لجستیک و زنجیره تامین
این وبلاگ اکنون یکی از مراجع اصلی مباحث لجستیک و زنجیره تامین در ایران است که تاثیرگذاری آن به لطف خدا و تلاش دست‌اندرکاران و پشتیبانی مخاطبان، بسیار زیاد بوده و اکنون در کنار ماهنامه لجستیک و زنجیره تامین یکی از مراجع اصلی درسی و آموزشی کشور شده است. این وبلاگ به طور تخصصی به مباحث حوزه لجستیک و مدیریت زنجیره تامین پرداخته و تلاش می کند موضوعات و مباحث روز مربوط را مطرح کرده و در اختیار دوستداران این حوزه قرار دهد.
کلمات کلیدی مطالب
نویسنده: مرکز پژوهشهای لجستیک و شبکه‌های کسب‌وکار - چهارشنبه ۱۳٩٥/۳/۱٩

تهیه کننده: احمد خوشنودی

تونل سن گوتارد به عنوان طولانی‌ترین تونل ریلی جهان که از قلب کوه‌های آلپ عبور می‌کند و با طولی بیش از 57 کیلومتر روز چهارشنبه 12 خرداد 1395 (June 1, 2016) پس از هفده سال از آغاز طرح و طبق برنامه زمانبندی در سوئیس افتتاح شد.

هدف از اجرای این طرح اتصال شمال و جنوب اروپا از دل رشته کوه‌های آلپ و سرعت بخشیدن به نقل و انتقال مسافران و نیز محموله های تجاری در قاره سبز است. 


ساخت تونل گوتهارد (سن گوتارد) با طولی بیش از 57 کیلومتر بخشی از طرحی زیربنایی به ارزش 23 میلیارد فرانک سوئیس (24 میلیارد دلار آمریکا) است.

برای احداث این تونل 10.9 میلیارد یورو شده است. همه این مبلغ را دولت سوئیس پرداخت کرده است. جالب است بدانید این مبلغ معادل بودجه‌ای است که صرف برگزاری المپیک 2012 لندن شد.

هدف از اجرای این طرح اتصال شمال و جنوب اروپا از دل رشته کوه‌های آلپ و سرعت بخشیدن به نقل و انتقال مسافران و نیز محموله های تجاری در قاره سبز است.

زمانی که صرف احداث این تونل شد به هفده سال رسید. ساخت این تونل مطابق برنامه زمانبندی و بودجه تعیین شده صورت گرفته و فاصله زمانی زوریخ در سوئیس را تا میلان در ایتالیا به 30 دقیقه کاهش می‌دهد.

حدود 2 هزار و 600 کارگر در تمام طول هفته و 24 ساعته در شیفت های 8 ساعته مشغول به کار بودند. که در این میان متاسفانه هشت تن جان خود را بر اثر سوانح کار از دست دادند.

پس از آغاز بهره‌برداری از این تونل که برای ماه میلادی دسامبر برنامه‌ریزی شده است، حدود 269 قطار حمل بار و 65 قطار مسافربری روزانه در این مسیر ریلی تردد می کند.

 

اولین تونل قطار سن گوتارد بین سالهای 1872 و 1882 میلادی ساخته شد که 15 کیلومتر طول داشت و در احداث آن 177 کارگر کشته شدند و 700 کارگر دیگر نیز با از دست دادن عضوی از بدنشان معلول شدند.

در قسمتی از مسیر قسمتی از تونل، سن گوتارد عمقی 2300 متری از زیر سطح زمین پیدا می کند.

سرعت قطارهای مسافربری در این تونل در دل کوهها 250 کیلومتر در ساعت و سرعت قطارهای باری 160 کیلومتر در ساعت خواهد بود.

روزانه و به طور متوسط حدود  پنجاه  قطار مسافربری از این تونل عبور خواهند کرد که این 20 دقیقه طول خواهد کشید.

طی مسافت 75 کیلومتری بدون استفاده از تونل از ارستفیلد تا بیسکا با خودرو، یک ساعت زمان می‌برد.

با این تونل، قطارهای مسافربری مسیر برلین- میلان را دو ساعت زودتر خواهند پیمود.

گوت هارد چگونه ساخته شد؟

 

در سال 1999 میلادی، کلنگ یک پروژه عظیم راهسازی در سوییس به زمین خورد. شکافتنِ صخره‌های «سن گوتارد» در قلب کوههای آلپ حدود هفده  سال زمان برد.

در سال 2003 چهار مَتّه بزرگ سه هزار تنی با نامهای «گَبی» 1 و 2، «هایدی» و «زیسی» در دو سوی این تونل به کار گرفته شدند و در مجموع 28 میلیون تن قلوه سنگ را از دل کوه بیرون کشیدند.

 

سرانجام در نیمه ماه اوت سال 2015  اَبَر متّه «زیسی» با تراشیدن آخرین سانتیمترهای خاک، به سوی دیگر تونل رسید. نتیجه شگفت انگیز بود! دو تونل به هم رسیده، فقط هشت سانتیمتر در عرض و یک سانتیمتر در ارتفاع اختلاف داشتند. این تونل در صخره‌هایی حفر شد که تا 45 درجه سانتیگراد گرم می‌شوند. دست کم  هشت  کارگر در حین این کوهکنیِ طولانی جان باختند.

 

این تونل که با 2300 متر ارتفاع از قله کوه،  عمیق‌ترین  تونل راه‌آهن جهان است با 57 کیلومتر درازا، در نوع خود طولانی‌ترین تونل نیز به شمار می‌رود. اما قطارها تنها در بیست دقیقه این تونل را می‌پیمایند. برای ریل‌گذاریِ این تونل، سیصد کیلومتر ریل آهنین به همراه 380 هزار خَرَک بتونی به کار رفته تا قطارهای سریع السیر براحتی در آن آمد و شد کنند.

این مجموعه در کل شامل سه تونل است: دو تونل برای عبور قطارها از دو سو و یکی هم برای خروج اضطراری مسافران.

قطارهای مسافربری با سرعت 250  کیلومتر و قطارهای باری با سرعت 160  کیلومتر بر ساعت می‌توانند از این تونل بگذرند. امتیاز دیگر این تونل بدون شیب بودن آن است که سبب می‌شود قطارهای سنگین هم بتوانند تنها با یک لوکوموتیو از آن عبور کنند.

این تونل با گشایشِ خط راه‌آهن، مسیر عبور از میانه کوههای آلپ را آسانتر می‌کند. راهی که از روتردام، در امتداد دریای شمال می‌گذرد و به جِنووا در حاشیه مدیترانه می‌رسد. تونل راه‌آهنِ گوتارد، همچنین ترافیک سنگین جاده‌ها و به‌خصوص، ترافیک تونل جاده‌ای گوتارد در همین مسیر را کاهش خواهد داد.

از آنجا که پیش‌بینی می‌شود حمل‌ونقل جاده‌ای در محورِ روتردام- ژنو تا سال 2020 میلادی، 20 درصد افزایش پیدا کند، این تونل قادر است همزمان با کاستن از آلودگی هوا فرآیند این جابجایی‌ها را شتاب بخشد.

مرکز پژوهشهای لجستیک و شبکه‌های کسب‌وکار
اعضاء: مجتبی سلیمانی سدهی، الناز میاندوآبچی، احسان بلندی‌فر، مهدی همتی، محسن شیخ‌سجادیه، ابوالفضل شفایی، حوریه امیدی
مطالب اخیر:
کدهای اضافی کاربر :






Powered by WebGozar