لجستیک و زنجیره تامین
این وبلاگ اکنون یکی از مراجع اصلی مباحث لجستیک و زنجیره تامین در ایران است که تاثیرگذاری آن به لطف خدا و تلاش دست‌اندرکاران و پشتیبانی مخاطبان، بسیار زیاد بوده و اکنون در کنار ماهنامه لجستیک و زنجیره تامین یکی از مراجع اصلی درسی و آموزشی کشور شده است. این وبلاگ به طور تخصصی به مباحث حوزه لجستیک و مدیریت زنجیره تامین پرداخته و تلاش می کند موضوعات و مباحث روز مربوط را مطرح کرده و در اختیار دوستداران این حوزه قرار دهد.
کلمات کلیدی مطالب
نویسنده: مرکز پژوهشهای لجستیک و شبکه‌های کسب‌وکار - چهارشنبه ۱۳٩٤/٦/۱۸

تهیه کننده:  مجتبی سلیمانی سدهی

شرکت اداره کسب و کار بهتر (Better Business Bureau) یک شرکت غیرانتفاعی و غیردولتی است که با هدف افزایش سطح اعتماد در مراکز خرید در سال 1912 در امریکا و کانادا تأسیس شده است و شامل 113 سازمان محلی BBB به صورت مستقل در این دو ناحیه و تحت نظارت شورای اداره بهتر کسب و کار در واشنگتن می باشد.



در حال حاضر، بالغ بر 400 هزار صنف در آمریکای شمالی BBB  را پشتیبانی می‌کنند.

این مجموعه با بررسی قابلیت اطمینان بیش از 4 میلیون کسب و کار و بیش از 123میلیون درخواست از سوی مصرف کنندگان (در سال 2013)  به گردآوری اطلاعاتی به صورت رایگان پرداخته است و به این ترتیب تحت عنوان میانجی بین این دو گروه فعالیت کرده و به رتبه بندی کسب و کار مورد نظر می پردازد. از این طریق مصرف کنندگان نیز می توانند به اعلام نظرات و ارائه پیشنهادات و انتقادات درباره اصناف پرداخته و صنف نامبرده موظف به پاسخگویی می باشد. سایت BBB  جزو 300 سایت پربازدید آمریکا می‌باشد.

کسب لوگوی BBB برای هر صنف به معنی قابل اعتماد بودن آن از سوی سازمانهای ذیربط برای مصرف کنندگان می باشد. این سازمانها عبارتند از: شورای بازرسی ملی تبلیغات، انجمن ملی مبلغان، انجمن امریکایی آژانس های تبلیغاتی، فدرال امریکایی تبلیغات، انجمن بازاریابی مستقیم، انجمن خرده فروشان الکترونیکی و دفتر تبلیغات تعاملی.

هدف از بکارگیری این روش شناخت بهتر اصناف و مراکز خرید، رتبه بندی آنها بر اساس معیارها و مقیاس های شرکت BBB و اعلام عمومی آنها به مصرف کنندگان در راستای افزایش و بهبود کسب و کار مراکز خرید و اصناف می باشد. بدین منظور صنف مورد نظر پس از انتخاب مجموعه BBB محلی نزدیک خود به ثبت اطلاعات صنف خود و صاحب صنف پرداخته و پس از پرداخت هزینه ای درخواست خود را برای اعمال ارزیابی و رتبه بندی در سایت اعلام می کند و درنهایت ارزیابان با توجه به اصول تعیین شده به ارزیابی آن می پردازند.

BBB در سال 2013 بالغ بر 885 هزار شکایت از سوی مصرف‌کنندگان را مورد بررسی قرار داده که 78% آنها به سرانجام رسیده است.

استانداردهای اعتباربخشی در هشت گروه طبقه‌بندی می‌شوند:

1)     ایجاد اعتماد، ایجاد و نگه داری یک سابقه مثبت در بازار

2)     تبلیغات طادقانه، پایبندی به استانداردهای تاسیس شده از تبلیغات و فروش.

3)     بیان حقایق، ارائه صادقانه محصولات و سرویس ها

4)     شفاف سازی، بیان صریح موقعیت، اطلاعات صاحب صنف، سیاست ها و ضمانتهایی که در انتخاب مصرف کننده تأثیرگذار می باشد.

5)     پایبندی به تعهدات

6)      پاسخگو بودن

7)     حفاظت از حریم خصوصی

8)     تجلی یکپارچگی

9) شفافیت در اطلاعات

برخی از معیارها و شاخص‌های مهم در امتیازدهی BBB عبارتست از:

  • نوع صنف
  • سابقه فعالیت صنف
  • گواهی صلاحیت‌ها
  • حجم شکایات
  • شکایات پاسخ داده نشده
  • شکایات حل نشده
  • شکایات جدی
  • آنالیز شکایات
  • تأخیر در حل شکایات
  • عملکرد در قبال دولت
  • الگوی تبلیغات
  • اطلاعات پایه
  • شفافیت در کسب و کار
  • لغو تعهدات

 

مرکز پژوهشهای لجستیک و شبکه‌های کسب‌وکار
اعضاء: مجتبی سلیمانی سدهی، الناز میاندوآبچی، احسان بلندی‌فر، مهدی همتی، محسن شیخ‌سجادیه، ابوالفضل شفایی، حوریه امیدی
مطالب اخیر:
کدهای اضافی کاربر :






Powered by WebGozar