لجستیک و زنجیره تامین
این وبلاگ اکنون یکی از مراجع اصلی مباحث لجستیک و زنجیره تامین در ایران است که تاثیرگذاری آن به لطف خدا و تلاش دست‌اندرکاران و پشتیبانی مخاطبان، بسیار زیاد بوده و اکنون در کنار ماهنامه لجستیک و زنجیره تامین یکی از مراجع اصلی درسی و آموزشی کشور شده است. این وبلاگ به طور تخصصی به مباحث حوزه لجستیک و مدیریت زنجیره تامین پرداخته و تلاش می کند موضوعات و مباحث روز مربوط را مطرح کرده و در اختیار دوستداران این حوزه قرار دهد.
کلمات کلیدی مطالب
نویسنده: مجتبی سلیمانی سدهی - دوشنبه ۱۳٩٢/۱٢/٢٦

تهیه کننده: مجتبی سلیمانی سدهی, گروه پژوهشهای لجستیک و زنجیره تامین

با مطالعه تاریخ متوجه می‌شویم که شرایط این روزهای کشورمان شباهت بسیار زیادی به اوایل دهه 1930 کشور آمریکا دارد. کشور آمریکا در آن دوران سیاه و در حالیکه دولت در اختیار رئیس‌جمهور جمهوری‌خواه آقای هوور[1] بود دچار بحران شدید اقتصادی شده بود. هیچ امیدی به آینده وجود نداشت و خیلی از مردم از فرط ناامیدی و سقوط ارزش دارایی‌هایشان اقدام به خودکشی می‌کردند. کشاورزی و تولید صنعتی تعطیل شده بود. بیکاری به حد انفجار رسیده بود. بانک‌ها یکی پس از دیگری در حال ورشکسته شدن بودند. تجارت خارجی آمریکا سقوط کرده بود و رکود کامل بر اقتصاد این کشور حکفرما شده بود. در چنین شرایطی، فرانکلین روزولت[2] دموکرات با شعار «عمل و اقدام[3]» رئیس‌جمهور آمریکا شد و توانست با یک «برنامه صد روزه» رونق را به اقتصاد آمریکا و امید را به زندگی مردم کشورش بازگرداند.

از آنجا که تاریخ آیینه عبرت است و درس‌های زیادی از گذشتگان می‌توان آموخت که سرلوحه آیندگان باشد، در این یادداشت برآنم تا مروری بر احوال آن زمان کشور آمریکا (که خیلی شباهت به احوال این زمان کشور خودمان دارد)‌ و آنچه که آن دولت جدید برای نجات آمریکا انجام داد نمایم؛ باشد که مورد توجه این دولت جدید برای نجات ایران افتد.




[1] Hoover

[2] Franklin Roosevelt

[3] Action



ادامه مطلب ...
نویسنده: مجتبی سلیمانی سدهی - چهارشنبه ۱۳٩٢/۱٢/۱٤

بیست و سومین شماره ماهنامه علمی-تخصصی "لجستیک و زنجیره تامین" با موضوع «مدیریت مالی زنجیره تامین» منتشر شد.

در این شماره که با تمرکز بر موضوع تخصصی «مدیریت مالی زنجیره تامین» تهیه شده است می‌خوانید:

  • خدمات مالی زنجیره‌ای و شبکه‌ای
  • برگزاری ششمین کنفرانس توسعه نظام تامین مالی در ایران
  • معرفی برترین ارائه‌کنندگان خدمات مالی زنجیره تامین در سال 2013
  • مقاله علمی: بررسی مدیریت مالی در زنجیره‌های تأمین و نقش نهادهای مالی در ارائه خدمات مرتبط
  • آشنایی با کاربرد ابزارهای تامین مالی در زنجیره‌های تامین
  • یکپارچگی زنجیره‏های تامین فیزیکی و مالی
  • مطالعه موردی: مروری بر خدمات مالی زنجیره‌ای چند بانک بین‌المللی
  • کاردبرد نقاله‌ها در مراکز توزیع
  • آسیب‌شناسی نظام تامین مالی در ایران (با تاکید بر صنعت، معدن و تجارت)
  • معرفی کتاب، مجله، سایت، پایان‌نامه، طرح پژوهشی، مراکز علمی-پژوهشی، نرم‌افزار و شخصیت برجسته مرتبط با لجستیک و زنجیره تامین
علاقمندان جهت دریافت نسخه الکترونیکی این شماره از طریق سایت گروه (http://scm.itsr.ir/Page/26/) و یا صفحه ماهنامه در همین وبلاگ (http://supply-chain-management.persianblog.ir/page/scm-journal) اقدام نمایند.
نویسنده: مجتبی سلیمانی سدهی - دوشنبه ۱۳٩٢/۱٢/۱٢

هشتم فوریه زاد روز خطوط هواپیمایی مسافری در جهان است. در این روز در سال 1919 نخستین هواپیمای شرکت ای.ا.سی.تی. «برلن ــ پاریس ــ لندن» به نام «گلیات» از لندن به پاریس به صورت بازرگانی (فروش بلیت) مسافر حمل کرد و فاصله دو شهر را در 3 ساعت و 30 دقیقه با سرعت 155 کیلومتر در ساعت طی کرد و روز بعد با همین تعداد مسافر به لندن بازگشت و این پرواز رفت و برگشت، دیگر قطع نشده است. 

درآن روز خلبان هواپیما به روزنامه‌نگاران گفت که در طول سفر، باد شمال چند بار هواپیما را دچار تلاطم ساخت و مسافران، بدون وقفه سیگار دود می‌کردند و به بازی «بریج» پرداخته بودند تا سرگرم شوند و ترس را فراموش کنند.
وی گفت که قرار است به زودی ترتیب دادن قهوه، ساندویچ و نیز روزنامه به مسافران داده شود. فعلا استفاده از گرامافون هندلی و پخش موسیقی در هواپیما دشوار است؛ زیرا که با هرتکان هواپیما سوزن گرامافون از روی صفحه خارج می‌شود.
چاپ شده در روزنامه دنیای اقتصاد مورخ 92/11/23
نویسنده: مجتبی سلیمانی سدهی - یکشنبه ۱۳٩٢/۱٢/۱۱

منبع: تاریخ ایرانی- خاطرات و خطرات، مهدی قلی هدایت

امتیاز احداث راه‌آهن سراسری ایران در زمان ناصرالدین‌شاه و در سال 1250 شمسی توسط ناصرالدین شاه به بارون رویتر انگلیسی داده شد، ولی بر اثر فشار دولت روسیه این امتیاز لغو شد. 

سه سال بعد امتیاز راه‌آهن تبریز – جلفا به روسیه داده شد، اما این بار انگلیس مخالفت کرد! و این کش و قوس ادامه داشت تا اینکه لایحه راه‌آهن سراسری ایران در روز ۴ اسفند ۱۳۰۵ هجری شمسی به تصویب مجلس شورای ملی رسید. این لایحه که در روز اول اسفندماه از سوی مهدی‌قلی هدایت، وزیر فواید عامه به مجلس شورای ملی ارائه شده بود با موافقت نمایندگان روبه‌رو شد.

ادامه مطلب ...
مرکز پژوهشهای لجستیک و شبکه‌های کسب‌وکار
اعضاء: مجتبی سلیمانی سدهی، الناز میاندوآبچی، احسان بلندی‌فر، مهدی همتی، محسن شیخ‌سجادیه، ابوالفضل شفایی، حوریه امیدی
مطالب اخیر:
کدهای اضافی کاربر :






Powered by WebGozar