لجستیک و زنجیره تامین
این وبلاگ اکنون یکی از مراجع اصلی مباحث لجستیک و زنجیره تامین در ایران است که تاثیرگذاری آن به لطف خدا و تلاش دست‌اندرکاران و پشتیبانی مخاطبان، بسیار زیاد بوده و اکنون در کنار ماهنامه لجستیک و زنجیره تامین یکی از مراجع اصلی درسی و آموزشی کشور شده است. این وبلاگ به طور تخصصی به مباحث حوزه لجستیک و مدیریت زنجیره تامین پرداخته و تلاش می کند موضوعات و مباحث روز مربوط را مطرح کرده و در اختیار دوستداران این حوزه قرار دهد.
کلمات کلیدی مطالب
نویسنده: مجتبی سلیمانی سدهی - چهارشنبه ۱۳٩٢/٤/٢٦

تهیه کننده: نادر غفاری‌نسب, گروه پژوهشهای لجستیک و زنجیره تامین

اهمیت دریا و نقش آن در اقتصاد و زندگی امروز مردم دنیا غیر قابل انکار و توجه به آن ضروری می باشد. منافع کشورهای صاحب دریا ارتباطی مستقیم با نیازمندی‌ها، توانایی‌ها و فرهنگ آنها دارد و در واقع سیاست دریایی آن کشورها بر اساس این مشخصات تدوین می‌گردد. این سیاست در قالب استراتژی دریایی کشورها تبیین می‌شود و اهداف اقتصادی، سیاسی و نظامی را به‌دنبال دارد. موفقیت در هریک از اهداف نامبرده بستگی به میزان به‌کارگیری صحیح و موثر نیروی انسانی، ابزار و تجهیزات و قوانین و مقررات دارد و مدیریت کارا و موثر این منابع در هر کشوری، آن کشور را تبدیل به یکی از قدرت‌های دریایی می‌نماید.



ادامه مطلب ...
نویسنده: مجتبی سلیمانی سدهی - پنجشنبه ۱۳٩٢/٤/۱۳

پانزدهمین شماره ماهنامه علمی-تخصصی "لجستیک و زنجیره تامین" منتشر شد.

در این شماره که با تمرکز بر «لجستیک معکوس» منتشر شده است، می‌خوانید:

  • لجستیک معکوس؛ حوزه‌ای که مورد غفلت واقع شده
  • اخبار لجستیک و زنجیره تامین در ایران و جهان
  • ضرورت استفاده از لجستیک معکوس در سازمان‌ها
  • طراحی مدل ریاضی برای مکانیابی تسهیلات در لجستیک معکوس: برنامه‌ریزی و کنترل فعالیت‌های بازیابی محصولات مرجوعی
  • لجستیک معکوس: چرا و چگونه؟
  • مدیریت پسماندهای الکترونیکی،‌ کسب‌وکاری سودآور
  • مطالعه موردی 1: فرصت‌های لجستیک معکوس در صنعت خودرو
  • مطالعه موردی 2: بکارگیری سیستم لجستیک معکوس در یک شرکت تولید مواد غذایی
  • بررسی اثرات زیست محیطی طرح تفکیک از مبدا پسماندهای شهری و ارائه راهکارهای مدیریتی در شهرداری منطقه 9 تهران
  • معرفی کتاب، مجله، سایت، پایان‌نامه، طرح پژوهشی و مراکز علمی-پژوهشی مرتبط با لجستیک و زنجیره تامین

علاقمندان جهت دریافت نسخه الکترونیکی این شماره از قسمت «صفحات وبلاگ» به صفحه ماهنامه مراجعه نمایند.

لینک صفحه ماهنامه در ادامه آمده است:

http://supply-chain-management.persianblog.ir/page/scm-journal

نویسنده: مجتبی سلیمانی سدهی - چهارشنبه ۱۳٩٢/٤/۱٢

تهیه کننده: سید محمد اعظمی‌نژاد

در هر کسب‌وکاری که باشید، با تامین‌کنندگانی مواجه هستید، اما چگونه مطمئن می‌شوید آنها استانداردهای شما را برآورده می‌سازند؟ 
تاکنون برای شما پیش آمده است که با تامین‌کننده‌ای شروع به همکاری کنید و بعد از مدتی به این نتیجه برسید که انتخاب نادرستی داشته‌اید؟ برای مثال ممکن است تامین‌کننده‌ای پیدا کنید که قیمت پیشنهادی مناسبی ارائه کرده است اما بعدا متوجه می‌شوید که استانداردهای کیفی پایینی داشته است یا از نظر نحوه ارتباط و پاسخگویی ضعیف عمل می‌کند. عدم تطابق میان نیازهای شما و عرضه یک تامین‌کننده می‌تواند منجر به ایجاد هزینه‌های اضافی، تاخیر و حتی آسیب به شهرت سازمان شما شود. در این نوشتار ابزار ارزیابی و شناسایی تامین‌کنندگان به روشی مناسب ارائه می‌شود.


ادامه مطلب ...
نویسنده: مجتبی سلیمانی سدهی - یکشنبه ۱۳٩٢/٤/٩

به استحضار می‌رساند، سخنرانی پژوهشی با عنوان «نقشه راه ساماندهی شبکه توزیع کالا در ایران (با تاکید بر فروشگاه‌های زنجیره‌ای)» در روز چهارشنبه مورخ 92/04/12 راس ساعت 10 در محل تالار اجتماعات مؤسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی (سالن روزبه) برگزار می‌گردد. 

هدف اصلی از انجام این پژوهش ترسیم وضعیت مطلوب برای شبکه توزیع کالا و خدمات در ایران و تدوین نقشه راه شبکه توزیع کالا و خدمات در ایران بوده و سایر اهداف فرعی عبارتند از: تبیین وضعیت موجود شبکه توزیع کالا در ایران و  شناسایی و معرفی مشکلات شبکه توزیع کالا در ایران.

لازم به ذکر است که شرکت در سخنرانی رایگان بوده و شرکت در آن برای عموم علاقمندان آزاد است.

آدرس: خیابان کارگر شمالی، روبروی پارک لاله، ساختمان 1204، مؤسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی

اطلاعات کامل‌تر این پروژه در ادامه مطلب آمده است:


ادامه مطلب ...
نویسنده: مجتبی سلیمانی سدهی - شنبه ۱۳٩٢/٤/۸

تهیه کننده: مجتبی سلیمانی سدهی, گروه پژوهشهای لجستیک و زنجیره تامین

براساس گزارش اخیری (تابستان 2013) که توسط شرکت بین‌المللی کولی‌یرز منتشر شده است، برترین هاب‌های لجستیکی اروپا معرفی شده‌اند.

رتبه‌بندی هاب‌های لجستیکی براساس معیارهای زیر صورت گرفته است:

  • زیرساختها و قابلیت دسترسی
  • دسترسی به بازارهای مصرف
  • هزینه‌های عملیاتی
  • ظرفیت بازار کار
  • شایستگی لجستیکی
  • فضای کسب‌وکار

نمایی از بندر روتردام


ادامه مطلب ...
نویسنده: مجتبی سلیمانی سدهی - یکشنبه ۱۳٩٢/٤/٢

به اطلاع همراهان و علاقمندان لجستیک و زنجیره تامین می‌رساند که جلسه دفاعیه دکترای آقای مهدی فتحی با عنوان «تعیین نقطه نفوذ سفارش در محیط زنجیره تامین تحت شرایط تقاضا و زمان تدارک غیرقطعی» در روز سه‌شنبه 11/04/92 ساعت 9-11 در محل سالن اجتماعات دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه علم‌صنعت ایران برگزار خواهد شد.

استاد راهنمای این رساله، آقای دکتر ابراهیم تیموری و استاد مشاور آن دکتر محمد مدرس یزدی می‌باشند.

http://www.iust.ac.ir/find.php?item=61.11055.28710.fa

چکیده

با توجه به پویایی ساختار زنجیره­های تامین، مسئله تناسب عرضه و تقاضا همواره یکی از مسائل اساسی در مدیریت زنجیره­های تامین بوده است. یکی از تصمیمات استراتژیک زنجیره­های تامین در بحث مدیریت موجودی، تعیین نقطه نفوذ سفارش در محیط زنجیره است که متناسب با صنعت و زنجیره تامین مورد مطالعه می­تواند به صورت مسئله­ی متفاوتی مطرح شود. لذا در این تحقیق از بین موضوعات مطرح در زمینه­ی مدیریت موجودی، به مسئله­ی تعیین محل نقطه نفوذ سفارش در محیط زنجیره­تامین پرداخته شده است. هدف رساله ­ ، تعیین نقطه نفوذ سفارش در محیط زنجیره ­ تامین تحت شرایط عدم ­ قطعیت تقاضا و مدت ­ زمان تحویل است. جهت دستیابی به این هدف در گزارش حاضر، ابتدا در فصل اول مطالبی پیرامون کلیات ، تعاریف ، مفاهیم کلی و ادبیات موضوع محیط زنجیره ­ تامین و نقطه نفوذ سفارش ارائه شده است و در انتهای این فصل به اهمیت تصمیم ­ گیری و ضرورتهای توجه به نقطه نفوذ سفارش در زنجیره تامین پرداخته می‌شود. پس از مقدمه، در فصل دوم این پایان ­ نامه به مرور ادبیات نقطه نفوذ سفارش و مدلسازی آن در محیط زنجیره تامین می‌پردازیم و در انتهای فصل موضوع رساله توضیح داده می‌شود. در ادامه جهت پاسخگویی به سئوال تحقیق مبنی بر چگونگی تعیین مکان نقطه نفوذ سفارش در محیط زنجیره ­ تامین، در فصل ­ سوم مدلهای تعیین نقطه نفوذ سفارش در محیط ­ های زنجیره ­ تامین MTS-MTO ، MTS و MTO در قالب پنج بخش مختلف، تشریح می ­ گردد. نهایتاً در فصل چهارم به نتیجه ­ گیری از هر بخش فصل سوم و در ادامه مقالات استخراج شده از هر بخش پایان ­ نامه و در انتها پیشنهادهایی برای تحقیقات آتی می ­ پردازد.

کلیدواژهها

تئوری صف، نقطه نفوذ سفارش، محیط زنجیره­ تامین، مدیریت موجودی، برنامه ­ ریزی تولید، قیمت­گذاری، تولید برای ذخیره­سازی، تولید بر اساس سفارش مشتری

شرکت در این جلسه برای همه علاقمندان آزاد است.

 

 

نویسنده: مجتبی سلیمانی سدهی - شنبه ۱۳٩٢/٤/۱

تهیه کننده: مجتبی سلیمانی سدهی, گروه پژوهشهای لجستیک و زنجیره تامین

افزایش بهره­وری و بازدهی فعالیت­های زنجیره تأمین یک مزیت رقابتی پایدار برای کشورها می­باشد. یکی از قسمت­های مهم این فعالیت­ها، فعالیت­های لجستیکی می­باشد که می­تواند منجر به کاهش چشمگیری در هزینه­ها شود. مدیریت کارآمد فعالیت­های لجستیکی یک منبع کامل برای ایجاد مزایای رقابتی می­باشد. علاوه بر این،‌ به شرکت­ها اجازه می­دهد تا پاسخگوی نیازهای خاص مشتریان خود باشند که این امر رضایت مشتری را به دنبال خواهد داشت.

از جمله معیارهای ارزیابی وضعیت لجستیک یک کشور، محاسبه هزینه­های امور لجستیک و بیان آن به صورت درصدی از تولید ناخالص داخلی می­باشد. در این راستا بسیاری از کشورها سالیانه این شاخص را محاسبه نموده و به تحلیل عوامل کاهش/افزایش آن می­پردازند و بر اساس این تحلیل­ها راهکارهای کاهش هزینه­ها را شناسایی و اجرا می­نمایند.

هزینه‌های لجستیکی از بخش‌های مختلفی همچون هزینه‌های حمل‌و‌نقل، انبارش، کنترل موجودی و مدیریت لجستیک تشکیل شده است که بخش اصلی در هزینه‌های یک زنجیره‌تأمین را تشکیل می‌دهد.

لازم به ذکر است که عوامل متعددی بر هزینه­های لجستیکی یک کشور موثر هستند که از جمله آنها می­توان به مساحت کشور،‌ میزان جمعیت، درصد شهرنشینی در کشور، درصد حاصلخیزی زمین­ها،‌ طول خطوط راه­آهن طول مرز آبی، حجم واردات و صادرات،‌ نرم تورم، میزان مصرف انرژی (نفت، بنزین و گازوئیل، گاز طبیعی، ذغال سنگ، انرژی اتمی، انرژی برق) و میزان توسعه یافتگی کشور از نظر اقتصادی اشاره کرد.

در نمودار زیر، سهم هزینه‌های لجستیک از GDP کشور آمریکا (که دارای کاراترین سیستم لجستیک می‌باشد) طی سال‌های 2003 تا 2012 نمایش داده شده است (برگرفته از گزارش منتشر شده در سایت لجستیک ستاره طلایی: http://www.goldstarlogistics.org/fa/index.asp?p=ArticleView&ID=415).

 

نظر به اهمیت اندازه‌گیری شاخص ملی «سهم هزینه‌های لجستیک از تولید ناخالص داخلی» در شفاف شدن وضعیت هزینه‌های لجستیکی کشورمان (که کشوری لجستیکی محسوب می‌شود) بجاست اندازه‌گیری این شاخص ملی جزو اولویت‌های دولت قرار گیرد تا بتوان از نتایج آن جهت برنامه‌ریزی‌های کلانی همچون توسعه ناوگان حمل‌و‌نقل، توسعه راه‌های کشور، افزایش ظرفیت انبارها، اصلاح مدیریت انبارها و سیستم‌های حمل‌و‌نقل، هماهنگ‌سازی عرضه و تقاضا و در نتیجه کاهش سطح موجودی، اصلاح روشهای سفارش‌دهی و فروش، ارتقای سطح تبادل اطلاعات و تغییر روشهای بسته‌بندی و تخلیه‌ و بارگیری بصورتی هدفمند و یکپارچه استفاده نمود.

مرکز پژوهشهای لجستیک و شبکه‌های کسب‌وکار
اعضاء: مجتبی سلیمانی سدهی، الناز میاندوآبچی، احسان بلندی‌فر، مهدی همتی، محسن شیخ‌سجادیه، ابوالفضل شفایی، حوریه امیدی
مطالب اخیر:
کدهای اضافی کاربر :






Powered by WebGozar