لجستیک و زنجیره تامین
این وبلاگ اکنون یکی از مراجع اصلی مباحث لجستیک و زنجیره تامین در ایران است که تاثیرگذاری آن به لطف خدا و تلاش دست‌اندرکاران و پشتیبانی مخاطبان، بسیار زیاد بوده و اکنون در کنار ماهنامه لجستیک و زنجیره تامین یکی از مراجع اصلی درسی و آموزشی کشور شده است. این وبلاگ به طور تخصصی به مباحث حوزه لجستیک و مدیریت زنجیره تامین پرداخته و تلاش می کند موضوعات و مباحث روز مربوط را مطرح کرده و در اختیار دوستداران این حوزه قرار دهد.
کلمات کلیدی مطالب
نویسنده: مرکز پژوهشهای لجستیک و شبکه‌های کسب‌وکار - سه‌شنبه ۱۳٩۱/٩/٧

به استحضار می‌رساند، سخنرانی پژوهشی طرح ملی «تدوین سند راهبردی توسعه زیرساختهای تجاری در کشور» در روز چهارشنبه مورخ 91/09/08 راس ساعت 10 در محل سالن اجتماعات مؤسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی (طبقه ششم سالن استاد روزبه) برگزار می‌گردد. لذا از اساتید، مدیران، کارشناسان و به‌خصوص پژوهشگران محترم آن حوزه دعوت به عمل می‌آید جهت شرکت در سخنرانی یاد شده حضور به هم رسانید.

این طرح جزو طرحهای ملی وزارت صنعت، معدن و تجارت است که در ادامه برخی از مشخصات و دستاوردهای مهم این طرح ذکر شده است.

لازم به ذکر است که شرکت در سخنرانی رایگان بوده و شرکت در آن برای عموم علاقمندان آزاد است.

آدرس: خیابان کارگر شمالی، روبروی پارک لاله، ساختمان 1204، مؤسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی


مجری طرح

مجتبی سلیمانی سدهی (مدیر گروه پژوهشهای لجستیک و زنجیره تامین)

ناظر طرح

دکتر مهدی فتح‌اله (رئیس مؤسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی)

همکاران طرح

الناز میاندوآبچی،‌ نادر غفاری نسب، زورار پرمه، لیلا یزدان‌شناس، حسن ولی‌بیگی، مهدی رضائی، صادق داداشی، الهام پیروز، هدیه وجدانی، محسن شیخ‌سجادیه، حوریه امیدی.

زمان شروع: شهریور 1390

زمان پایان: شهریور 1391

شرح مختصری از طرح

در طرح حاضر تلاش گردید با شناخت وضع موجود زیرساختهای تجاری در ایران و تحلیل جایگاه آن در بستر جهانی، نقشه راه جامعی برای توسعه این زیرساختها در افق ایران 1404 ارائه گردد. برای تحقق هدف فوق در ابتدا تعاریف، مفاهیم و دسته‌بندی انواع زیرساختهای مرتبط با تجارت و بازرگانی ارائه گردید. در مرحله ‌بعد، وضعیت فعلی زیرساخت‌های شناسایی شده در ایران مورد بررسی قرار گرفت. در گام بعدی وضعیت این زیرساخت‌ها در دو کشور منتخب ترکیه و امارات متحده عربی مورد بررسی واقع شد. و در ادامه، ‌به تحلیل وضعیت زیرساختهای تجاری در ایران پرداخته شد و  در مرحلة بعدی،‌ با توجه به نتایج تحلیل‌های صورت گرفته در گام قبلی، مقادیر هدف برای شاخصهای مربوط به زیرساختهای تجاری در ایران (وضعیت مطلوب) استخراج گردید. سرانجام در مرحلة نهایی، نقشه راه رسیدن از وضعیت فعلی به وضعیت مطلوب اعم از راهکارها و توصیه‌های سیاستی تدوین گردید.

اهداف طرح

  • تدوین سند راهبردی توسعه زیرساختهای تجاری در کشور (هدف اصلی)؛
  • شناخت وضعیت حال‌حاضر ایران در هریک از زیرساختهای تجاری؛
  • شناسایی وضعیت زیرساختهای تجاری کشورهای منتخب و الگوبرداری از تجارب موفق آن کشورها در آمایش تجاری؛
  • تعیین وضع مطلوب هریک از زیرساختهای تجاری کشور؛
  • تهیه نقشه‌راه توسعه زیرساختهای تجاری کشور؛

زیرساختهای مورد بررسی

در این طرح، ضمن تبیین موضوع آمایش تجاری و معرفی 96 زیرساخت تجاری و مرتبط با تجارت، 28 زیرساخت مهم با تمرکز بر زیرساختهای لجستیکی و بازرگانی انتخاب گردید:

  • زیرساختهای حمل‌ونقل (جاده‌ای، ریلی، هوایی، دریایی)؛
  • زیرساختهای جابجایی (بنادر، گمرکات، فرودگاه و پایانه‌های جابجایی کالا)؛
  • هابهای لجستیکی (مراکز و دهکده‌های لجستیکی، بنادر خشک، شهر لجستیکی)؛
  • زیرساختهای توزیعی (فروشگاههای زنجیره‌ای، واحدهای صنفی و شرکتهای پخش)؛
  • زیرساختهای ذخیره‌سازی (انبار، سیلو و سردخانه)؛
  • زیرساختهای بازرگانی خارجی (مناطق آزاد تجاری، مناطق ویژه اقتصادی، پیوندهای تجاری)

اهم اهداف و راهبردهای کیفی (خروجی طرح)

پس از بررسی وضعیت زیرساختهای منتخب در ایران و کشورهای رقیب در منطقه یعنی ترکیه و امارات متحده عربی، سند راهبردی توسعه این زیرساختها طی برنامه پنجم توسعه (1394) تدوین گردید که در ادامه به اختصار نتایج حاصل از آن آمده است:

  • ضرورت ایجاد یک شهر لجستیکی در حاشیه دریای عمان؛
  • ایجاد و توسعه بنادر خشک برای بنادر شهید رجایی و امام خمینی: بندر خشک آپرین، بندر خشک بافق و بندر خشک دورود
  • ایجاد و توسعه دهکده‌های بار: استان تهران، اصفهان،‌ یزد و کرمان، قزوین، همدان، فارس، آذربایجان شرقی
  • ایجاد و توسعه پارک‌های لجستیکی دارای زیرساخت‌های لازم: استان هرمزگان، خراسان رضوی، خوزستان، مازندران و در استان‌های مرزی و بنادر تجاری مهم
  • ایجاد پایانه‌های حمل‌ونقل ترکیبی در کشور
  • ارتقاء و تقویت زیرساخت‌های حمل‌ونقل ریلی بین هاب‌های لجستیکی
  • توسعه شبکه ریلی و شبکه بزرگراهی کشور در امتداد کریدورهای ترانزیتی بین‌المللی و افزایش ظرفیت آن برای تسهیل عبور قطارهای باری
  • اتصال کلیه بنادر به شبکه ریلی
  • توسعه شبکه جاده‌ای کشور در نقاط منتهی به بنادر تجاری و سایر هاب‌های لجستیکی
  • تقویت و ارتقاء سطح شرکت‌های حمل‌ونقل و خدمات لجستیکی کشور
  • حمایت از ایجاد و توسعه شرکت‌های لجستیکی طرف سوم در کشور
  • لزوم افزایش سهم فروشگاههای زنجیره‌ای در نظام خرده‌فروشی کشور نسبت به واحدهای صنفی

اهم اهداف و راهبردهای کمی (خروجی طرح)

  •  افزایش طول جاده‌های غیر روستایی کشور به 91013 کیلومتر
  • افزایش طول بزرگراه‌ها و آزادراه‌های کشور به 23373 کیلومتر
  • افزایش ناوگان باری جاده‌ای کشور به 309025 دستگاه
  • کاهش عمر متوسط ناوگان باری جاده‌ای کشور به 10 سال
  • افزایش طول اصلی خطوط شبکه ریلی کشور به 17000 کیلومتر
  • افزایش طول خطوط ریلی دوخط کشور به 3559 کیلومتر
  • افزایش تعداد واگن باری ریلی به 58848 دستگاه
  • افزایش ظرفیت اسمی بنادر تجاری کشور به 219 میلیون تن
  • افزایش ظرفیت کانتینری بنادر تجاری کشور به 6.45 میلیون TEU
  • افزایش ظرفیت ناوگان تجاری دریایی کشور به 7.25 میلیون تن
  • تبدیل حداقل یک فرودگاه بین‌المللی به هاب بار هوایی منطقه
  • ایجاد تجهیزات ترمینال کارگو در فرودگاه‌های بین‌المللی و مرز هوایی
  • کاهش تعداد گمرکات کشور به 100 گمرک و ادغام آنها با یکدیگر
مرکز پژوهشهای لجستیک و شبکه‌های کسب‌وکار
اعضاء: مجتبی سلیمانی سدهی، الناز میاندوآبچی، احسان بلندی‌فر، مهدی همتی، محسن شیخ‌سجادیه، ابوالفضل شفایی، حوریه امیدی
مطالب اخیر:
کدهای اضافی کاربر :






Powered by WebGozar