لجستیک و زنجیره تامین
این وبلاگ اکنون یکی از مراجع اصلی مباحث لجستیک و زنجیره تامین در ایران است که تاثیرگذاری آن به لطف خدا و تلاش دست‌اندرکاران و پشتیبانی مخاطبان، بسیار زیاد بوده و اکنون در کنار ماهنامه لجستیک و زنجیره تامین یکی از مراجع اصلی درسی و آموزشی کشور شده است. این وبلاگ به طور تخصصی به مباحث حوزه لجستیک و مدیریت زنجیره تامین پرداخته و تلاش می کند موضوعات و مباحث روز مربوط را مطرح کرده و در اختیار دوستداران این حوزه قرار دهد.
کلمات کلیدی مطالب
نویسنده: مرکز پژوهشهای لجستیک و شبکه‌های کسب‌وکار - چهارشنبه ۱۳٩۱/٩/۱

طرح ملی لجستیک الکترونیکی صبح امروز با حضور قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت رونمایی شد.

معاون توسعه فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیکی وزارت صنعت، معدن و تجارت اجرای طرح استقرار مدیریت زنجیره تامین الکترونیکی را یکی از راهکارهایی تعیین کننده در نظام توزیع کشور دانست و آن را در کاهش هزینه حمل و نقل موثر قلمداد کرد.

 


به گزارش شاتا؛ « محمد صادق مفتح» در مراسم رونمایی از طرح ملی لجستیک الکترونیکی با اشاره به اینکه نظام توزیع کشور همواره با 3 نقیصه روبرو بوده است افزود: حمل مضاعف بار و گسیختگی نظام حمل کشور ، عدم امکان رصد کالا و ردیابی از نقطه تولید تا مصرف کننده نهایی و پراکندگی حمل از مواردی بوده است که طی این سالها با آن دست به گریبان بوده ایم . 
مفتح در ادامه تصریح کرد: حمل یکسر خالی در شبکه حمل و نقل کشور، مشکلاتی را به وجود آورده است به گونه‌ای که در حال حاضر به ازای هر 220 کیلیومتر راهی که تریلر طی می‌کند 100کیلومتر کالا جابه جا می‌شود که این یعنی اضافه شدن هزینه حمل و اگر استهلاک کامیون و جاده و همچنین صرف وقت و زمان را درنظر بگیریم شاهد خواهیم بود که چه هزینه هایی بر بدنه شبکه حمل و نقل کشور تحمیل می‌شود.
به گفته وی، به طور متوسط برای هر کالا، از زمانی که به عنوان ماده اولیه محسوب می‌شود تا رسیدن به مصرف کننده نهایی بین 10 تا 12 بارحمل صورت می‌‌گیرد و این یعنی 3.6 بار بین مواد اولیه محصولات تا کالاهای نهایی حمل ونقل اتفاق می‌افتد.
مفتح به صفررساندن یکسر حمل بار توسط کامیون یا یکسر خالی رفتن کامیونها را از اهدافی ذکر کرد که باید برای آن برنامه ریزی شود.
معاون وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت میزان حمل ونقل بین ماده اولیه ومصرف کننده نهایی  را بسیار بالا ذکرکرد و افزود: این رقم نشان می‌دهد که سهم حمل و نقل در قیمت تمام شده کالا بسیار بالاست و صرفه جویی‌ها و بهینه کردن نظام تجاری کشور دراین راستا سهم بسزایی در کاهش قیمت تمام شده کالاها خواهد داشت.
وی با بیان اینکه در صورت کاهش هزینه حمل ونقل می‌توانیم به  کاهش قیمت  تمام شده محصولات نیز کمک کنیم خاطرنشان کرد: اجرایی شدن این طرح می‌تواند ما را در رسیدن به این مهم یاری کند.
معاون وزیر صنعت،‌معدن و تجارت در ادامه قابل رصد بودن نظام توزیع را از مولفه های مهم در توسعه اقتصادی کشور اظهار کرد و گفت:‌یکی از مهمترین ابزارها برای مدیریت، ناشی از اجرای سیستم رصدگیری است چرا که در نبود آن نمی‌توان تحلیل درستی از وضعیت موجود و ارائه اطلاعات درست برای برنامه ریزی داشت.
به گفته مفتح، امروزه قابل رصد بودن کالاها و اطلاع ‌از جابه جایی میزان کالاها از موارد مهمی است که باید بیش از پیش به آن توجه شود که این امر در طرح ملی لجستیک الکترونیکی به خوبی نمایان است.
وی همچنین هزینه دار بودن نظام توزیع را به دلیل گسیختگی مورد اشاره قرار داد و افزود: در شرایط حاضر با گسترده شدن جمعیت و کلان شهرها نظام توزیع بزرگ شده یعنی رشد کمی پیدا کرده اما رشد کیفی صورت نگرفته است.  
معاون توسعه فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیکی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: ما نیازمند باراندازها در ورودی شهرها هستیم تا کالا ها در این مراکز تخلیه و نظام توزیع به صورت کاملا متمرکز صورت بگیرد.
وی اجرای این طرح ملی را،‌ راه حل زیرساختی موثری در این باره عنوان کرد و از را ه‌اندازی باراندازها و بنادر خشک در نظام توزیع کشور خبرداد.
به گفته وی تانیمه اول سال آینده چندین بارانداز و بندر خشک در سراسر کشور افتتاح خواهد شد .
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن ابراز امیدواری از تاثیرگذاری بودن اجرای این طرح در کشور به رقم 7هزار تن حمل کالا در زمان آزمایشی این طرح اشاره کرد و افزود: پیش بینی می‌کنیم تا یک ماه آینده این رقم به بالای 150 هزار تن در روز برسد و شاهد دستیابی به جایگاه مناسب در منطقه باشیم .
همچنین در این مراسم مدیر طرح ملی لجستیک الکترونیکی هدف از اجرای این طرح را مدیریت بهینه زنجیره تامین الکترونیکی یا به عبارتی بهنیه سازی چرخه بین تولیدکننده، مصرف کننده، خرده فروش و توزیع کننده ذکر کرد و گفت: ساماندهی این ارکان از اهدافی است که دراین طرح در نظر گرفته شده است.
« علیرضا هدایتی» با بیان اینکه ایجاد تسهیل تجاری برای فضای کسب وکار در حمل و نقل تجاری کشور از اهمیت وافری برخوردار است تصریح کرد: در حمل ونقل تجاری کشور ما 4 محور رکن اصلی را شامل می‌شود که عبارتند از رانندگان خود مالک، شرکتهای حمل و نقل، صاحبان کالا و مشتریانی که از این کالاها استفاده می‌کنند.
به گفته وی، این طرح ملی کمک می‌کند تا  در مرحله اول، حل مسئله ضریب حمل و نقل کشور ما 2.2 به ضریب 1.3 کاهش پیدا کند و  مسئله سرخالی بار در این مرحله مرتفع شود.
هدایتی همچنین،‌ تسهیل رهگیری کالاها را گام بعدی این طرح اظهار کرد و افزود: بهینه سازی توزیع کالاها در هر نقطه ای از کشور و گستردگی این طرح از تاثیراتی است که اجرای این طرح خواهد داشت.
وی در ادامه به مزایای دیگر این طرح اشاره کرد و گفت: قابلیت ایجاد آگاهی وضعیتی و سیستم تصمبم یاری از دیگر فوایدی است که به مدیران ارشد کشور برای برنامه ریزی دقیق تر کمک خواهد کرد.
به گفته مدیر طرح ملی لجستیک الکترونیکی،‌ در حال حاضر 95 نمایندگی فعال در تمامی مراکز استانهای در حال فعالیتند همچنین در شهرهایی که صاحبان کالا و حمل ونقل بیشتری را در خود جای داده اند نیز این طرح راه اندازی شده است.
وی یادآور شد: در گام بعدی راه اندازی باراندازهای خشک و ایجاد شهرهای لجستیکی را در پیش رو خواهیم داشت تا بتوانیم  گام بزرگی در توسعه حمل  ونقل تجاری و لجستیک الکترونیکی و بهینه سازی مدیریت زنجیره تامین کشور برداریم.

منبع خبر: شبکه اطلاع‌رسانی تولید و تجارت ایران

مرکز پژوهشهای لجستیک و شبکه‌های کسب‌وکار
اعضاء: مجتبی سلیمانی سدهی، الناز میاندوآبچی، احسان بلندی‌فر، مهدی همتی، محسن شیخ‌سجادیه، ابوالفضل شفایی، حوریه امیدی
مطالب اخیر:
کدهای اضافی کاربر :






Powered by WebGozar