لجستیک و زنجیره تامین
این وبلاگ اکنون یکی از مراجع اصلی مباحث لجستیک و زنجیره تامین در ایران است که تاثیرگذاری آن به لطف خدا و تلاش دست‌اندرکاران و پشتیبانی مخاطبان، بسیار زیاد بوده و اکنون در کنار ماهنامه لجستیک و زنجیره تامین یکی از مراجع اصلی درسی و آموزشی کشور شده است. این وبلاگ به طور تخصصی به مباحث حوزه لجستیک و مدیریت زنجیره تامین پرداخته و تلاش می کند موضوعات و مباحث روز مربوط را مطرح کرده و در اختیار دوستداران این حوزه قرار دهد.
کلمات کلیدی مطالب
نویسنده: مجتبی سلیمانی سدهی - یکشنبه ۱۳٩٠/۱۱/۳٠

رییس موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی بر تکمیل ارکان زنجیره ارزش معدن و صنایع معدنی با تشکیل نهادهایی جهت تامین و تولید ماشین آلات و قطعات یدکی ، نهادهای تخصصی تحقیقات بازار و مدیریت صادرات با محوریت بخش خصوصی تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی، مهدی فتح اله در سلسله نشست های اتاق فکر موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی با عنوان"استخراج در معادن" افزود: با ایجاد کنسرسیوم های معدنی می توان به دانش روز و فناوری های نوین در زمینه استخراج مواد معدنی دست یافت.


ادامه مطلب ...
نویسنده: مجتبی سلیمانی سدهی - شنبه ۱۳٩٠/۱۱/٢٩

تهیه کننده: ابوالفضل معصوم‌زاده زواره, گروه مطالعات و پژوهشهای بازاریابی

یافتن ترکیبی‌ مناسب از عناصر بومی و جهانی، برای یک برند کار ساده­ای نیست. در نهایت این مصرف‌کنندگان هستند که مشخص می­کنند چه ترکیبی بهترین است. با این حال مشخص کردن و اندازه گرفتن نوع و قدرت ارتباط برند با مصرف­کنندگانش کار نسبتاً ساده­ای است. ویژگی­ها و عوامل خاصی که امکان شکل­گیری روابطی قدرتمند میان برند و مصرف­کنندگان آن را موجب می­شوند، ممکن است از یک کشور به کشور دیگر تفاوت داشته باشد، اما مراحل توسعه و شکل گرفتن این رابطه تقریباً در همه جا یکسان و مشابه است. برای حفظ و تقویت برند هر محصولی در بازار (بازارهای داخلی و خارجی) لازم است تا پنج گام کلیدی برداشته شود. این گامها تضمین کننده موفقیت و حیات برندها در بازارها هستند که در ادامه به اختصار مورد اشاره قرار گرفته اند.


ادامه مطلب ...
نویسنده: مجتبی سلیمانی سدهی - شنبه ۱۳٩٠/۱۱/٢٩

نشست کانون تفکر "ساماندهی صنعت بسته بندی" با حضور خبرگان و فعالان بخش‌های مختلف کشور در موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی برگزار شد.

 به گزارش روابط عمومی موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی، در این نشست ضمن تعریف از بسته بندی به نقش این صنعت در اقتصاد ، وضعیت صنعت بسته بندی در کشور ، سهم آن در تولید ناخالص  ملی و تهدیدهای و فرصت های این صنعت پرداخته شد.

بر این اساس ارزش صنعت بسته بندی از سال 1382 روند صعودی داشته است. سهم سرانه بسته بندی نیز در ایران از 12.43 درصد در سال 82 به 35.3 درصد در سال 89 رسیده است.

همچنین در این نشست ارزش صنعت بسته بندی در دنیا حدود 424 میلیارد دلار ، ارزش صنعت بسته بندی در آسیا 117 میلیارد دلار و در ایران حدود 3 میلیارد دلار اعلام شده است.

36 درصد ‌بسته بندی جهان از مواد کاغذی، 17 درصد فلزی، 34 درصد پلاستیکی،‌ 10 درصد شیشه می باشد.

لزوم توجه بیشتر به ساختار منسجم مدیریت، ‌راهبری و نظارت در صنعت، فرهنگ صحیح بسته‌بندی،‌ انسجام و یکپارچگی در زنجیره تامین صنعت و‌ نهادهای غیر دولتی منسجم و یکپارچه در صنعت از جمله مشکلات صنعت بسته بندی در کشور است.

در این نشست به نقاط قوت صنعت بسته بندی در کشور اشاره شد که این مزایا شامل وجود مواد اولیه خام برای صنعت، وجود طراحان و متخصصان ماهر در صنعت، وجود ظرفیت قابل توجه تولید در صنعت بسته‌بندی، نمایشگاه صنعت و محصولات بسته‌بندی ، وجود مجلات و سایت‌های تخصصی  و وجود بازار بالقوه برای این صنعت است.

ارتقای کیفیت مواد اولیه بسته بندی،‌ عضویت کشور در نهادهای بین المللی صنعتی و استفاده از ظرفیت های خالی تولید صنایع کشور از جمله عواملی هستند که در  رشد صنعت بسته بندی در کشور موثر خواهند بود.

نویسنده: مجتبی سلیمانی سدهی - چهارشنبه ۱۳٩٠/۱۱/٢٦

سخنرانی پژوهشی با عنوان «تبیین فرصت‌های جذب سرمایه‌گذاری خارجی کشور در شبکه توزیع کشور (مورد کاوی: فروشگاه‌های زنجیره ای)» روز چهارشنبه 19 بهمن ماه 1390 در محل مؤسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی توسط سرکار خانم آقاجانی (مجری طرح) انجام شد. 

در ادامه، اطلاعات مختصری از این طرح پژوهشی آمده است.


ادامه مطلب ...
نویسنده: مجتبی سلیمانی سدهی - چهارشنبه ۱۳٩٠/۱۱/٢٦

منبع: سایت شرکتهای انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران

آگاهی از چشم‌انداز هر صنعت در یک افق زمانی مشخص، از عواملی است که می‌تواند اسباب پیشرفت دست‌اندرکاران و فعالان آن صنعت و حرفه را فراهم کند. بر همین اساس، موسسه‌های تحقیقاتی در مراکز علمی دنیا به صوت مستمر به دنبال ترسیم فضای کسب و کار در آینده هستند. آشنایی با این رویکردها، در حفظ و یا ارتقاء مزیتهای رقابتی بنگاهها در طول زمان مؤثر است.

صنعت انبارداری و لجستیک نیز یکی از بخش‌های مهم چرخه اقتصاد جهانی به شمار می‌رود و به همین دلیل دست‌اندرکاران امر اقتصادی، چشم‌انداز سال 2016 میلادی این صنعت را ترسیم کرده‌اند که بخش نخست آن چندی پیش در پایگاه اینترنتی شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی منتشر شد. مطلبی که در ادامه آمده است، مربوط به فصل اول این سند است که می تواند راه‌گشای دست‌اندرکاران امر برنامه‌ریزی باشد.


ادامه مطلب ...
نویسنده: مجتبی سلیمانی سدهی - چهارشنبه ۱۳٩٠/۱۱/۱٩

تهیه کننده: مجتبی سلیمانی سدهی, گروه پژوهشهای لجستیک و زنجیره تامین

در این قسمت تلاش شده است تا چند نمونه موفق از میان هزاران نمونه به­کارگیری نگرش مدیریت زنجیره تامین و لجستیک در بعضی کشورها و سازمانهای مهم و نتایج حاصل از آن به اختصار بیان گردد[1].



[1] منبع: مقاله «توسعه و به‏کارگیری مدیریت زنجیره تامین در دولتها»، سلیمانی سه‌دهی مجتبی، سومین کنفرانس ملی لجستیک و زنجیره تامین، تهران، 1388.


ادامه مطلب ...
نویسنده: مجتبی سلیمانی سدهی - شنبه ۱۳٩٠/۱۱/۱٥

رییس موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی بر رقابتی کردن فضای کسب و کار در بخش توزیع کالا تاکید کرد و گفت: در این راستا باید اقدام به ارتقای برندهای توزیع و رتبه‌بندی شرکت‌های توزیعی عمده و خرده‌فروشی کرد.


ادامه مطلب ...
نویسنده: مجتبی سلیمانی سدهی - سه‌شنبه ۱۳٩٠/۱۱/۱۱

تهیه کننده: مهدی فتح اله, ریاست مؤسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی

از جمله مباحثی که امروزه در حوزه لجستیک و مدیریت زنجیره تأمین صنایع مختلف مطرح است، موضوع "لجستیک معکوس" و "مدیریت بازگشتیها" می‌باشد؛ امری که به‌نظر می‌رسد تاکنون در صنایع مختلف کشورمان به آن توجه جدی نشده است. طی دو دهه اخیر، شرکت‌ها و صنایع زیادی در کشورهای پیشرفته بررسی در این زمینه را آغاز کرده و لجستیک معکوس را یکی از فرایندهای مهم در زنجیره تامین خود درنظر گرفته‌اند. حتی به تازگی گواهینامه ISO در خصوص فرایند‌های مرجوعی نیز توسط برخی از شرکت‌های پیشرفته دریافت شده است. امروزه در کشورهای پیشرفته جهان، سازمان‌های صنعتی، دولتی، تجاری و خدماتی بر فرایندهای لجستیک معکوس و زنجیره تأمین تمرکز کرده اند که این مقوله در ایجاد ارزش اقتصادی واقعی کالاها و خدمات به همراه پشتیبانی از ملاحظات زیست محیطی نقش موثری دارد. این تمرکز اکنون در کلیه بازارها از جمله بخش‌های صنعتی و فناوری پیشرفته، تجاری و محصولات مصرفی رو به افزایش است.


ادامه مطلب ...
نویسنده: مجتبی سلیمانی سدهی - دوشنبه ۱۳٩٠/۱۱/۱٠

منبع: سایت شرکتهای انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران-با اعمال اصلاحات

آگاهی از چشم‌انداز هر صنعت در یک افق زمانی مشخص، از عواملی است که می‌تواند اسباب پیشرفت دست‌اندرکاران و فعالان آن صنعت و حرفه را فراهم کند. بر همین اساس، موسسه‌های تحقیقاتی در مراکز علمی دنیا به صوت مستمر به دنبال ترسیم فضای کسب و کار در آینده هستند. آشنایی با این رویکردها، در حفظ و یا ارتقاء مزیتهای رقابتی بنگاهها در طول زمان مؤثر است.

صنعت انبارداری و لجستیک نیز یکی از بخش‌های مهم چرخه اقتصاد جهانی به شمار می‌رود و به همین دلیل دست‌اندرکاران امر اقتصادی، چشم‌انداز سال 2016 میلادی این صنعت را ترسیم کرده‌اند که بخش نخست آن را در ذیل خواهید خواند و ادامه آن نیز به مرور در پایگاه اطلاع‌رسانی شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی منتشر خواهد شد.

ادامه مطلب ...
نویسنده: مجتبی سلیمانی سدهی - شنبه ۱۳٩٠/۱۱/۸

منبع: محمد سالاری، دو ماهنامه توسعه مهندسی بازار

صاحبان مشاغل ممکن است در ابتدای راه‌اندازی کسب و کارشان به طرز عجیبی توجه خود را معطوف کوچک‌ترین جزئیات کنند. یک پایگاه اطلاعاتی خوب از مشتریان، یک نقدینگی منطقی، و مدیریت صحیح می‌تواند به طور طبیعی موجب توفیق در بازار و جلب توجه مشتریان بشود، اما کسب و کارها نباید از آنچه که در ابتدا توفیق برای آنها به همراه آورده است فاصله بگیرند. 

در ‌اینجا به علائمی‌ که می‌تواند زنگ خطر نوعی بیماری در کسب و کارمان باشد و آن را در درازمدت دچار مخاطره کند، اشاره می‌کنیم:


ادامه مطلب ...
نویسنده: مجتبی سلیمانی سدهی - شنبه ۱۳٩٠/۱۱/۱

تهیه کننده: الناز میاندوآبچی, گروه پژوهشهای لجستیک و زنجیره تامین

در جهان امروز که شرایط اقتصادی به سرعت در حال تغییر است‌، کشورها به این نکته پی برده­اند که جهانی شدن دنیا را کوچکتر و رقابتی­تر می­کند. از یک سو مشتریان به دنبال محصولات و خدماتی هستند که بتوانند پاسخگوی نیازهای گوناگون آنها باشد و از سوی دیگر بنگاه­ها تلاش می­کنند برای حفظ سود و سهم بازار خود مزایای رقابتی را در عرضه محصولات و خدمات ایجاد کنند. در همین راستا افزایش بهره­وری و بازدهی فعالیت­های بنگاه­ها به یک مسئله مهم در تامین مزیت رقابتی پایدار برای کشورها تبدیل شده است. افزایش بهره­وری دارای ابعاد گوناگونی است که یکی از مهمترین آنها کاهش هزینه­ها و در نتیجه کاهش قیمت تمام شده محصولات است. 


ادامه مطلب ...
مرکز پژوهشهای لجستیک و شبکه‌های کسب‌وکار
اعضاء: مجتبی سلیمانی سدهی، الناز میاندوآبچی، احسان بلندی‌فر، مهدی همتی، محسن شیخ‌سجادیه، ابوالفضل شفایی، حوریه امیدی
مطالب اخیر:
کدهای اضافی کاربر :






Powered by WebGozar