لجستیک و زنجیره تامین
این وبلاگ اکنون یکی از مراجع اصلی مباحث لجستیک و زنجیره تامین در ایران است که تاثیرگذاری آن به لطف خدا و تلاش دست‌اندرکاران و پشتیبانی مخاطبان، بسیار زیاد بوده و اکنون در کنار ماهنامه لجستیک و زنجیره تامین یکی از مراجع اصلی درسی و آموزشی کشور شده است. این وبلاگ به طور تخصصی به مباحث حوزه لجستیک و مدیریت زنجیره تامین پرداخته و تلاش می کند موضوعات و مباحث روز مربوط را مطرح کرده و در اختیار دوستداران این حوزه قرار دهد.
کلمات کلیدی مطالب
نویسنده: مرکز پژوهشهای لجستیک و شبکه‌های کسب‌وکار - دوشنبه ۱۳٩٤/۱۱/٥

تهیه کننده: مجتبی سلیمانی سدهی

به تازگی رتبه‌بندی معتبر فوربس از 100 کسب‌وکار برتر در سال 2015 منتشر گردید. این رتبه‌بندی براساس ارزش «برند» شرکت‌ها صورت گرفته است (این لیست در پایان یادداشت آمده است).

در این یادداشت تحلیلی به بررسی ویژگی‌های 100 شرکت برتر از دو منظر گروه کسب‌وکار و کشورهای صاحب برند پرداخته شده است.

قابل توجه اینکه ارزش برند این 100 شرکت، مجموعا بالغ بر 1709 میلیارد دلار برآورد شده است.


تحلیل شرکت‌های برتر از منظر گروه کسب‌وکار

دسته‌بندی صنایع به تفکیک گروه‌های صنعتی دوازده‌گانه زیر صورت گرفته است:

1)     خودروسازان

2)     تکنولوژی (سخت‌افزاری)

3)     تکنولوژی (نرم‌افزاری)

4)     خدمات مالی

5)     خرده‌فروشی

6)      لجستیک

7)     صنعت مد (پوشاک)

8)     محصولات آرایشی-بهداشتی

9)     محصولات خواروباری

10) سازندگان ماشین‌آلات صنعتی

11) صنعت رسانه (مدیا)

12) سایر

از بین گروه‌های فوق: خودروسازان، صنعت مد، خدمات مالی، محصولات خواروباری و تولیدکنندگان تکنولوژی (سخت‌افزار) هرکدام با داشتن 13 شرکت در بین صد شرکت برتر، بیشترین گروه‌های کسب‌وکاری به لحاظ تعداد هستند. تعداد شرکت‌های هر گروه از کسب‌وکارهای دوازده گانه در جدول زیر آمده است:

گروه کسب‌وکار

تعداد برند حاضر در بین 100 شرکت

مجموع ارزش برندها (میلیارد دلار)

خودروسازان

13

189.60

محصولات آرایشی-بهداشتی

6

67.60

صنعت مد (پوشاک)

13

156.10

ارایه‌دهندگان خدمات مالی

13

137.00

محصولات خواروباری

13

204.80

سازندگان ماشین‌آلات صنعتی

3

28.60

لجستیک

3

47.50

صنعت رسانه (مدیا)

5

76.10

سایر (نفت‌وگاز، هواپیماسازی، اسباب‌بازی)

3

19.60

خرده‌فروشی

9

132.90

تکنولوژی (سخت‌افزاری)

13

419.80

تکنولوژی (نرم‌افزاری)

6

229.80

مجموع

100

1709.4

 

برندهای با ماهیت "تکنولوژی (نرم‌افزاری)" دارای بالاترین رتبه‌ها هستند و برندهای با ماهیت "تکنولوژی (سخت‌افزاری)" در رتبه بعدی برترین‌ها هستند.

به لحاظ ارزش برند، گروه کسب‌وکار  "تکنولوژی (سخت‌افزاری)" با 420 میلیارد دلار ارزش برند (25% کل ارزش 100 شرکت برتر) بیشترین سهم را در بین شرکت‌های برتر دارند و گروه‌های "تکنولوژی (نرم‌افزاری)" و "محصولات خواروباری" به ترتیب با مجموع ارزش برند 230 و 205 میلیارد دلار در رتبه‌های دوم و سوم قرار گرفته‌اند.

 

با درنظر گرفتن معیار متوسط ارزش یک برند، گروه کسب‌وکار "تکنولوژی (نرم‌افزاری)" با ارزش 38.3 میلیارد دلار به ازای یک شرکت، ارزشمندترین گروه کسب‌وکاری است و پس از آن گروه کسب‌وکار "تکنولوژی (سخت‌افزاری)" با ارزش 32.3 میلیارد دلار به ازای یک شرکت در رده دوم بین گروه‌های کسب‌وکاری قرار دارد. پس از این دو گروه و با اختلافی فاحش، گروه کسب‌وکار "لجستیک" با ارزش 15.8 میلیارد دلار به ازای یک شرکت قرار می‌گیرد.

نمودار زیر متوسط ارزش (میلیارد دلار) هر برند را به ازای گروه‌های کسب‌وکاری مختلف نشان می‌دهد:

 

ضمن اینکه برندهای با ماهیت "تکنولوژی (نرم‌افزاری)" و "رسانه (مدیا)" با کمترین میانگین سنی (عمر برند) به ترتیب برابر با 29.2 و 37.6 سال و برندهای با ماهیت "سازندگان ماشین‌آلات صنعتی"، " ارایه‌دهندگان خدمات مالی" "محصولات آرایشی-بهداشتی" با بیشترین میانگین سنی به ترتیب برابر با 145.3، 107.2 و 105.3 سال جزو جوان‌ترین و پیرترین گروه‌های کسب‌وکاری بوده‌اند.

به‌طور مشخص، با مورد توجه قرار دادن کسب‌وکارهای لجستیکی باید گفت سه شرکت لجستیکی در بین 100 برند برتر حضور دارند که عبارتند از:

نام شرکت لجستیکی

رتبه (2015)

ارزش برند (میلیارد دلار)

آمازون

13

28.10

یوپی‌اس

40

12.50

فدکس

80

6.90

مجموع

 

47.5

 

تحلیل شرکت‌های برتر از منظر کشورهای محل شکل‌گیری

فقط 14 کشور به عنوان محل شکل‌گیری صد شرکت برتر 2015 (طبق رتبه‌بندی فوربس) بوده‌اند که آمریکا با دربرگرفتن 58 شرکت بیشترین سهم را در این بین دارد. سایر کشورهای منشا برترین برندها در جدول زیر آمده است:

کشور

تعداد برند برتر متعلق به کشور

مجموع ارزش برندها (میلیارد دلار)

آمریکا

58

1196.60

آلمان

10

128.60

ژاپن

7

96.20

فرانسه

7

85.70

کره جنوبی

3

52.50

سوئیس

2

29.50

سوئد

2

27.10

انگلستان

2

22.70

ایتالیا

2

19.70

اسپانیا

2

17.00

هلند

2

13.70

استرالیا

1

7.20

کانادا

1

6.70

دانمارک

1

6.20

مجموع

100

1709.4

نکته قابل توجه در جدول فوق اینکه دومین اقتصاد برتر دنیا یعنی چین هیچ جایگاهی در بین صد شرکت برتر ندارد.

کشور آمریکا در تمام گروه‌های کسب‌وکاری دوازده‌گانه فوق حضور دارد که بیشترین آنها در ارایه‌دهندگان خدمات مالی (9 برند)، شرکت‌های تولیدکننده سخت‌افزارهای تکنولوژیک (8 برند) و صنعت خرده‌فروشی (8 برند) می‌باشد. ضمن اینکه پنج غول برتر رسانه‌ای دنیا و سه غول برتر لجستیکی دنیا متعلق به آمریکاست.

اما صنعت خودروسازی تقریبا در احاطه آلمان (5 برند) و ژاپن (4 برند) است و آمریکا و کره‌جنوبی نیز با دو شرکت برتر خودروسازی، دو کشور دیگر این صنعت در بین برترین‌ها هستند.

از بین 7 شرکت برتر ژاپنی، چهار تای آن خودروسازی و سه تای دیگر شرکت‌های تولیدکننده سخت‌افزارهای تکنولوژیک هستند.

از شش شرکت تولیدکننده نرم‌افزار و خدمات تکنولوژیکی، پنج تا آن متعلق به آمریکا و یکی متعلق به آلمان است. و از بین شش شرکت برتر آرایشی-بهداشتی، چهار تای آن متعلق به آمریکا و دو تای دیگر متعلق به فرانسه است.

هشت برند برتر خرده‌فروشی آمریکایی هستند و تنها یک برند خرده‌فروشی برتر متعلق به کشور سوئد (IKEA) است.

 

پیوست: لیست صد شرکت برتر 2015 از نگاه مجله فوربس

Rank

Brand Name

Brand Worth ($B)

1

Apple

145.30

2

Microsoft

69.30

3

Google

65.60

4

Coca-Cola

56.00

5

IBM

49.80

6

McDonald's

39.50

7

Samsung

37.90

8

Toyota

37.80

9

General Electric

37.50

10

Facebook

36.50

11

Disney

34.60

12

AT&T

29.10

13

Amazon

28.10

14

Louis Vuitton

28.10

15

Cisco

27.60

16

BMW

27.50

17

Oracle

26.80

18

NIKE

26.30

19

Intel

25.80

20

Wal-Mart

24.70

21

Verizon

24.50

22

American Express

23.40

23

Honda

22.60

24

Mercedes-Benz

22.50

25

Budweiser

22.30

26

Gillette

20.40

27

Marlboro

19.70

28

SAP

19.60

29

Pepsi

19.00

30

Visa

18.80

31

Nescafe

17.30

32

ESPN

16.20

33

H&M

15.30

34

L'Oréal

14.80

35

Hewlett-Packard

14.70

36

HSBC

14.40

37

Home Depot

13.00

38

Frito-Lay

13.10

39

Audi

12.80

40

UPS

12.50

41

Ford

12.50

42

Gucci

12.40

43

Nestle

12.20

44

Accenture

12.00

45

IKEA

11.80

46

Siemens

11.60

47

Wells Fargo

11.40

48

Fox

11.30

49

Pampers

11.10

50

Ebay

11.00

51

Hermès

10.60

52

Starbucks

10.50

53

MasterCard

10.40

54

Danone

9.60

55

Cartier

9.60

56

J.P. Morgan

9.50

57

Caterpillar

9.40

58

Zara

9.40

59

Kellogg's

9.30

60

Kraft

9.20

61

Colgate

9.00

62

Chevrolet

9.00

63

Coach

8.60

64

Hyundai

8.40

65

Rolex

8.30

66

Lexus

8.00

67

Volkswagen

8.00

68

Thomson Reuters

7.80

69

Santander

7.60

70

John Deere

7.60

71

Chase

7.40

72

Bank of America

7.30

73

Canon

7.30

74

Prada

7.30

75

Nissan

7.30

76

Red Bull

7.20

77

Philips

7.10

78

Porsche

7.00

79

Sony

6.90

80

FedEx

6.90

81

Citi

6.90

82

Boeing

6.90

83

Adidas

6.80

84

Subway

6.80

85

Chanel

6.80

86

RBC

6.70

87

Allianz

6.60

88

Goldman Sachs

6.60

89

Ralph Lauren

6.60

90

Heineken

6.60

91

Exxon Mobil

6.50

92

Target

6.40

93

Panasonic

6.30

94

Hershey

6.30

95

LEGO

6.20

96

Lancome

6.20

97

KIA Motors

6.20

98

Sprite

6.20

99

MTV

6.20

100

Estee Lauder

6.10

 

منتشر شده در سایت مرکز پژوهشهای لجستیک و شبکه‌های کسب‌وکار (http://lbnrc.com/) مورخ 94/11/04

 
مرکز پژوهشهای لجستیک و شبکه‌های کسب‌وکار
اعضاء: مجتبی سلیمانی سدهی، الناز میاندوآبچی، احسان بلندی‌فر، مهدی همتی، محسن شیخ‌سجادیه، ابوالفضل شفایی، حوریه امیدی
مطالب اخیر:
کدهای اضافی کاربر :






Powered by WebGozar