لجستیک و زنجیره تامین
این وبلاگ اکنون یکی از مراجع اصلی مباحث لجستیک و زنجیره تامین در ایران است که تاثیرگذاری آن به لطف خدا و تلاش دست‌اندرکاران و پشتیبانی مخاطبان، بسیار زیاد بوده و اکنون در کنار ماهنامه لجستیک و زنجیره تامین یکی از مراجع اصلی درسی و آموزشی کشور شده است. این وبلاگ به طور تخصصی به مباحث حوزه لجستیک و مدیریت زنجیره تامین پرداخته و تلاش می کند موضوعات و مباحث روز مربوط را مطرح کرده و در اختیار دوستداران این حوزه قرار دهد.
کلمات کلیدی مطالب
نویسنده: مرکز پژوهشهای لجستیک و شبکه‌های کسب‌وکار - یکشنبه ۱۳٩٠/۸/۸

تهیه کننده: مجتبی سلیمانی سدهی, گروه پژوهشهای لجستیک و زنجیره تامین

در دنیای به‌هم پیوسته کنونی، تجارت جهانی که بین کشورها در جریان است توسط شبکه‌ای از فعالیتهای لجستیکی جهانی هدایت می‌شود که به‌سرعت نیز درحال رشد است. لجستیک دامنه‌ای از فعالیتهای ضروری تجاری همچون: حمل‌ونقل، انبارداری، یکپارچه‌سازی بارهای تجاری، و شفاف‌سازی فرایند تبادلات در مرزی تا سیستمهای توزیع و پرداخت درون کشوری را شامل می‌شود. به‌طور کلی، یک شبکه رقابتی از خدمات لجستیک جهانی، اسکلت تجارت بین‌المللی را تشکیل می‌دهد. متاسفانه، بسیاری از کشورهای درحال‌توسعه هنوز از بهره‌وری حاصل از مدرنیزه و بین‌المللی کردن خدمات لجستیکی که طی 20 سال گذشته در کشورهای توسعه‌یافته بکار گرفته شده است، بی‌بهره مانده‌اند. بهبود و ارتقای عملکرد لجستیک به عنوان یکی از اهداف مهم توسعه کشورها، طی سالیان اخیر، مطرح شده است؛ چراکه لجستیک تاثیر به‌سزایی بر فعالیتهای اقتصادی کشورها دارد. مشاهدات بانک جهانی طی سالهای 2007 تا 2010 بیانگر این است که از میان کشورهای با درآمد سرانه هم‌سطح، آن کشورهایی که عملکرد لجستیکی بهتری داشته‌اند شاهد یک درصد رشد بیشتر در تولید ناخالص داخلی (GDP) و دو درصد رشد بیشتر در تجارت بوده‌اند. بر همین اساس، داشتن عملکرد لجستیکی بهتر، ارتباط مستقیمی با شکوفایی تجاری، تنوع صادرات، توانایی در جلب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی، و رشد اقتصادی کشورها دارد.


سؤال اساسی که همواره برای دولت‌ها مطرح بوده اینست که چه زیرساختهایی باید ایجاد، تقویت، تکمیل و یکپارچه شود و مدیریت و بهره برداری از آنها به چه طریقی انجام گیرد تا فرایند تجارت کالاها بصورت روان و با صرف حداقل هزینه و زمان انجام پذیرد تا نه تنها تولیدکننده داخلی از مزایای حداکثری تولید و تجارت محصولات خود، چه در داخل کشور و چه با دیگر کشورها برخوردار شود، بلکه تولیدکنندگان خارجی نیز راغب استفاده از امکانات لجستیکی و تجاری آن کشور شده و از آن بعنوان یک مرکز واسطه ترانزیتی (هاب) برای کالاهای صادراتی خود استفاده کنند. براساس گزارشهای رسمی بانک جهانی، برای پیاده­سازی و اجرایی کردن مدیریت لجستیک و زنجیره تامین در هر کشور، زیرساخت‌هایی لازم است. این زیرساخت­ها را می‌توان در 3 دسته اصلی طبقه بندی نمود:

  1. زیرساخت‌های قانون‌گذاری
  2. زیرساخت‌های سخت‌افزاری
  3. زیرساخت‌های نرم‌افزاری

بر همین اساس، دولتها به‌خصوص در کشورهای درحال‌توسعه می‌توانند نقش قابل توجهی در توسعه و بهبود زیرساختهای لجستیکی کشور داشته باشند. مهمترین کارهایی که دولتها در جهت توسعه زیرساختهای لجستیکی بایستی انجام دهند، به تفکیک سه گروه زیرساختی در ادامه مورد اشاره قرار گرفته است.

اقدامات لازم در حوزه زیرساخت‌های قانون‌گذاری

·        تدوین سیاست‌های واردات/صادرات و تعیین تعرفه‌های گمرکی کارا
·        ثبات رویه و قابلیت اطمینان سیاستگذاری‌های اقتصادی در جهت کاهش ریسک سرمایه‌گذاری
·        منطقی کردن نرخ سود بانکی
·        حمایت از شرکت‌های ارایه‌دهنده خدمات لجستیک طرف سوم (3PL)
·        تدوین استاندارهای کیفی ملی برای فعالیت‌های لجستیکی

اقدامات لازم در حوزه زیرساخت‌های سخت‌افزاری

·        احداث جاده‌های جدید و یا توسعه و بهبود راه‌های موجود (آسفالت، راه‌آهن و هوایی)
احداث انبارها و سیلوهای مکانیزه و بهبود انبارهای موجود
·        بهبود زمان ترخیص کالاها از گمرک و کوتاه‌تر و بهینه کردن چرخه کارهای اداری گمرکی
·        توسعه زیرساخت‌های تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات (ICT) برای ایجاد جریان روان اطلاعات و تراکنش‌های مالی

اقدامات لازم در حوزه زیرساخت‌های نرم‌‌افزاری

·        بهبود شرایط بانکی برای اصلاح قوانین پرداخت به نحوی که تسهیلاتی را برای سرعت انجام تراکنش‌های مالی را در کمترین زمان و با کمترین هزینه خواب سرمایه برآورده سازد
·        تشویق شرکت‌های بیمه برای حمایت از فعالیت‌ها و شرکت‌های 3PL و توسعه تنوع طرح‌های بیمه‌ای مرتبط
تدوین چارچوب‌های نظارتی مناسب و کارا
·        تهیه نقشه راه برای تعیین نقش دولت/ بخش خصوصی در پروژه‌های پیاده سازی زنجیره تامین کالا
·        توسعه فرهنگ همکاری و مشارکت بین شرکای تجاری
·        تعریف داده‌های آماری و نسبت های مالی جدید مرتبط با هزینه های لجستیک

·        تدریس و آموزش متخصصان لجستیک و زنجیره تامین

تلاش‌ها در سطح بنگاه‌های اقتصادی و مؤسسات خصوصی (همچون: بهبود سیستم فعلی توزیع، توسعه بازار داخلی، مدرن کردن و بهبود سیستم بانکی، ترویج و توسعه استفاده از کامپیوتر، تصحیح و بروز رسانی سیستم مدیریت، تشویق و ترویج رقابت، ایجاد آموزش حین کار، ترویج تخصص‌گرایی)

بهبود آموزش و تحقیقات

همکاری‌های منطقه‌ای و بین المللی (همچون: الگوبرداری از تجارب کشورهای توسعه‌ یافته، برگزاری سمینارها و کنفرانس‌های مرتبط، توسعه برنامه همکاری با شرکت‌هایی از کشورهای توسعه یافته)

مرکز پژوهشهای لجستیک و شبکه‌های کسب‌وکار
اعضاء: مجتبی سلیمانی سدهی، الناز میاندوآبچی، احسان بلندی‌فر، مهدی همتی، محسن شیخ‌سجادیه، ابوالفضل شفایی، حوریه امیدی
مطالب اخیر:
کدهای اضافی کاربر :






Powered by WebGozar