسان بلندی‌فر، مهدی همتی، محسن شیخ‌سجادیه، ابوالفضل شفایی، حوریه امیدی
مطالب اخیر:
کدهای اضافی کاربر :






Powered by WebGozar