لجستیک و زنجیره تامین
این وبلاگ اکنون یکی از مراجع اصلی مباحث لجستیک و زنجیره تامین در ایران است که تاثیرگذاری آن به لطف خدا و تلاش دست‌اندرکاران و پشتیبانی مخاطبان، بسیار زیاد بوده و اکنون در کنار ماهنامه لجستیک و زنجیره تامین یکی از مراجع اصلی درسی و آموزشی کشور شده است. این وبلاگ به طور تخصصی به مباحث حوزه لجستیک و مدیریت زنجیره تامین پرداخته و تلاش می کند موضوعات و مباحث روز مربوط را مطرح کرده و در اختیار دوستداران این حوزه قرار دهد.
کلمات کلیدی مطالب
نویسنده: مجتبی سلیمانی سدهی - شنبه ۱۳٩۱/۱٠/۳٠

ضمن پوزش از مخاطبین و همراهان همیشگی ماهنامه "لجستیک و زنجیره تامین" بابت تاخیر فنی که در زمان انتشار نهمین شماره ماهنامه گردید؛ به اطلاع می‌رساند که نهمین شماره ماهنامه لجستیک و زنجیره تامین «ویژه‌نامه پنجمین کنفرانس لجستیک و زنجیره تامین و اولین دوره جایزه ملی لجستیک» منتشر شد.

در این شماره می‌خوانید:

  • متن سخنرانی رئیس کنفرانس (دکتر غضنفری)

بخش نخست: پنجمین کنفرانس لجستیک و زنجیره تامین

  • پیام رئیس، دبیر و دبیر علمی کنفرانس
  • معرفی کنفرانس
  • محورهای علمی و پانل‌های تخصصی-کاربردی
  • ارکان و کمیته‌های علمی و اجرایی
  • آمار عملکرد کنفرانس
  • نتایج نظرسنجی‌های کنفرانس 
  • بیانیه پایانی کنفرانس

بخش دوم: مقالات علمی

  • مقالات برتر کنفرانس 
  • مقاله 1: تعیین برنامه‌ریزی تخلیه و بارگیری کامیون‌ها در انبار عبوری
  • مقاله 2: مسیریابی وسایل نقلیه با درنظر گرفتن انبار موقت و امکان ارسال جزیی
  • مقاله 3: تاثیر نانوفناوری بر کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری شناورها

بخش سوم: اولین دوره جایزه ملی لجستیک 

  • جایزه ملی لجستیکدر یک نگاه
  • تجربیات جهانی جایزه لجستیک
  • سازماندهی اجرایی
  • شرایط و ضوایط شرکت در جایزه
  • آمار عملکرد اولین دوره جایزه ملی لجستیک
  • منتخبین جایزه ملی لجستیک

علاقمندان جهت دریافت نسخه الکترونیکی این شماره از قسمت «صفحات وبلاگ» به صفحه ماهنامه مراجعه نمایند.

لینک صفحه ماهنامه در ادامه آمده است:

http://supply-chain-management.persianblog.ir/page/scm-journal

نویسنده: مجتبی سلیمانی سدهی - دوشنبه ۱۳٩۱/۱٠/٢٥

تهیه کننده: مجتبی سلیمانی سدهی, گروه پژوهشهای لجستیک و زنجیره تامین

همانگونه که علاقمندان مباحث لجستیکی مستحضرند، بانک جهانی به صورت دوسالانه اقدام به انتشار گزارشی با عنوان «شاخص عملکرد لجستیکی» می‌کند که در آن وضعیت لجستیکی 155 کشور جهان را مورد مطالعه قرار می‌دهد. 

در جدیدترین گزارش «شاخص عملکرد لجستیک» که در اواخر سال 2012 توسط بانک جهانی منتشر گردیده است، ایران رتبه 112 از بین 155 کشور دنیا را کسب کرده است. این درحالی است که ایران به‌طور خدادادی کشوری لجستیکی می‌باشد که خوانندگان محترم در یادداشت‌های قبلی این وبلاگ نیز به نقش کلیدی ایران در لجستیک (تجارت) منطقه و بین‌الملل توجه داشتند (به عنوان نمونه یادداشت http://supply-chain-management.persianblog.ir/post/108/ را ملاحظه نمایید)

با این مقدمه، هدف اصلی این یادداشت، نمایش نقشه لجستیکی دنیاست که در گزارش اخیر بانک جهانی و براساس شاخص عملکرد لجستیک کشورهای مختلف ترسیم شده است.

راهنمای نقشه:

رنگهای نقشه براساس امتیازی که کشورها در شاخص عملکرد لجستیک کسب کرده‌اند تفکیک شده‌اند. لازم به ذکر است که عدد 1 بیانگر پایین‌ترین امتیاز و عدد 5 بیانگر بالاترین امتیاز در شاخص عملکرد لجستیک می‌باشد.

ضمن اینکه کشورهایی که به رنگ سفید هستند در این ارزیابی جهانی قرار ندارند (کشورهایی مثل افغانستان و پاکستان).

نکته تکمیلی:

قابل ذکر است که این گزارش ارزشمند توسط گروه پژوهشهای لجستیک و زنجیره تامین در حال ترجمه بوده و به‌زودی توسط مؤسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی منتشر خواهد شد.

نویسنده: مجتبی سلیمانی سدهی - سه‌شنبه ۱۳٩۱/۱٠/۱٩

تهیه کننده: مهندس هادی کریمی

بنادر توسعه یافته و در حال توسعه جهان در سه دهه اخیر به سرعت در حال پوست اندازی از عملیات تخلیه و بارگیری بارهای فله به سوی عملیات کانتینری در انتقال کالا از کشوری به کشوری دیگر و جاسازی در محوطه‌های بندری‌اند. جابه‌جایی کالاها در بنادر نیز وقتی به سمت کالاهای واحد و مستطیل شکلی می‌روند نیازمند یک نظم و انضباط در جهت سرعت عملیات تخلیه و بارگیری اند.



ادامه مطلب ...
نویسنده: مجتبی سلیمانی سدهی - دوشنبه ۱۳٩۱/۱٠/۱۸

تهیه کننده: پویا احمدنیا

ایران که بنا به موقعیت ممتاز جغرافیایی سال‌هاست یکی از پایگاه‌های بندری جهان محسوب می‌شود همچنان مطلوبیت بنادر خود را با مزیت جغرافیایی منطبق ساخته است. این موقعیت اگرچه طی 30 سال اخیر تغییراتی کرده اما جایگاه ایران در بین بنادر جهان، چندان تغییر محسوسی نکرده است. 

شکل‌گیری بنادر نسل دوم از سال‌های دهه 70 آغاز شده و اغلب کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه خود را از آن عبور داده‌اند و اینک سال‌هاست که بنادر منطقه هم خود را با استانداردهای بنادر نسل سوم منطبق ساخته‌اند، بنادر ایران همچنان در فهرست بنادر نسل دوم قرار گرفته‌اند و چندان تمایل و اهتمامی به ارتقا و توسعه به سطح بنادر نسل سوم ندارند. 



ادامه مطلب ...
نویسنده: مجتبی سلیمانی سدهی - یکشنبه ۱۳٩۱/۱٠/۱٧

1- مقدمه

اینک که به انتهای سال حمایت از تولید ملی، کار و سرمایه ایرانی نزدیک می‌شویم؛ وظیفه تک‌تک آحاد مردم، مسؤولین، متخصصین و دست‌اندرکاران حوزه صنعت و تجارت سنگین‌تر شده  و لازم است تا با شتابی بیش‌ از پیش نه تنها در این سال بلکه در سالهای آتی نیز حمایت از تولید، کار و سرمایه را سرلوحه فعالیتهای خود قرار دهند. بدون شک توسعه پایدار جز این راهی دیگر نخواهد داشت.

به لحظات پایانی پنجمین کنفرانس ملی و سومین کنفرانس بین‌المللی لجستیک نزدیک می‌شویم؛‌ اما فعالان این حوزه اذعان دارند که لازمه رسیدن به اهداف مشخص شده در سال 1391 مستلزم توجه اساسی به مقوله تولید و تجارت است. تولید صادرات‌محور براین نکته تأکید دارد که در دنیای قرن بیست و یکم، تولیدی پایدار خواهد بود که راه خود را به بازارهای جهانی بازکند. بازشدن راه تولید به بازارهای جهانی مستلزم توسعه تجارت و بازرگانی است که کشور عزیزمان ایران همواره پتانسیل لازم را برای تبدیل‌شدن به یک کشور تجاری، با عنایت به موقعیت ژئوپلیتیک و ژئوکونومیک، داشته است.

پس با قاطعیت می‌توان گفت که تولید پایدار مستلزم تجارت پایدار ، و تجارت پایدار مستلزم تولید پایدار می‌باشد  و این دو لازم و ملزوم یکدیگرند. نقطه مشترک تولید و تجارت، لجستیک پایدار است و به همین دلیل است که شعار این کنفرانس، لجستیک  ملی پشتیبان تولید ملی انتخاب شده است. لجستیک و زنجیره تأمین، حلقه‌های اتصال اجزای مختلف تولید و تجارت در گستره کشورها و مناطق مختلف جغرافیایی بوده و توجه به این مقوله بدون شک، رشد و شکوفایی تولید و تجارت رادر پی خواهد داشت.

مدیریت لجستیک و زنجیره تأمین، حوزه‌ایی علمی و کاربردی است که هم راستابا افق چشم‌انداز کشور و با پشتیبانی و مشارکت همه ارکان جامعه، اعم از بخش‌های حاکمیتی،خصوصی و تعاونی، زمینه توسعه، تقویت و ساماندهی جریان ارزش را فراهم آورده و پایداری را در حوزه‌ تولید و تجارت و ارایه خدمات ایجاد و با مدیریت یکپارچه و هماهنگ‌ جریان کالا، اطلاعات و سرمایه، درطول عمرمحصولات و خدمات، زمینه بهبود بهره‌وری و افزایش قدرت رقابت‌پذیری کالاها و خدمات را در سطوح ملی و منطقه‌ای برای کشور فراهم می‌سازد.

پنجمین کنفرانس ملی لجستیک و زنجیره تأمین بر این امرتاکید دارد که پرداختن به لجستیک و زنجیره تأمین به عنوان شریان حیاتی تولید و تجارت،‌ نه تنها امری ضروری بلکه در دنیای امروز امری گریزناپذیر است. براین اساس لازم است تا دولت‌مردان؛ فعالان حوزه لجستیک و زنجیره تأمین و ذینفعان این حوزه، با جدیت تمام وارد این عرصه شده و مقدمات توسعه دانش علمی و کاربردی لجستیک و زنجیره تامین را با هدف توسعه پایدار کشور فراهم آورند.

 


ادامه مطلب ...
نویسنده: مجتبی سلیمانی سدهی - چهارشنبه ۱۳٩۱/۱٠/۱۳

موضوع نشست این هفته اتاق فکر وزارت صنعت، معدن و تجارت که در محل مؤسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی برگزار گردید، «بهبود لجستیک و زنجیره تامین در بخش صنعت، معدن و تجارت» بود.

این جلسه روز چهارشنبه 1391/10/13 با حضور متخصصین و صاحب‌نظران حوزه لجستیک و زنجیره تامین کشور (بخش‌های دولتی و خصوصی) برگزار گردید.

در این نشست، مفاد بیانیه پایانی پنجمین کنفرانس لجستیک و زنجیره تامین (که اواخر آذرماه سال جاری برگزار شد) به بحث و تبادل‌نظر گذاشته شد و صاحب‌نظران نقطه‌نظرات پیشنهادی خود جهت عینیت بخشیدن به مفاد آن بیانیه را بیان کردند.

براساس دستور مقام عالی وزارت صنعت، معدن و تجارت و پیگیری‌های مؤسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی، مقرر است نتایج این نشست‌ها و کارگروه‌ها پس از جمع‌بندی نهایی به صورت مواد قانونی و دستورالعمل‌های اجرایی درآید که ضمن عملیاتی نمودن مفاد بیانیه پایانی کنفرانس، منجر به گنجانده شدن مباحث «لجستیک و زنجیره تامین» در اسناد مصوب و قانونی کشور گردد.

در همین راستا، از کلیه علاقمندان و متخصصان حوزه لجستیک کشور دعوت به عمل می‌آید نظرات و پیشنهادات اصلاحی و سازنده خود که منجر به بهبود وضعیت لجستیک و زنجیره تامین کشور خواهد گردید را به ایمیل این گروه (scm@itsr.ir) ارسال نمایند تا از آنها در مسیر تعالی لجستیک در کشور بهره‌گیری مناسب انجام پذیرد.

نویسنده: مجتبی سلیمانی سدهی - شنبه ۱۳٩۱/۱٠/٩

تهیه کننده: داود چراغی, هیات علمی مؤسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی

در سالیان اخیر حدود سه میلیون بنگاه صنفی در حوزه تولید و توزیع کالا و خدمات در مناطق مختلف کشور به صورت عمده فروشی و خرده فروشی فعالیت می نمایند. ضمن آنکه بررسی های انجام گرفته حاکی از فعالیت هر بنگاه صنفی برای 30نفر مصرف کننده می باشد. این شاخص نظام توزیع کالا در ایران به نسبت حداقل 150نفر در سایر کشورها نشان دهنده کوچک بودن بنگاههای صنفی ایران است. بطوریکه بیشتر بنگاههای صنفی درایران حاشیه خیابانها در متراژ های کوچک و بدون داشتن فضای توقف خودرو و مهمتر از همه بصورت سنتی فعالیت دارند. 


ادامه مطلب ...
نویسنده: مجتبی سلیمانی سدهی - سه‌شنبه ۱۳٩۱/۱٠/٥

تهیه کننده: دکتر منیژه نوری

با مرگ نادر طبعا هرج و مرج و ناامنی شدت بی‌سابقه‌ای یافت در بین سال‌های‌ 1747 تا 1756 م/1160 تا 69 ق. مناطق ساحلی ایران در خلیج فارس به سبب جنگ‌های‌ داخلی و کشمکش‌هایی که بین مدعیان تاج و تخت در جریان بود، خسارات فراوانی دید. 

 



ادامه مطلب ...
نویسنده: مجتبی سلیمانی سدهی - شنبه ۱۳٩۱/۱٠/٢

تهیه کننده: دکتر منیژه نوری

این نوشتار به اوضاع تجارت خارجی ایران در دوره افشاریه و زندیه که اولی با در نظر گرفتن‌ ویژگی نظامی‌گری و دومی با توجه به حالت گذار در جامعه ایران قابل بررسی هستند، پرداخته است و در این راستا وضعیت اجتماعی، سیاسی و اقتصادی جامعه ایران و اثرات آن‌ بر تجارت و بالعکس مورد توجه قرار گرفته است.


ادامه مطلب ...
مرکز پژوهشهای لجستیک و شبکه‌های کسب‌وکار
اعضاء: مجتبی سلیمانی سدهی، الناز میاندوآبچی، احسان بلندی‌فر، مهدی همتی، محسن شیخ‌سجادیه، ابوالفضل شفایی، حوریه امیدی
مطالب اخیر:
کدهای اضافی کاربر :






Powered by WebGozar