لجستیک و زنجیره تامین
این وبلاگ اکنون یکی از مراجع اصلی مباحث لجستیک و زنجیره تامین در ایران است که تاثیرگذاری آن به لطف خدا و تلاش دست‌اندرکاران و پشتیبانی مخاطبان، بسیار زیاد بوده و اکنون در کنار ماهنامه لجستیک و زنجیره تامین یکی از مراجع اصلی درسی و آموزشی کشور شده است. این وبلاگ به طور تخصصی به مباحث حوزه لجستیک و مدیریت زنجیره تامین پرداخته و تلاش می کند موضوعات و مباحث روز مربوط را مطرح کرده و در اختیار دوستداران این حوزه قرار دهد.
کلمات کلیدی مطالب
نویسنده: مجتبی سلیمانی سدهی - دوشنبه ۱۳٩۱/۱۱/۳٠

دهمین شماره ماهنامه "لجستیک و زنجیره تامین" با تمرکز بر «مدیریت زنجیره تامین خدمات» منتشر شد.

در این شماره می‌خوانید:

  • «مدیریت زنجیره تامین خدمات» رویکردی نوین در فضای کسب وکار کنونی
  • اخبار لجستیک و زنجیره تامین در ایران و جهان
  • وضعیت زیرساختهای مالی (بانک و بیمه) در کشور
  • مقاله علمی: مدیریت زنجیره تامین مالی
  • معرفی روشهای تامین مالی زنجیره‌های تامین و ارزش با استفاده از ابزارهای بانکداری
  • سهم بازار بورس در نظام مالی ایران
  • مطالعه موردی: عملیات پول‌رسانی به شعب و پول‌گذاری در خودپردازهای بانک اقتصاد نوین
  • معرفی کتاب، پایان‌نامه و طرح پژوهشی مرتبط با لجستیک و زنجیره تامین

علاقمندان جهت دریافت نسخه الکترونیکی این شماره از قسمت «صفحات وبلاگ» به صفحه ماهنامه مراجعه نمایند.

لینک صفحه ماهنامه در ادامه آمده است:

http://supply-chain-management.persianblog.ir/page/scm-journal

نویسنده: مجتبی سلیمانی سدهی - شنبه ۱۳٩۱/۱۱/٢۸

تهیه کننده: نادر غفاری نسب, گروه پژوهشهای لجستیک و زنجیره تامین

در این گزارش مروری بر جنبه های مختلف صنعت لجستیک در کشور در حال توسعه هند خواهیم داشت. صنعت لجستیک در سالهای اخیر در کشور هند رشد چشمگیری را از خود نشان داده است و مطابق پیش‌بینی‌های صورت گرفته این روند رو به رشد در سالهای آتی نیز ادامه خواهد داشت.



ادامه مطلب ...
نویسنده: مجتبی سلیمانی سدهی - دوشنبه ۱۳٩۱/۱۱/۱٦

تهیه کننده: رضا پورموید, گروه پژوهشهای لجستیک و زنجیره تامین

ترانزیت یکی از پر سود ترین تجارت‏های دنیا است و کشورهایی که در مسیر کریدورهای ترانزیتی قرار گرفته‏اند معمولاً درآمدهای قابل توجهی را بواسطه عبور کالاهای تجاری از کشور خود بدست می‏آورند. از جمله مهمترین درآمدهای ترانزیت می‏توان به موارد ذیل اشاره نمود:


ادامه مطلب ...
نویسنده: مجتبی سلیمانی سدهی - شنبه ۱۳٩۱/۱۱/۱٤

تهیه کننده: نادر غفاری نسب, گروه پژوهشهای لجستیک و زنجیره تامین

صنعت دام و طیور بعنوان یکی از مهمترین زیربخشهای اقتصادی کشور حدود 31 درصد از ارزش افزوده بخش کشاورزی و حدود 4.5 درصد از تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص داده است. فراورده‌های این صنعت که عمدتا شیر، گوشت قرمز، گوشت مرغ و تخم مرغ می‌باشند، نقش مهمی را در سبد غذایی خانوارهای کشور ایفا می‌کنند. بدیهی است که تولید و توزیع این فراورده‌ها به شکل مطلوب در سطح کشور نیازمند تامین مواد و نهاده‌های مورد نیاز جهت پرورش دام و طیور برای واحدهای دامداری و مرغداری می‌باشد. 


ادامه مطلب ...
نویسنده: مجتبی سلیمانی سدهی - پنجشنبه ۱۳٩۱/۱۱/۱٢

مترجم: مریم رضایی

یکی از مهم‌ترین انتخاب‌های یک شرکت این است که فرآیند تولید خود را چقدر و چگونه به کشورهای دیگر منتقل کند. دو شرکت خودروسازی بزرگ فرانسه این موضوع را برای ما به تصویر می‌کشند.



ادامه مطلب ...
نویسنده: مجتبی سلیمانی سدهی - چهارشنبه ۱۳٩۱/۱۱/۱۱

مترجم: مجید اعزازی

گفته می‌شود «رکود اقتصادی» قاتل شماره یک فرصت‌های شغلی در کشورهای غربی بوده است و تنها درصد اندکی از فرصت‌های شغلی به واسطه «برون مرز سپاری» از دست رفته اند.با وجود این، شرکت‌های غربی پس از چندین دهه انتقال صنایع و مشاغل خود به کشورهای دیگر به ویژه کشورهای آسیای جنوب شرقی، درحال بازنگری در استراتژی‌ انتقال کسب‌وکار خود هستند.

 

«آسیب پذیری بیشتر در برابر حوادث غیرمنتظره مانند بلایای طبیعی یا ناآرامی‌های سیاسی» و «عملکرد ضعیف در پاسخگویی سریع به مشتری» دو مشکل عمده «برون مرز سپاری» است. اما ریسک عمده این کار سردرآوردن نیروی کار کشور میزبان از فرآیندهای تولید و کپی‌برداری از آن است. با وجود این موارد، برجسته‌ترین جذابیت برون مرزسپاری یا همان دستمزد اندک نیروی کار در کشور میزبان، رو به افول نهاده است. از سوی دیگر انعطاف پذیری نیروی کار در غرب به ویژه در آمریکا و انگلیس رو به بهبود گذاشته است.

باوجود معکوس شدن این دو روند، بُعد مسافت اما هنوز پا برجاست و شکاف احتمالی میان دستمزدها را به نفع کشورهای «برون مرز سپار» پر می‌کند. از سوی دیگر، نزدیکی به بازارهای مصرف دلیل دیگری برای بازگشت کارخانه ها و مشاغل برون‌مرز سپاری شده به غرب و به ویژه به آمریکا است. در این میان، فقط شرکت‌های غربی نیستند که برخی از کارخانه‌هایشان را به خانه بازمی‌گردانند، بلکه برخی از شرکت‌های برجسته بازارهای نوظهور نیز درحال سرمایه‌گذاری در برندها، ظرفیت‌ها و کارکنان در غرب هستند. 


ادامه مطلب ...
نویسنده: مجتبی سلیمانی سدهی - پنجشنبه ۱۳٩۱/۱۱/٥

تهیه کنندگان: احمدرضاشب‌بوئی، یاسرمیرزایی

اقتصاد ایران باید توجه ویژه خود را به قدرت‌ بخشیدن بخش تولیدی معطوف کند. شرایط دشوار اقتصادی اگر هوشیار باشیم می‌تواند بهانه‌ای باشد تا بتوانیم خود را از مرض‌هایی مزمن نجات دهیم و ایرادهای ساختاری نظام اقتصادی را اصلاح کنیم. 



ادامه مطلب ...
نویسنده: مجتبی سلیمانی سدهی - چهارشنبه ۱۳٩۱/۱۱/٤

به اطلاع علاقمندان و مخاطبین بزرگوار این وبلاگ می‌رساند کتاب Graph Theory for Operations Research and Management (تئوری گراف و کاربردهای آن در مدیریت و تحقیق در عملیات) منتشر گردید.

این کتاب دارای 24 فصل است که در دو بخش «تئوری گراف» و «کاربردهای گراف» تدوین شده است. باتوجه به اینکه «تئوری گراف» یکی از ابزارهای مفید و پرکاربرد در حوزه لجستیک و مدیریت زنجیره تامین بوده و فصلهایی از بخش کاربردهای این کتاب نیز موضوعات مرتبط با مباحث لجستیکی است؛ این کتاب ارزشمند خواهد توانست برای متخصصین و پژوهشگران حوزه لجستیک فایده‌مند باشد.

مشخصات اصلی کتاب:

  • عنوان کتاب: Graph Theory for Operations Research and Management
  • انتشارات: Published in the United States of America by Business Science Reference (an imprint of IGI Global).h
  • سال انتشار: 2013
  • نویسندگان: جمعی از همکاران
  • ادیتور: دکتر رضا زنجیرانی فراهانی؛ دکتر الناز میاندوآبچی
بدینوسیله گروه پژوهشهای لجستیک و زنجیره تامین این افتخار را به سرکار خانم دکتر میاندوآبچی (عضو هیات علمی گروه پژوهشهای لجستیک و زنجیره تامین) و همچنین جناب آقای دکتر زنجیرانی فراهانی (مدیر سابق گروه پژوهشهای لجستیک و زنجیره تامین) تبریک عرض نموده، توفیق روزافزون ایشان را از درگاه پروردگار خواهان است.
نویسنده: مجتبی سلیمانی سدهی - دوشنبه ۱۳٩۱/۱۱/٢

معاونت آماد و پشتیبانی ناجا، دومین همایش ملی را با عنوان «توسعه استاندارد در مدیریت زنجیره تامین ناجا» در اردیبهشت‌ماه 1392 با همکاری دانشگاهها، مراکز علمی پژوهشی، انجمن‌ها و سازمان‌های تحقیقاتی به منظور ارتقای علمی و استانداردسازی فعالیت‌های زنجیره تامین در ناجا برگزار می‌نماید.

معاونت آماد و پشتیبانی ناجا از اندیشمندان، پژوهشگران، کارشناسان، متخصصین و دانشجویان دعوت به عمل می‌آورد تا با ارسال مقالات ارزشمند خود در برگزاری هرچه بهتر این همایش مشارکت نمایند.

محورهای اصلی همایش:

  • تاثیر استانداردسازی در زنجیره تامین
  • استانداردسازی و یکنواخت‌سازی در زنجیره تامین
  • استانداردسازی و کیفیت در زنجیره تامین
  • توسعه استانداردها در زنجیره تامین

مهلت ارسال مقالات تا پایان بهمن‌ماه 1391 تمدید شد.

مقالات ارسالی به دبیرخانه، توسط داوران کمیته علمی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و موارد برگزیده در برنامه همایش به صورت ارایه مقاله به‌صورت شفاهی یا پوستری گنجانده شده و در مراسم اختتامیه هدایای ارزشمندی به آنها اهدا خواهد شد.

دیگر مقالات برتر در کتاب چکیده مجموعه مقالات همایش به چاپ خواهد رسید.

شماره تماس دبیرخانه همایش: 021-88249078

نمابر: 021-88249077

ایمیل: amd_research@police.ir

نویسنده: مجتبی سلیمانی سدهی - دوشنبه ۱۳٩۱/۱۱/٢

نهمین کنفرانس بین المللی مهندسی صنایع طی روزهای 1 و 2 بهمن‌ماه برگزار گردید. در اولین روز این کنفرانس، مجمع عمومی انجمن مهندسی صنایع ایران به منظور انتخاب اعضای دور جدید هیات مدیره انجمن مهندسی صنایع برگزار شد. در این انتخابات، افراد زیر به عنوان اعضای هیات مدیره این انجمن انتخاب شدند: 

  • دکتر میر مهدی سید اصفهانی
  • دکترعباس نجفی
  • دکتر فریماه مخاطب رفیعی
  • دکتر احمد ماکویی
  • دکتر بهرام جلوداری ممقانی
  • دکتر مهدی فتح اله
  • دکتر بهروز ریاحی 

همچنین مهندس حمیدرضا پیراوی ونک به عنوان بازرس این انجمن برگزیده شد.

گروه پژوهشهای لجستیک و زنجیره تامین به نوبه خود این حسن انتخاب را به اساتید و سروران منتخب_به‌خصوص جناب آقای دکتر مهدی فتح‌اله ریاست محترم موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی_تبریک عرض نموده و توفیق روزافزون ایشان در مسیر خدمت به ایران عزیز و رشد و پیشرفت رشته مهندسی صنایع را از درگاه خداوند خواهان است.

نویسنده: مجتبی سلیمانی سدهی - یکشنبه ۱۳٩۱/۱۱/۱

تهیه کننده: مجتبی سلیمانی سدهی, گروه پژوهشهای لجستیک و زنجیره تامین

براساس یافته‌های گزارش اخیر بانک جهانی درخصوص «شاخص عملکرد لجستیک» (LPI)، کشور مراکش (مغرب) پیشرفت خیره‌کننده‌ای در بهبود شاخص عملکرد لجستیک داشته است؛ به‌نحویکه توانسته رتبه خود را از 113 در گزارش 2007 به رتبه 50 در گزارش 2012 برساند. علت اصلی این جهش همانا بکارگیری یک استراتژی جامع در بهبود لجستیک و بهبود ارتباط با سایر کشورها از طریق استفاده از مزیت همجواری با اروپا بوده است. طرح تحول مدیریت مرزی (گمرک‌ها) همراه با سرمایه‌گذاری فیزیکی گسترده در بندر تانجیرمد[1] این کشور باعث انجام صادرات این کشور به‌صورت کاملا به‌موقع[2]به اروپا (به‌خصوص منسوجات، کالاهای الکترونیکی و قطعات خودرو) گردید. رشد سریع مراکش در شاخص عملکرد لجستیک را باید ماحصل چنین نگرش جامعی دانست.



[1] Tangier-Med

[2] Just-In-Time


مرکز پژوهشهای لجستیک و شبکه‌های کسب‌وکار
اعضاء: مجتبی سلیمانی سدهی، الناز میاندوآبچی، احسان بلندی‌فر، مهدی همتی، محسن شیخ‌سجادیه، ابوالفضل شفایی، حوریه امیدی
مطالب اخیر:
کدهای اضافی کاربر :






Powered by WebGozar