لجستیک و زنجیره تامین
این وبلاگ اکنون یکی از مراجع اصلی مباحث لجستیک و زنجیره تامین در ایران است که تاثیرگذاری آن به لطف خدا و تلاش دست‌اندرکاران و پشتیبانی مخاطبان، بسیار زیاد بوده و اکنون در کنار ماهنامه لجستیک و زنجیره تامین یکی از مراجع اصلی درسی و آموزشی کشور شده است. این وبلاگ به طور تخصصی به مباحث حوزه لجستیک و مدیریت زنجیره تامین پرداخته و تلاش می کند موضوعات و مباحث روز مربوط را مطرح کرده و در اختیار دوستداران این حوزه قرار دهد.
کلمات کلیدی مطالب
نویسنده: مرکز پژوهشهای لجستیک و شبکه‌های کسب‌وکار - شنبه ۱۳٩٢/٤/۱

تهیه کننده: مجتبی سلیمانی سدهی, گروه پژوهشهای لجستیک و زنجیره تامین

افزایش بهره­وری و بازدهی فعالیت­های زنجیره تأمین یک مزیت رقابتی پایدار برای کشورها می­باشد. یکی از قسمت­های مهم این فعالیت­ها، فعالیت­های لجستیکی می­باشد که می­تواند منجر به کاهش چشمگیری در هزینه­ها شود. مدیریت کارآمد فعالیت­های لجستیکی یک منبع کامل برای ایجاد مزایای رقابتی می­باشد. علاوه بر این،‌ به شرکت­ها اجازه می­دهد تا پاسخگوی نیازهای خاص مشتریان خود باشند که این امر رضایت مشتری را به دنبال خواهد داشت.

از جمله معیارهای ارزیابی وضعیت لجستیک یک کشور، محاسبه هزینه­های امور لجستیک و بیان آن به صورت درصدی از تولید ناخالص داخلی می­باشد. در این راستا بسیاری از کشورها سالیانه این شاخص را محاسبه نموده و به تحلیل عوامل کاهش/افزایش آن می­پردازند و بر اساس این تحلیل­ها راهکارهای کاهش هزینه­ها را شناسایی و اجرا می­نمایند.

هزینه‌های لجستیکی از بخش‌های مختلفی همچون هزینه‌های حمل‌و‌نقل، انبارش، کنترل موجودی و مدیریت لجستیک تشکیل شده است که بخش اصلی در هزینه‌های یک زنجیره‌تأمین را تشکیل می‌دهد.

لازم به ذکر است که عوامل متعددی بر هزینه­های لجستیکی یک کشور موثر هستند که از جمله آنها می­توان به مساحت کشور،‌ میزان جمعیت، درصد شهرنشینی در کشور، درصد حاصلخیزی زمین­ها،‌ طول خطوط راه­آهن طول مرز آبی، حجم واردات و صادرات،‌ نرم تورم، میزان مصرف انرژی (نفت، بنزین و گازوئیل، گاز طبیعی، ذغال سنگ، انرژی اتمی، انرژی برق) و میزان توسعه یافتگی کشور از نظر اقتصادی اشاره کرد.

در نمودار زیر، سهم هزینه‌های لجستیک از GDP کشور آمریکا (که دارای کاراترین سیستم لجستیک می‌باشد) طی سال‌های 2003 تا 2012 نمایش داده شده است (برگرفته از گزارش منتشر شده در سایت لجستیک ستاره طلایی: http://www.goldstarlogistics.org/fa/index.asp?p=ArticleView&ID=415).

 

نظر به اهمیت اندازه‌گیری شاخص ملی «سهم هزینه‌های لجستیک از تولید ناخالص داخلی» در شفاف شدن وضعیت هزینه‌های لجستیکی کشورمان (که کشوری لجستیکی محسوب می‌شود) بجاست اندازه‌گیری این شاخص ملی جزو اولویت‌های دولت قرار گیرد تا بتوان از نتایج آن جهت برنامه‌ریزی‌های کلانی همچون توسعه ناوگان حمل‌و‌نقل، توسعه راه‌های کشور، افزایش ظرفیت انبارها، اصلاح مدیریت انبارها و سیستم‌های حمل‌و‌نقل، هماهنگ‌سازی عرضه و تقاضا و در نتیجه کاهش سطح موجودی، اصلاح روشهای سفارش‌دهی و فروش، ارتقای سطح تبادل اطلاعات و تغییر روشهای بسته‌بندی و تخلیه‌ و بارگیری بصورتی هدفمند و یکپارچه استفاده نمود.

مرکز پژوهشهای لجستیک و شبکه‌های کسب‌وکار
اعضاء: مجتبی سلیمانی سدهی، الناز میاندوآبچی، احسان بلندی‌فر، مهدی همتی، محسن شیخ‌سجادیه، ابوالفضل شفایی، حوریه امیدی
مطالب اخیر:
کدهای اضافی کاربر :






Powered by WebGozar